Vaknar oavbrutet natt 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Eliv0608

Vaknar oavbrutet natt 2

Inlägg av Eliv0608 »

Hej!

Vi håller just nu på och kurar våra tvillingflickor 6 månader gamla och är inne på andra natten.

Vi har dem i samma rum och den ena sover redan i stort sett obehindrat, ta i trä! :?

Vår fråga gäller den andra. Efter läggningen kl. 19 ikväll sov hon 2,5 timme. Sedan kl. 21.50 vaknar hon ca en gång i kvarten. När hon vaknar avvaktar vi och lyssnar in - ibland somnar hon av sig själv, ibland ramsar vi och hon svarar på ramsan och tystnar direkt efter en ramsa. Hon har fått en bekräftelseramsa varje gång hon lugnat sig. Problemet är alltså att hon vaknar så snart igen! Vad ska vi göra? Fortsätta på samma sätt?

Snälla hjälp!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bara fortsätt!
Alla barn är olika, skillnaden märks såklart mer när man har tvillingar att kura som ni har. Poletten trillar ner, bara hon får betryggande svar!
Hoppas natten gick bra!

(ps: skriv gärna in i signaturen när tvillingarna är född, så är det lätt för oss som vill hjälpa att se hur gamla de är :wink: gå in på "profil" här ovanför!)

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Tack för svaret! Det är inte alldeles lätt det här.

Natten fortsatte i samma stil för båda flickorna. Jätteskönt att en av dem kunde sova hela natten redan andra natten.

Tyvärr fick inte vår andra tvilling någon längre sammanhängande sömn. Hon vaknade minst en gång i halvtimmen resten av natten. Min man (som hade vakten) avvaktade, ibland klarade hon det själv men de flesta gångerna var det upprepad ramsning och två gånger var vi tom tvungna att buffa. Phu! Vi är verkligen motiverade för vi har inte sovit en natt på 6 månader. Men varför ser vi ingen förbättring för henne natt 2?
3 flickor - tvillingar 080419 och storasyster 060511
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur var natt ett? Jag tycker att det är bra jobbat om ni bara behövt gå in två gånger natt två. Det är absolut inte att klaga på! Du ska se att det blir mycket lugnare i natt. Och glöm inte att det finns högljudda sovare också. Är ni säkra på att hon är vaken alla gånger hon låter?
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Första natten vaknade hon ungefär lika ofta (tom något fler gånger i början av kvällen). Läggningen första kvällen tog ca 10 minuter med buffning och andra kvällen buffade vi inte lika länge utan lät ramsan ta över.

Så du har helt rätt, om man ser till detta och räknar hur många gånger vi varit inne så har det ju faktiskt varit en förbättring! :)

Vad jag har svårt att förstå är varför hon vaknar så ofta - hon är ju jättetrött - varför kommer hon inte in i djupsömn? Vi har slutat med nappen i samband med kuren. Kan det vara så att hon saknar den?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, men övertrötthet ger ofta de symptomen, att djupsömnen uteblir. Det är väldigt väl dokumenterat på vuxna. Eller så sover de ett långt djupsömnspass i början av natten och ytligt resten. Inga regelbudna cykler alls alltså.

Jag tror att när hon väl lär sig att på natten händer ingen ting, och då får man sova så gott, så kommer du att ha en mycket sömnig liten fröken.

Hur har natten varit?
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Vi vågar knappt säga det högt men tredje och fjärde natten har hon sovit precis hela natten kl. 19-6.30!!! Helt otroligt - från att ha vaknat så ofta till detta:D ! Lägger sig i stort sett utan protester. Det var nog så att hon var övertrött. Hon har blivit mer tillfreds på dagarna också!

Dagslurarna är lite svårare - det tar ca 10 minuter för dem att komma till ro - men det räcker oftast med att ramsa.

Innan kuren åt de puré med frisk aptit men den har de inte velat ha nu däremot fungerar det bra med flaskan. Hoppas att matlusten kommer tillbaka snart!

Jag är tröttare än någonsin efter att i natt ha sovit 8 timmar på raken för första gången på ett halvår men nu håller vi tummarna för att detta håller!

Om någon som ska kura tvillingar läser detta så vill jag bara igen säga att för oss har det fungerat jättebra att kura dem i samma rum. Trots att en av dem skrek ofta de första två nätterna så sov den andra i alla fall. Enda svårigheten är att veta vem av dem som skriker när man står utanför och ramsar men vi har kikat in lite försiktigt utan att de har märkt något.

Tack för ert stöd hittills!

Trevlig helg!
Trevlig helg alla!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag börjar grina av glädje. :!:
Vad bra svar ni ger! Vilken lycka för era töser.
Glad helg!
kram katten :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, vilken härlig helgläsning! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Så glad jag blir för er skull! Att kura tvillingar kräver sin man och / eller kvinna :!: Ni har varit superduktiga, och era tjejer är säkert lika lyckliga som ni är över sömnen!
Härligt :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Det fortsätter att gå riktigt bra för våra småtjejer med sömnen. Under vargtimmarna kan någon, eventuellt båda, ligga och prata eller gny lite under en halvtimme för att somna om sedan. I natten var det dock värre för då fick vi hålla på och ramsa en av dom under ca 45 minuter igen. Det är väl så det är, det kommer och går.
Men vi har en undran till.När vi lägger tjejerna för första morgonvilan igen så blir framför allt den ena tokilsken och skriker och slänger kudde och gosedjur kring sig. Bägge somnar sen inom ca 5 minuter, men det känns absolut inte som att de tycker att "nu ska det bli skönt att vila".

Till detta kommer faktiskt en undran till. Vi hade börjat med puréer av olika slag för bägge tjejer men nu vill dom absolut inte se åt detta utan är tillbaka på att helst äta mjölkersättning. Vad kan detta vara?

Tack för glada tillrop och svar på våra frågor!
twins

Inlägg av twins »

Hej :D , o stort grattis till er!

Har själv tvillingar som vi kurade vid ca 5,5 mån, de är nu snart 9 mån och sover oftast som små prinsessor. Det är klart att det går upp och ner med läggningar, det gör det fortfarande för oss. Ibland går det veckor med helt nöjda läggningar :sleep: och ibland är det ilvrål :shock:. Det är viktigt att aldrig glömma bort att vakta för vargen så de små kan sova tryggt :wink: .

Jag tycker ni har fått jättebra resultat på kort tid, kämpa på, det tar ett tag innan dagslurarna sitter. Vad har ni för schema? Hinner de små bli trötta innan det är dags för första luren? De kanske tycker att de är utvilade nu när de sover så bra på natten, men om det är dags att sova så är det, de är sig snart :thumbsup: .

Angående maten vet jag inte riktigt :? . Jag antar att ni provat med en rad olika smaker oxå. Hm, mina små uppskattade sötpotatis i början. Äter de gröt? Ibland vill de helt enkelt inte, prova igen om ett tag så kanske det går bättre. Finns kanske någon annan som kan ge tips här...

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Tack och vad roligt att höra om positiva erfarenheter med att kura tvillingar! :D!

Flickornas schema:
6.30 - väckning och ersättning (så mkt de orkar oftast runt 190 ml)
8.30 - sova 45 minuter (i spjälsängen)
9.45 - mellanmål - oftast gröt
11.30 - sova 1 timma och 30 minuter (i spjälsängen)
13 mat - tidigare puré - nu försöker vi med puré men det slutar ofta med att de får ersättning i stället
15 - sova i vagnen 45 minuter
16.15 - mellamål - oftast gröt med fruktpuré igen
18.30 - ersättning så mkt de orkar 190 ml
19 - god natt!

Vad tror ni?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att magen är lite för mätt för puré. Jag skulle fokusera på två rejäla huvudmål till en början, en lunch och en middag. Jag skulle lägga upp det såhär:

6.30 - väckning och ersättning (så mkt de orkar oftast runt 190 ml)
10.00 - Lunch, puré (fyll upp med ersättning efter innan de är uppe i fulla portioner)
11.30 - sova 1 timma och 30 minuter (i spjälsängen)
13 Ersättning och lite mosad banan tex.
15 - sova i vagnen 45 minuter
16.30 - middag, gröt
18.30 - ersättning så mkt de orkar 190 ml
19 - god natt!

Om någon månad eller två skulle jag lägga in en grötfrukost vid sju-halvåtta och flytta fram resten av måltiderna 30-60 minuter. Då blir det tider som de kan behålla långt upp i skolåldern.
twins

Inlägg av twins »

Hej :D .

Jag tycker sovtiderna ser bra ut. Vi har oxå ca 2 timmar vakentid innan första luren. Ni är ju inte så långt in i kuren än så de kommer snart att lära sig schemat och läggningarna går bättre.

Hoppas det går bättre med maten snart. Det är nog bara tillfälligt. De har ju väldigt starka viljor de små :wink: . Ibland så vill liten inte gapa här hemma heller :roll: . Har haft lite matkrångel efter en elak 3 dagars feber, men nu börjar det släppa. Men favvomaten tidigare ratas nu :? .

Fortsatt lycka till :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"