somnar vid kvällsmaten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fia

somnar vid kvällsmaten!

Inlägg av Fia »

Hej allihopa!
Jag har besökt forumet flera gånger i veckan de senaste månaderna. Ofta har jag haft frågor som jag har tänkt ställa till er andra, men innan jag börjat skriva själv har jag läst de senaste inläggen. Lustigt nog har jag nästan alltid hittat samma problemställning i någon annans inlägg! Man är visst inte så unik som man tror... Det är som Anna säger - alla är vi gjorda av samma sak - vuxna som barn. Vi fungerar visst mer lika än man tror ibland...

Hur som helst har jag en liten fundering nu. Jag har en dotter på 6 månader. Hon lägger sig för natten vid halv åtta. Klockan sju får hon sin kvällsvälling, och nästan alltid somnar hon med flaskan i munnen. Jag försöker hålla henne vaken men jag lyckas inte. Hon äter hela tiden så hon sover ju inte djupt, men hon får iallafall en power nap, så när det sen är läggdags har hon piggnat till. Resultatet har blivit att hon gråter och inte vill sova, så jag har fått ramsa, buffa eller solfjädra i flera omgångar innan hon somnar. Ibland har jag låtit henne vara uppe en halvtimme extra, men då får hon ju för lite sömn. Jag tycker att hon har verkat tröttare än vanligt de senaste dagarna. Vet ju inte om det beror på detta, men ändå.

Någon som har något tips? Ska jag ge kvällsmaten tidigare? Jag är rädd att hon inte kommer att "stå sig" hela natten isåfall.
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
SaLi

Inlägg av SaLi »

Hej Fia! :lol:

Som du skriver så märker man tydligt här på forumet att de flesta har liknande problem. :lol: Det är väldigt skönt tycker jag att se att man inte är ensam och man får snabbt kloka och bra råd inte minst från AW herself :lol: :thumbsup:

:arrow: Hur ser resten av dagen ut med sovstunder och mat? När börjar dagen? Hon kanske behöver lägga sig tidigare eller också kanske du kan lägga em luren lite senare? När du märker att hon håller på att somna med flaskan i munnen ska du lyfta upp henne och låtsas att det är dags för en rap och på så sätt hålla henne vaken en stund till.

Lycka till!!
Mamma till Sanna 011202 och Linn?a 041218. Innan jag fick barn hade jag lovat mig sj?lv att ALDRIG f? barn i december - se hur det gick! ;-)
Fia

Inlägg av Fia »

Hej!

Vår dag ser ut som följer:
7.00 liten "amningsslurk"
8.30 gröt
10.00-11.30 sova
11.30 lunch
14.00 mellanmål
15.00-16.30 sova
16.30 välling (ska byta ut detta mål mot riktig middag så småningom)
19.00 välling
ca 19.15 sova natt

Idag provade jag att senarelägga båda sovstunderna med en halvtimme eftersom jag bedömde att hon inte skulle orka hålla sig vaken längre än till 15 annars. Det gick faktiskt bra! Hon höll sig vaken vid kvällsmaten!

Fast sen blev det lite problem för när jag la henne, för då verkade hon inte alls vilja sova. Hon vände sig på rygg och blev ledsen så jag gick in ett par gånger och vände på henne. Sen började jag känna att det blev lite väl mycket trafik, och kanske att hon också kom på att det var ett bra sätt att få mig att komma in i rummet, så då lät jag henne vara i fred en stund tills jag hörde att hon blev riktigt ledsen. Då låg hon på rygg med fötterna vid huvudändan och huvudet neråt! Jag la henne tillrätta och då såg hon riktigt trött ut, och sen somnade hon. Men då hade det gått en halvtimme sen jag la henne.

Fast jag tror nog ändå på att senarelägga sovstunderna. Hoppas jag. Ska testa det en vecka och se. Annars kanske jag skulle ge gröt till kvällsmat istället. Det är ju liksom inte lika gosigt som att sitta i knät med nappflaska, så hon somnar nog inte lika lätt då...

Tack för att du svarade! Det är alltid bra att ha andra att bolla idéer med! :)
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"