Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tinis :!:

Va FINT!!! :D

Jag inser att jag verkligen skulle behöva handla lite.. har bara en underspole, så jag måste spola om innan jag syr, varje gång det byts tråd :roll: Jag har ingen bruks till makens symaskin. Tyger börjar bli på upphällningen. Basmönster måste fixas...

ööööh...

8-[

Jag tror jag handlar hos Ottilia istället :wink: :lol:

ÅsaB - hur går det...?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad har du för spolar? Skicka en bild med mått på mail. Jag har nämligen MASSOR till min egen och sedan har jag dessutom ett antal till en annan sort. Skickar lätt om någon passar :D ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Oj vad trött man blir av att jobba... Men jag kan inte hålla mig från symaskinerna, så nu är det en julklänning på gång till Maja. Ja, jag börjar i tid den här gången! :lol:

Vad gäller mönster så kan jag tipsa om bibblan. Där finns många bra syböcker med praktiska grundmönster som mjukisbyxor, tröjor i olika slag, jackor etc. Fjällmor, hur långt har du till närmaste bibliotek..?

Gällande hur man syr på mudd så är mitt tips att klippa mudden så bred som man önskar (tänk på att den ska vikas dubbel) och sen brukar 75% av midjan/ärmslutet/benslutet vara lagom längd. Mudden blir alltså 25% kortare. Sy ihop kortsidorna på mudden och vik dubbel - där är mudden.
Sen nålar man fast räta mot räta och drar i mudden så att det blir lagom rynk. Nålar man innan så ser man ju om mudden blir lagom. Skulle mudden vara för stor så syr man in den lite och passar in den igen. Klart!

Lycka till!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Trött... Det håller igång i magen, så jag blir nästan rädd! MIn BM bara skrattar när jag är där, för det är inte stilla i magen långa stunder. När hon skall mäta och fixa dröjer det sällan särskilt länge förrän protesterna börjar. Just nu känns det ju som om man har en mindre elefant där inne - och då är jag fortfarande rätt liten.

Tinis - fiiin blogg! Visst är det kul! Och lättarbetat. Lite meck med att få texter och bilder precis som man vill ha dem, men jag tycker att det är jättekul. Och ja, det var mössan med öron, men jag tog bort öronen. Den är lite smurfig liksom. Funderar på att göra en liknande, men lite smalare och med längre "strut", som man skulle kunna snurra ihop till en knut. Annars verkar Walle gilla den, för den är ruskigt mjuk och skön och att ha mudd längst ner är inte alls dumt. Det var kul att sy mössa, för det gick så fort - och då fick jag ändå sprätta en del. Man måste ju TÄNKA en del när man skall vändsy...

Mäklaren var förbi igår och det gick rätt bra. Men precis som jag förutspått låg jag sedan pladask på soffan och kunde inte röra mig, av trötthet. Idag tänkte jag att orken skulle komma tillbaka igen, så att sonen kan få sin för stora pyjamas innan den blir för liten. :wink:

Varför i allsin da'r skulle jag envisas med att jobba så länge??? :shock:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Här hade vi storm igår - med snö! 8) Men det mesta blåste bort...

ÅsaB - lova att du lyssnar på kroppen din... :heart:

LO - ok bild kommer så fort jag kan! TACK!!! :D

Ottilia - bibliotek..? Nere i stan, typ 9 mil enkel resa. 8)
Här i byn finns en liten skolbibbla..

Hoppas jag inte missat någon nu, är lite trött idag :sleep:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Bild på tunikan, med mig i - finns i bloggen

och Meja i hättor med!

:wink:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

och återvinningen av örngottet från i somras ligger i bloggarkivet...

:D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej vänner!

Tack igen Fjällmor! :heart:

Här hemma sys det för fullt eftersom jag har fått flera beställningar! :D Det är verkligen höjden av uppskattning när andra tycker att det blir fint det jag syr och dessutom är villiga att betala! :D :oops: Nog om skryt. Nu till det komiska... Igår gick det verkligen fort men fel när jag knåpade på Majas julklänning. Det var dags att sy sprundet i bak (Tinis, du är inte ensam :wink: ) och det gick hur bra som helst och snyggt blev det också. Ända tills det att jag inser att jag har sytt ihop alla tre lagren klänningstyg. (Det är en variant med dubbla tyglager.) Klippt upp sprundet och vänt hade jag också hunnit med. Så flink jag är! :twisted: :lol: :lol: :lol:
Det är bara att sprätta upp och sy en helt nu underkjol. Men fin blir den!

Kram på er! /Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wow! Fin Fjällmor i fin tunika. Och lilla Meja då, i fina mössor. Fint helt enkelt! :lol:

Ottilia, hur har du kommit dithän att folk lägger beställningar? Är det bekanta och kändisar eller även okänt folk som hittar din sida?

Jag har sytt byxor och tröja till storkillen i helgen (Inga sprund så långt ögat når). Ligger på bloggen.

Jag är helt Ottobre-frälst. Har precis blivit prenumerant. Jag ligger och läser min hittills enda tidning om och om igen och tänker tyg och kombinationer. :roll:

Fjällmor, om du vill ha mycket mönster för liten peng, så köp en tidning här:

www.ottobredesign.com

Väldigt trevlig design och hög kvalitet på mönster som verkligen fungerar. Alla mönster jag har sytt har varit bra. Man kan titta på gamla tidningar och beställa. Gå gärna till överblicken där alla mönster kan ses, där kan man bedöma vilken tidning man har mest nytta av. Kostar 70-80 spänn och levereras portofritt inom Sverige.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

tack!

:D :heart:

oj, där fanns ju massor..hjälp... 8-[

/Fjällmor (som måste i säng BUMS! :sleep: )
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Trött gravidkossa här, med trasiga glasögon och ont i ryggen.

Pyjamasen är klar. (Skall fotas och läggas ut.) Sedan startade jag faktiskt inte något nytt projekt, utan kände att det var dags att förbereda videokameran. NEJ - inte för att filma någon förlossning (HU!!! :shock: ), utan för att ha tillgänglig när ny-knyttet kommer. Och lite innan. Alla band var fulla, så jag har suttit och spelat över dem i datorn, plus börjat klippa filmen från förra julen. Sånt tycker jag också är vansinnigt roligt, så det har varit skönt att komma loss lite med det.

Fyra dagar kvar på jobbet (tre heldagar). Fast min lediga dag den här veckan blir inte särskilt ledig. Först BM och sedan medverkan på dagis igen. Från tolv till fem, så sedan är jag garanterat helt död på soffan igen.

Men nästa vecka blir underbar! Tre dagar för MIG! Visserligen skall jag till BM då, och så har jag klipptid, men ändå! Jobbet får sköta sig själv, jag har gjort mitt och inte sjutton skall någon bebis titta ut då. Den får allt vänta minst en vecka. Så det så! :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nu har jag beställt

Konsten att slakta en tröja

och Baby cool

:D

/Fjällmor ( som i dagarna fått en logga i present av sin far, den pensionerade grafikern :heart: )
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har du fått post än då? Vill ju veta om de passar.
När får man se loggan då?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag stickar snurriga sockor, det är kul!
Jag har en massa ullgarn liggande som jag vill sticka en kofta av, typ lusekofta. Är lite frusen av mig och har haft några köpta älsklingströjor som nu är helt slut... :( I affären hittar jag bara fleece, jag vill ha ull! Nu hemma hos mamma i helgen hittade jag ett jättefint tröjmönster. Jag ska testa mitt garn och se om det stämmer med masktätheten (eller vad det heter :roll: ) på mönstret. Problemet är "bara" att detta var en hel tröja... Jag vill ju ha med knäppning fram... Tror ni man vågar göra om det? Det kan ju inte bli mer än fel... :lol: Eller är det smartare att försöka hitta ett koft mönster? Jag har letat, men det ska stämma med både färger (grått och vitt och max en färg till=rött tänker jag mig) och stickor... och vara snyggt mönster då förstås... Tips, någon?
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

Stilla! Testa med www.yllet.se
Sa hon som råkade slinka in för att kolla lite....och som hoppas att inspirationen till sömnad snart ska infinna sig.....vet inte vart den tog vägen :-k

MEN vad ni är duktiga!

malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"