Hej Lizlus!
Grattis till ett bra beslut. Du kommer att få sova såååå gott

och lillkillen också!
Jag är inget proffs, har precis kurat min egen dotter. Men några av dina frågor kan jag nog svara på. För det första, ja buffandet hjälper, men vid läggningen första kvällen när du buffar får du vara ordentligt beredd och stålsätta dig för risken finns att han blir väldigt undrande och börjar skrika. Det är ju ingen behandling som han är van vid. Jag buffade närmare trettio minuter första gången, men efter det har jag ALDRIG buffat längre än ett par minuter. Ja, och nu tre veckor senare så buffar jag aldrig mer än en liten markering vid läggning.
Angående dagsömnen... Sover han i sängen eller i vagn på dagen? Min dotter sover utomhus på balkongen i sin vagn på dagarna. Den friska luften gör att hon faktiskt ALDRIG har vaknat före jag väcker henne. Dessutom har jag en filt över vagnen vilken hindrar alla synintryck och det hjälper om han vaknar till.. En annan fördel med vagnen är att den har man ju alltid med sig om man är iväg någonstans så då är det lätt att få dem att sova var som helst.
Första dagen får du vagna så fort han vaknar till, andra dagen ramsa. Dagslurarna brukar ta lite tid är min erfarenhet av att ha läst runt här på forumet, men räkna med en månad för att alla programpunkter skall sitta bra. Sen växer ju de små liven och saker händer och de händras så ibland får man kanske påminna igen och så där.
Angående bajseriet får nog någon annan svara... men kanske kan lite katrinplommon vara till hjälp. Till exempel att de serveras till frukost så att han bajsar ordentligt på kvällen.. Men hoppas du kan få svar från någon annan gällande det.
Lycka till, det kommer att gå GALANT!!