Sömn på dagen samt välidig sjå kring "morgonbajs"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lizluz

Sömn på dagen samt välidig sjå kring "morgonbajs"

Inlägg av lizluz »

Ska börja kura i morgon och läser så ögonen står ut. Undrar dock hur ett mat/sömnschema ser ut för en fem-månaders. Jag läser överallt att det är 1.5 timme, 2 timmar och 1.5 timme. Jag får bara Frans att sova 45 min * 3. Hur kan jag öka på tex mittenpasset. Det spelar ingen roll hur jag gör han vaknar efter exakt 45 min.
Min Frans sover hyfsat på nätterna nu han har sedan födseln haft en väldigt känslig mage och har dessutom ätit massor då han är väldigt stor. Nu vaknar han klockan ca 6 och börjar krysta och knorra som att han ska bajsa. Det brukar dock inte komma något om han inte får mat och då bryter jag ju hela matschemat redan där. Hur ska jag göra här?
Sedan var det insomnandet. Det har gått superbra att bara lägga honom och säga natt natt tills för en vecka sedan. Nu lägger vi honom åtta, säger natt natt och så somnar han i ca 30 minuter. Sedan börjar gnället. Så fort vi lämnar rummet så börjas det och håller det på till kl halv tio då han somnar vid bröstet eller av utmattning. Kommer buffandet verkligen räcka?
Väldigt peppad inför att få sova HELA natten. :P
Frans 080602
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej Lizlus!

Grattis till ett bra beslut. Du kommer att få sova såååå gott :sleep: och lillkillen också!

Jag är inget proffs, har precis kurat min egen dotter. Men några av dina frågor kan jag nog svara på. För det första, ja buffandet hjälper, men vid läggningen första kvällen när du buffar får du vara ordentligt beredd och stålsätta dig för risken finns att han blir väldigt undrande och börjar skrika. Det är ju ingen behandling som han är van vid. Jag buffade närmare trettio minuter första gången, men efter det har jag ALDRIG buffat längre än ett par minuter. Ja, och nu tre veckor senare så buffar jag aldrig mer än en liten markering vid läggning.

Angående dagsömnen... Sover han i sängen eller i vagn på dagen? Min dotter sover utomhus på balkongen i sin vagn på dagarna. Den friska luften gör att hon faktiskt ALDRIG har vaknat före jag väcker henne. Dessutom har jag en filt över vagnen vilken hindrar alla synintryck och det hjälper om han vaknar till.. En annan fördel med vagnen är att den har man ju alltid med sig om man är iväg någonstans så då är det lätt att få dem att sova var som helst.

Första dagen får du vagna så fort han vaknar till, andra dagen ramsa. Dagslurarna brukar ta lite tid är min erfarenhet av att ha läst runt här på forumet, men räkna med en månad för att alla programpunkter skall sitta bra. Sen växer ju de små liven och saker händer och de händras så ibland får man kanske påminna igen och så där.

Angående bajseriet får nog någon annan svara... men kanske kan lite katrinplommon vara till hjälp. Till exempel att de serveras till frukost så att han bajsar ordentligt på kvällen.. Men hoppas du kan få svar från någon annan gällande det.

Lycka till, det kommer att gå GALANT!!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
marakatti

Inlägg av marakatti »

Hej Lizlus

jag har också en "morgonbajsare"! Hon ska sova från 20-7, men många gånger vaknar hon vid 6-tiden och bajsar (mera regel än undagtag) . Och jag skulle nu själv inte vilja sova med brallan full med skit :( . men här har jag fått "order" om att låta henne vara...

Vi försöker hålla oss till åtminstone 6.45 innan vi tar morgon. För det mesta ligger hon rätt nöjd och "pratar", men ibland blir hon jättearg... Då försöker vi ramsa, men oftast funkar det inte... så då skriker hon tills hon blir upplyft.

vet inte om det hjälper dig, men...

m
lizluz

Hjälp - Ett exempel

Inlägg av lizluz »

Nu har jag ett dagsfärskt exempel. I dag (natt) vaknade han kl 5 och började krysta. Nu har vi ju inte börjat kura än så jag tog upp honom och till min säng. Annars vet jag att jag får springa fram och åter som en vettvilling. Sedan sover han i ca 20 minuter vaknar, jag ger massage och gör knäböj och då kommer det gaser. Sedan håller han på sådär till kl 6 då fick han lite mat och bajsar lite. Somnar om men efter ca 40 minuter börjar krystandet igen och så är det samma sak fram till kl 9 då jag väcker honom så att han är helt klarvaken. Då bajsar han igen, halvt för att jag trycker ut det. Han helammas så det är ingen "mat" som stoppar.
Jag vågar inte börja kura förrän jag vet hur jag ska hantera detta. Jag vill helst inte fastna i någon konstig rutin där han vaknar 5-6 och måste stiga upp.
Frans 080602
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Anna!
Om jag låter naturen ha sin gång så vaknar han vi fem-sex och gråter sig fram till dess att bajset kommer...
Att han lyckas slumra nu är för att jag har honom nära och stoppar i napp, masserar mm.
Frans 080602
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :?
Och jag skulle nu själv inte vilja sova med brallan full med skit . men här har jag fått "order" om att låta henne vara...
Ovanstående gör mig rakt av förbannad. Jag är ledsen att skriva det såhär. Men här är det ingen som ger några order. Om du tycker det är bättre att byta på henne på en gång, SÅ GÖR DET!
Säg inte att du har en åsikt men inte får följa den därför att någon härinne har sagt att du inte får. Det är ditt barn, ditt liv, och ditt beslut.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
kiki

Inlägg av kiki »

cissii skrev:Hej :?
Och jag skulle nu själv inte vilja sova med brallan full med skit . men här har jag fått "order" om att låta henne vara...
Ovanstående gör mig rakt av förbannad. Jag är ledsen att skriva det såhär. Men här är det ingen som ger några order. Om du tycker det är bättre att byta på henne på en gång, SÅ GÖR DET!
Säg inte att du har en åsikt men inte får följa den därför att någon härinne har sagt att du inte får. Det är ditt barn, ditt liv, och ditt beslut.
Så är det verkligen Cissii, du har helt rätt. Alla som är här är det av fri vilja och alla råd som ges är helt och hållet frivilliga att följa. Så markatti än en gång, vill du byta på henne så gör det :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej alla!
Jag vet inte riktigt hur min fråga har kommit att handla om en helt annans skribents svar... :?
Jag ville bara ha ett konkret råd från någon annan som kanske kurat en känslig mage. Vi har varit inlagda på Astrid Lindgren när han var 1 månad för han hade så svårt med bajs och ont. Det har aldrig handlat om "skrik"kolik.
Nu har han aldrig ont utan bara körigt med bajset, eller jag kan ju inte svära på att det inte gör ont för han blir ju ledsen eller arg när det inte går efter flera timmars jobb.
Jag har ju själklart provat att bara låta honom vara och "låta naturen" fixa det men han blir så ledsen att det gör ont i mitt hjärta.
Jag hoppar av tråden för det känns som om det blev ett annat forum.
Tack för rådet om daglurarna dock. Det är nog bara en som kan bli knivig. Vi har kört fasta sovtider hittills med och läggtiden med. Det har ju gått bra fram tills för en vecka sedan och det var då jag bestämde mig att kura på rikitgt. Har inte behövt ramsa eller buff men nu gör det det.
Jag har hittat information så jag gjort ett superbra schema och så får jag se hur det går med magen.
Tack än en gång för tipset om dagluren.
[/u]
Frans 080602
kiki

Inlägg av kiki »

Förlåt :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: verkligen.

Jag tänker så här ang bajsiga magen, katrinplommon :lol: Jag förstår att du fortfarande helammar honom så det kanske inte är någon bra idé, men om du ger det på morgonen/förmiddagen så kommer han att bajsa tidigare, innan han sover. Det är det enda jag komma på just nu.

Det kan ju också vara så att när du kurar så försvinner "problemet" :lol: det vore ju toppen.

Förlåt igen för trådkapningen :oops:
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"