På min gata i stan...
-
Lillamolntuss
På min gata i stan...
...kommer ni ihåg Stina i Saltkråkan? Så låter jag nuförtiden, baradetatt jag säger inte "På min gata..." utan "Anna Wahlgren säger att..."
Exempel:
I parken, när någon vilt främmande mamma nämner att dom varit uppe sedan halv sex. -"Anna Wahlgren säger att... (sova hela natten är en kanonkur som verkligen funkar)"
När mina småbarnsförälderkompisar berättar att dom lugnar tempot mer och mer på kvällen så att barnen inte ska vara så uppspelta när dom går och lägger sig. -"Anna Wahlgren säger att... (skrattet innan godnattet gör att barnen är kanonglada när dom ska lägga sig och då går det bättre)"
Anna Wahlgren säger även att barn ska vara i händelsernas centrum, barn ska inte vara händelsernas centrum. Det vet ALLA i min omgivning nu...
Undrar om folk börjar tröttna helt på mig? 8)
Exempel:
I parken, när någon vilt främmande mamma nämner att dom varit uppe sedan halv sex. -"Anna Wahlgren säger att... (sova hela natten är en kanonkur som verkligen funkar)"
När mina småbarnsförälderkompisar berättar att dom lugnar tempot mer och mer på kvällen så att barnen inte ska vara så uppspelta när dom går och lägger sig. -"Anna Wahlgren säger att... (skrattet innan godnattet gör att barnen är kanonglada när dom ska lägga sig och då går det bättre)"
Anna Wahlgren säger även att barn ska vara i händelsernas centrum, barn ska inte vara händelsernas centrum. Det vet ALLA i min omgivning nu...
Undrar om folk börjar tröttna helt på mig? 8)
Flicka
maj -04 (kurad jan -05), Pojke
mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
-
Gäst
8) Been there - done that!
Säg istället som det ju faktiskt ÄR
- att "Jag tycker att...".
Visst är det så att man ofta vill påvisa att "någon tycker samma sak" eller ha en referens för det man säger. Inget fel i det i o f s men budskapen går faktiskt bättre in om man använder sig själv som avsändare
! Dessutom stärker det självkänslan att höra sej själv förmedla så kloka insikter. Man kommer helt plötsligt på att det faktiskt inte är "Anna som säger"
utan att man har förankrakt Annas klokheter i sin egen personlighet och visp så har man sin egen visdom att leverera
!
Ett annat sätt att få fram sina klokheter
är att vara en god lyssnare och därefter säga "Jag hör vad du säger och jag har en del tips om hur man kan hantera saken om det känns intressant!" Då är det upp till var och en att ta ställning om de vill veta mer eller inte. Och om/när de frågar om tipsen så är de mottagliga för information och budskapet går fram!
Lycka till med förmedlingen av klokheter!
-
Lillamolntuss
Känsligt. Verkligen!
En kompis frågade vad hon skulle göra när hennes lilla vaknade på nätterna. - "Inte en aning"" svarade jag. "Vi är ju "Wahlgrenade" vilket bland annat innebär fast schema och sova på mage, vilket du inte vill. Hur man gör utan denna metod får du nog fråga någon annan om.
Då sa hon att hon inte visste nån annan som det flöt så bra för.
Ja, det är ju du som väljer hur du vill ha det, svarade jag.
Lite stött blev hon då... och jag tror att hon någonstans tänkte att det är en underlig sekt jag fastnat i. 8)
En kompis frågade vad hon skulle göra när hennes lilla vaknade på nätterna. - "Inte en aning"" svarade jag. "Vi är ju "Wahlgrenade" vilket bland annat innebär fast schema och sova på mage, vilket du inte vill. Hur man gör utan denna metod får du nog fråga någon annan om.
Då sa hon att hon inte visste nån annan som det flöt så bra för.
Ja, det är ju du som väljer hur du vill ha det, svarade jag.
Lite stött blev hon då... och jag tror att hon någonstans tänkte att det är en underlig sekt jag fastnat i. 8)
Flicka
maj -04 (kurad jan -05), Pojke
mars-07 (okurad, men standardmodellad)
Lillamolntuss skrev:
Vi är ju "Wahlgrenade"
-
Lillamolntuss
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Gäst
Jag har nästan slutat hänvisa till Anna för såå många tittar suspekt på mig eftersom de bara har hört en massa konstiga saker om den där Anna...
Och jag tycker att det är jobbigt att behöva diskutera huruvida Anna är en suspekt person eller inte! Anna. Däremot hänvisar jag gärna när ngn verkligen är intresserad av hur vi är mot barnen och hur det kommer sig att barnen är så "snälla" (förutom lillebrorsan som är otoligt utforskande óch det kan bli för mkr för en del..) .
De som vet att vi har kurat har nästan slutat klaga över sina barns dåliga sömn för de vet vad jag ska säga... Och de orkar inte strukturera tillvaron och sätta sig in i kuren. och så tycker de att de blir så låsta.
Jag kör mer som Mammut, "såhär gör vi" osv. Om ngn verkligen är intresserad hänvisar jag till Barnaboken.
De som vet att vi har kurat har nästan slutat klaga över sina barns dåliga sömn för de vet vad jag ska säga... Och de orkar inte strukturera tillvaron och sätta sig in i kuren. och så tycker de att de blir så låsta.
Jag kör mer som Mammut, "såhär gör vi" osv. Om ngn verkligen är intresserad hänvisar jag till Barnaboken.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)