Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Kanske en bild på en liten Fjällmor (-71) som har ensamlek med världens roligaste leksak kan muntra upp idag?

Kolla bloggen :wink:

/Fjällmor (som har snöoväder och nu kryper ner under täcket)
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Apselut!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:( Det känns fullkomligt meningslöst att försöka förstå varför ett barn ska behöva dö.
Vare sig det är av sjukdom, mord eller olycka. När jag läser om flickan som dog av en feberkramp under natten hisnar det, det är omöjligt att låta bli att relatera till sin egen lilla tvååring.
När jag läser om Engla och det oerhörda, meningslösa lidande hon fick utstå sin sista tid i livet mår jag illa. Att ens försöka sätta sig in i hur föräldrarna till de här flickorna mår är omöjligt.
Bara att snudda vid tanken att det skulle kunna vara mina egna barn som råkar ut för nåt sånt här får hjärtat att banka i bröstet.
:heart: Jag tänker på de här föräldrarna, och lite extra på mammorna. Jag kan som sagt bara ana, gissa mig till, hur de känner. En sorg som inte borde få finnas. :cry:

Jannika, för att pigga upp dig lite kan jag dela med mig av en episod ur livets trivialiteter, sånt som gör att man får skratta lite trots allt det mörka som finns. En händelse direkt ur mitt liv :wink: :!: (hämtat från min blogg!):

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppsan, hade lite för brått där... :roll: Här kommer det:

Så har jag skrämt en gamling, då...

När jag hade lämnat av tjejerna på föris i morse så for jag med Frida till momma så att jag skulle kunna åka och shoppa i lugn och ro. Momma ville att jag skulle ta ut pengar åt henne, så visst fixade jag det!

Bara det att när jag gick från bankomaten så var jag så väck i huvet att jag gick till fel bil och tog i handtaget och stackars tanten som satt där bakom ratten hoppade till och blodtrycket på henne skenade förmodligen iväg högt över alla mätbara gränser...
Och när man (jag!) gör nåt sånt där knäppt så kopplar inte kablarna direkt, utan jag stod där och liksom undrade vad den där damen gjorde i min bil... som f ö inte hade en enda likhet med min cheva - det var en liten tantbil som till råga på allt var blå och inte röd som min.
När jag äntligen fattade vad jag gjort så stammade jag fram en ursäkt, men jag är inte säker på att hon hörde vad jag sa. Hon såg bara livrädd ut.
Jag ilade fort som attan iväg till min bil, och tittade runt för att se hur många som sett vad jag gjort. Ungefär som när man ramlar. Men ingen verkade ha sett nåt, eller så skyndade alla sig att vända bort blicken och skrattade i mjugg bakom min rygg.
Fast det kan jag ha - skrämma oskyldiga gamla tanter sådär .

Jaja, nu är jag hemma och här finns inga tanter att skrämma -
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol: Gammelfaster OCH tantskrämma! Vilken repertoar. Tack för det skrattet, gullevän!

Jag känner som du Mia, jag vill inte ens försöka tänka på hur det skulle vara och sen hamnar jag i situationer när jag måste och det är som att glänta på dörren till nåt stort, svart och vidrigt. Jag blir låg och ledsen bara av att ens närma mig den där dörren. Jag känner mig rent av illamående.

Enligt Lisa var det bara en gång som han visade nån sorts känsla eller ånger och det var när han berättade att han inte kunde äta sin pizza när Engla låg i bakluckan. Då hade han gråtit. Hur sjuk får man bli? Och det skulle vara lätt att avfärda honom som en galning men jag tror inte det är hela sanningen. Vad har vi för syn på kvinnor och mäns "naturliga" beteende som inte sätter stopp för en Anders i tid? Hur kan han få passera? Allt är bara så sorgligt och meningslöst.

Och lilla tvåan. Första barnet. Dagen innan födelsedagen. Jag visste inte ens om att barn kunde dö av vanlig feber. Tänk de gånger man haft en liten febersjuk som sovit på hela natten. Inte går jag in och stör om jag inte hör nåt gnäll. Gör ni det?

Ja, hu.

Kram Jannika
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag visste inte ens om att barn kunde dö av vanlig feber.
Nej, det ska man inte kunna. Inte vanlig feber. Var det obduktionsprotokollet som sa det? Det låter ju som att det finns annat bakom också. Hjärnhinneinflammation? Eller en kraftig systeminfektion?

Jag får helt ont i magen, vilken fruktansvärd mardröm. :(
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev: Vad har vi för syn på kvinnor och mäns "naturliga" beteende som inte sätter stopp för en Anders i tid? Hur kan han få passera? Allt är bara så sorgligt och meningslöst.
Det är ju enormt svårt att känna medlidande med honom, av naturliga skäl. Men ändå förstår jag vad du menar, han har ju själv en uppväxt, det måste funnit massor med människor på vägen som man tycker BORDE ha reagerat på något.
Det är väl kanske löjligt att påstå att folks "jamen, pojkar slåss ju"-attityd skapar såna här "monster", men i förlängningen så hjälper det ju inte direkt till att INTE skapa dem, eller att hjälpa dem som har störningar.

Läste Englas mammas blogg idag, (för det är väl hennes, man vet ju aldrig med folk..?!) och tänker fortsätta läsa den.
För att få hennes syn på saker, inte medias. (Du har bidragit så mkt till att vi har fått se mer än en sida av myntet också, här på forumet)

Det där med feberkrampen är ju fruktansvärt.. men det måste väl vara ganska ovanligt?

Jag förstår om dagen igår var tung för dig :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D

Idag hade jag besök på jobbet. Det var en gammal elev till mig som kom och kramade om. 8)

Hon har fortsatt med musiken och om hon var duktig för 3,5 år sedan så har hon utvecklats än mera sedan dess ja... :shock:

http://www.myspace.com/alicegbg

Hon blev recencerad i GP förra lördagen och fick fyra fyrar av fem möjliga.

Glad är jag att jag puschade på henne lite för att börja sjunga till gitarrspelandet, då när jag hade henne. :P
Jannika

Inlägg av Jannika »

Torpan, feberkramp var det visst. Men bortgången skedde ljudlöst och utan förvarning tydligen. Ungen hade fått en alvedon innan läggning också. :(

En till duktig Alice alltså, Päivi. Jag har inget ljud på min dator så jag får gå på ditt ord.

Jag har inte själv läst Carinas blogg men jag vet att hon har en. Hon har bestämt sig för att använda sin tid till att åka runt på fängelser och prata med interner om att man alltid har ett val. Hon har sagt upp avtalet med Fridhem, det blev nog för tungt att fortsätta med kursverksamheten. Men de ska i alla fall bo kvar i Stjärnsund.

Ja, lite tungt känns det med alla ledsna.

Kram Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev: Jag har inte själv läst Carinas blogg men jag vet att hon har en. Hon har bestämt sig för att använda sin tid till att åka runt på fängelser och prata med interner om att man alltid har ett val.
Det är ju fantastiskt om hon orkar det! :heart:
Engla har berört de allra flesta människors hjärtan och säkert då också många interners. Är det nån de kommer lyssna till så är det säkert hennes mamma! Hon kommer säkert göra något fantastiskt bra.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev::lol: :lol: :lol: Gammelfaster OCH tantskrämma! Vilken repertoar. Tack för det skrattet, gullevän!
Jag VET :shock: jag är ju värsta skräckmonstret, det hörs ju :lol:

Jag har inte läst Carinas blogg, men jag måste säga att den kvinnan har all min respekt. Hon verkar vara en sån klok och kärleksfull kvinna. Jag skäms lite, för jag får såna här "öga-för-öga"-känslor när jag tänker på Anders Eklund och den här hemska tyska kvinnan som slog ihjäl Arbogabarnen med hammare. Låt dem få smaka på sin egen medicin....
Jag vet att det är fel och inte löser nåt alls att tänka så, men kan inte låta bli.

(blomman - har du länk till Carinas blogg?)

Usch, nu får vi hoppas att det dröjer mycket, mycket länge innan nåt sånt här vansinnesdåd händer igen. Aldrig, hoppas jag.

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej,

jag läser..och förfäras...och får ont i magen...

Jag som kom hit för att bju' på kaka... :?

Asch, det kan ju behövas :heart: Den här står i ugnen nu - dofterna är .. mmm...

3 st ägg
3 dl socker
1 st apelsin
100 g mörk choklad, grovhackad
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl vispgrädde

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner apelsinskalet och lite apelsinsaft
3. Blanda chokladhack med vetemjöl och bakpulver.
Blanda ner det i smeten.
4. Vispa grädden och rör försiktigt ner den i smeten.
5. Häll smeten i en välsmord och bröad slät form, 2 liter.
6. Grädda på nedersta falsen i ugnen 40-45 minuter.
Prova med en sticka.
7. Smält chokladen försiktigt i mikron.
8. Ta kakan ur formen och glasera med den smälta chokladen.
9. Strö över apelsinskalet.

Låt kallna och stelna.

Om man klarar att vänta...

=P~ :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Mums Fjällan! Synd att jag inte läste förrän nu....

Fast jag kan inte äta NÅT just nu för jag har haft nån sorts magsjuka och jag är kleeeen och tycker vääääldigt synd om mig själv. Lite buljong och tomater är det enda som går ner. Jag är APhungrig men har ingen aptit. Jättedålig kombo.

Jag skulle också vilja ha en länk blomman men du har väl fullt upp inför morgondagen. :wink:

Nu är det IDOL. Mitt fredagsmys blir en kopp buljong. Yummie.... :lol:

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Trist med bacill Jannika - men kakan blev inte bara mumz...den blev snygg också! :D

Om man vill smaka med ögonen kan man kolla bloggen

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... Blogg.html

:wink:

Kram på er surödlor :heart: where ever you are...

/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev:Jag skulle också vilja ha en länk blomman men du har väl fullt upp inför morgondagen.
Jag har haft kalas och bakat och hållt på, och packat inför Stockholm..
Här är länken:
http://englasmamma.blogspot.com

Jag är inte nervös för blogginlägget imorgon längre. Det har gått över.
Men jag hoppas såklart att det uppskattas, och vill gärna höra era åsikter sen!

Tänkte på vad mina barn är duktiga idag. Jag och sambon gjorde smörgåstårtan, men allt annat fika, kakor och sånt, hade barnen bakat! Och det var GOTT! Och dessutom vackert att se på. Mira gjorde drömmar som såg ut som de var bakade av en konditor och Felix en kladdkaka med glasyr på som var ljuvlig. Jag är så stolt över dem, och så glad för att de KAN!
Och så tycker jag synd om barn som inte får chansen att kunna. För alla barn är ju så lättlärda och duktiga om de bara får prova.

Nu ska jag pussa på sambon som jag inte kommer se på några dagar.

Kram
[/quote]
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"