Behöver reda ut en sak... ??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

MissSoofi skrev:jag är en helt ny människa. Jag är återigen pigg och glad, känner igen mig själv nästan så jag faktiskt tänker: "Ah, men här är jag ju, det är ju sån här jag är egentligen". - - - HÄRLIGT!
:D Underbart. Helt underbart :-({|=

Ifrågasätt nu aldrig någonsin mer lilla älsklingens goda, heliga sömn, så gör inte barnet det heller :idea:

Och glöm inte att berätta din historia, när du känner lusten rinna på, på "Livet efter kuren - en uppmuntran" (på klistrade favoritttrådar) till inspiration och gädje för så många andra som nu är och vinglar där du var förut :wink: :lol: Det är ovärderligt.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hallå i stugorna.
Då har det gått ca 2 veckor sedan vi började kuren och det mesta fungerar bra tycker jag. En och annan dagslur strular lite ibland. Somliga gånger vill han inte somna, utan det tar en stund och ibland är det arga miner och andra gånger vaknar han innan utsatt stid.

Då han vaknar för tidigt är det nästan omöjligt att få honom att sova vidare med bara ramsa. Han blir så upprörd och ledsen! Därför blir det solfjäder behandling ibland, den hjälper alltid som lugnande, men det är inte alltid han somnar om i alla fall. Morgnarna är lite likadana. Han har börjat att vakna strax efter 06 och jag har provat lite olika saker för att få honom att somna om. Först är han glad och nöjd. Ligger och pratar - hela registret. Jag har både försökt med att avvakta för att se om han somnar om på egen hand och med pangramsa direkt. Trenden här är att han blir upprörd från att ha legat nöjt och pratat om jag ramsar, medan om jag inte ramsar kan han ligga nöjd för sig själv i ca 30 minuter. Jag har försökt med musik, har ingen Mozart, men har satt på enya och även provat meditationsmusik, men icke! Ett par gånger har jag lyckats med att få honom att somna om med solfjäder och ramsa och sen väckt vid 07, men oftast får jag invänta en tystnad och då gå in och göra glad morgon. Här brukar jag använda marginalkvarten och gå in till honom 06.45. Säkert blir omsomnandet mer dramatiskt eftersom min man går upp vid 06.20 och att hundvalpen därmed vaknar och gör glada ljud - det låter ju spännande och skojigt och Tor vill väl kanske också vara med misstänker jag. På ett sätt kan jag förstå att han inte är tillräckligt trött för att somna om med tanke på att han sovit från ca 19.15, men jag vill helst inte att dagen ska börja innan 07 i synnerhet inte eftersom han inte "sover igen" den timmen på dagen om jag försöker med det utan ägnar den till idogt skrikande.... Jag använder väckarklocka exakt samma tid varje morgon. Är det kontinutet som gäller här? Tänker att han måste lära sig att sova igenom detta på något vis.

Överhuvudtaget är det där med ljud känsligt. Han är så lättväckt och det är ett problem som jag och min man själva skapat. Vi har sen dess han var 4 månader och började sova dåligt gjort allt för att utrota ljud då han sover. Nu har vi ändrat på det, men ändå tycks det där med att vakna av ljud sitta kvar i slutet av de naturliga sömnrytmpassen. På kvällarna och under dagen sover han numer som en stock när han är inne i ett sovpass trots att det är ljud, men när han når slutet av en sömncykel - t.ex. efter 45 minuter och det skulle vara ett "nytt" ljud (alltså ett annat än det som var då han somnade till exempel om jag plockar ur diskmaskinen) så är det precis som om han vill upp och kolla vad det är - han är nyfiken - inte rädd känns det som, men vad vet jag.

Vad tycker ni, ska jag korta natten till en 11 timmars och trots hans starka protester försöka få honom att sova mer på dagen, eller ska jag fortsätta att vara konsekvent med ramsa och eventuell solfjädring fram till dess att klockan blivit 06.45/07 och alarmet ringer?

Är det möjligt att han faktiskt är utsövd efter de där 11 timmarna och inte behöver alla 14 timmars sömn utan klarar sig oå 13.15 vilket det nu ligger på?

Schemat jag har är nu:
Natt 19.15-07.00 (helst då, fast han vakanar som sagt i regel mellan 06-06.20) (11.45 h)
sova 09.30-10.15 (45min)
sova 14.00-15.30 (1.5 h)
Totalt: 14 h

Han äter duktigt på dagarna med mellan 3 och 4 timmars mellanrum förutom nattslurken som ges 1,5 timmar efter kvällsmaten

Kram på er!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra det går för er, tänk att shn är en process en del småfix kan hänga kvar ett tag men det kommer att gå till sig bara man är koncekvent.

Gällande ljud så gjort vi precis lika dant med vår gosse man, och när vi återinförde en ljudligvardag så var det störigt, men vi framhärdadeoch som resultat har vi en gossesom inte reagerar på nått. Men det vi gjorde eftersom han har sitt rum i en sov-alkov i vårat sovrum på övervåningen så når inte så många husljud dit, så vi har faktist på en radio i rummet intill för att det alltid ska leva om.

Inte ens nyårs eller valborgsraketer beror han sömn :wink:

Gällande tidiga morgnar så behåll 12 h natt och välj en strategi och håll den, tänk på minimal trafik och köp en väckarklocka. En pangramsa för att mota olle i gring och skulle det fastnas i ngn klagan så på med hög klassisk musik.. :lol: Det kan hänge med under en väldigt lång tid, men trägen vinner! 8)
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Tack för svar. Även denna morgon vaknade han 06.20... körde pangramsa varpå nöjda ljud övergick i klagan. Mannen min gick upp och det blev full rulle i huset (i och med valpen), framhärdade med ramsa, men än en gång fick jag invänta tystnad och använda marginalkvarten och ta upp lilleman 06.45. Efter att ha läst ditt svar har jag nu tänkt inhandla en Mozart-skiva och använda den om han klagar. Gäller det samma om han inte klagar utan bara ligger snällt kvar, men pratar nöjt?

Han har sovrum vägg i vägg med oss, skulle man kunna ha en radio på inne på hans rum istället för utanför - jag själv pallar inte med att sova till musik nämligen. Eller blir det för nära?

Kramen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ljuden ska ju komma utifrån, ungfär som att att det är ni som huserar. Jag har radion i vårat sovrum med slår självklart av den på natten - för då händer ju ingenting - förutom att folk sover som grisar :lol: :roll:

Jag skulle nog bara använda mozart vid klagan, ett nöjt barn verktygas inte! :roll: :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej! Tycker du får superbra tips av duggan :thumbsup: , det gäller att anamma attityden av självklarhet (som du gör väldigt bra 8) ) och bara förmedla att "det är fortfarande natt vännen, mamma har koll på allt här ute, jag kommer när det är dags" :wink: Detta går ju givetvis inte över en natt och sker ju inte av sig självt :roll: men om ni ihärdar och fortsätter att förmedla budskapet så kommer han att vänja sig :D
Lycka till!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej allesammans!
Idag har det gått 3 veckor sedan vi började kura och det fortsätter att gå bra tycker jag. I morse vaknade han inte 06.20 vilket varit trenden en längre tid - utan mamma (jag) vaknade av väckarklockan 07 och gick då in och gjorde glad morgon. Kanske har han nu förstått att det inte är morgon förrän klockan ringer och jag kommer... jag hoppas... Men han även tidigare haft någon morgon emellanåt då han sovit över sin vargtimme så vi får se. Skam den som ger sig!

Lite tråkigt är att han sen vi började kuren också börjat strula med dagslurarna. De var aldrig något problem innan, men nu protesterar han rätt hårt. Innan var han mycket sällan arg eller ledsen när jag lade honom så länge jag var i rummet - jag behövde (i regel) inte göra något annat än att stå vid sängen för att lillen skulle sova. Nu däremot vill han inte ligga ner. Jag får solfjädra LÄNGE för att få honom att ligga still och under tiden klagar han. Alltså upprörd fast att jag är där! När jag sen går blir han ännu surare - men jag tycker att så här långt in i kuren kan jag ju inte hålla på och stå där med solfjäder över 5 minuter!?? Så jag går ut med hurtig ramsa och ibland protesterar han bara ett litet slag innan han somnar men ibland blir det stora protester och då händer det att jag får gå in och lugna igen (då ger han sig emellertid alltid ganska snabbt och somnar strax efter det att jag gått ut med ny ramsa). När han väl somnat sover han bra, det händer att han vaknar innan utsatt tid, men nu den sista veckan alltid inom marginalkvarten och jag har därför valt att gå in och lossas som om jag inte hört honom och "väcka" med buller och bång. Jag får känslan av att han inte är kompis med sängen - han vill inte sova! Om detta nu hör samman med att han sover mycket bättre om natten är jag inte säker på. För han verkar trött när vi går in och kan ligga och klaga fast att han nästan sover. Vad göra? Ska jag försöka ha lektid i sängen? Ska jag inte göra solfjäder alls och helt sonika bara gå in lägga honom ner och inte bry mig om att han reser sig upp och gå ut med ramsa direkt och sedan låta honom klaga och stöka på egen hand? hmmm.... Önksar att jag kunnat både ha kakan och äta den - det vill säga behålla de lugna fina daglurarna vi hade innan men samtidigt få gudagåvan att sova gott om natten...

Sammantaget är jag ändå så lycklig och så nöjd över våra fina resultat på natten. Jag är full av energi och är upprymd när jag lägger mig på kvällen - jag ska få sova!! Det gör att hela jag är en bättre människa och en bättre mamma (fast jag var nog rätt ok innan också just i det avseendet), men framförallt en bättre fru.

Nu ska jag äta våfflor!
Kram på er!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag får känslan av att han inte är kompis med sängen - han vill inte sova!
Jodå. FUL mammavarg. :twisted: PANG! Vargen skjuts bäst med ett utökat skratt till godnatt även på daglurarna.
För han verkar trött när vi går in och kan ligga och klaga fast att han nästan sover. Vad göra?
Husljud. Så slipper han göra dem själv. :wink: Och kanske lite soft musik att lyssna på, så slipper man göra den själv också.
Ska jag försöka ha lektid i sängen?
Ensamleken är ju en godbit, det vet du va?
Ska jag inte göra solfjäder alls och helt sonika bara gå in lägga honom ner och inte bry mig om att han reser sig upp och gå ut med ramsa direkt och sedan låta honom klaga och stöka på egen hand?
Ja, det skulle jag göra. Han vet vad som gäller nu, och egentligen är det nog skönt att få vara ifred.
hmmm.... Önksar att jag kunnat både ha kakan och äta den - det vill säga behålla de lugna fina daglurarna vi hade innan men samtidigt få gudagåvan att sova gott om natten...
Det är inget sådant förhållande. Du kommer att ha både och, snart nog! :thumbsup:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

TorpSara :thumbsup: Underbara svar :!: :D Du är ett sant proffs 8)

MissSoofi, jag har inget att tillägga, du är i säkra händer! Bara anamma TorpSaras attityd och fortsätt ditt fina jobb :thumbsup:
MissSoofi skrev:Jag är full av energi och är upprymd när jag lägger mig på kvällen - jag ska få sova!! Det gör att hela jag är en bättre människa och en bättre mamma (fast jag var nog rätt ok innan också just i det avseendet), men framförallt en bättre fru.
Jo du... 8) det där med " men framför allt en bättre fru" är tungt vägande i vår familj 8) :mrgreen: 8-[ :mrgreen:
Har haft en 1,5h lång diskussion ikväll om förhållandet och barn, och DET hade jag aldrig orkat med innan kuren 8) Då hade nog maken fått en stekpanna i huvudet och 20 L tårar typ istället.... :roll:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Ja, nu har det gått en månad sen vi började kuren och allt går kanonbra! Till och med daglurarna fungerar utmärkt (med endast ett eller annat undantag). Tor är aldrig arg eller ledsen när det är dags för sängen längre och tro det eller ej, igår var han gnällig ungefär en timme innan det var dags för eftermiddagssov, jag misstänkte att det var som han var extra trött då han har en rejäl förkylning (sover om natten gör han dock ändå!!!? (är det sant!?)), men ville inte rucka allt för mycket på schemat så jag försökte pigga upp honom med bus o.s.v. - men icke! Gnäll gnäll och så lilla pekfingret som pekade in mot hans rum. "Ja ha, vi får väl gå in där och leka tänkte jag", men väl därinne skulle det inte lekas - lilla pekfingret visade klart och tydligt vart lillen ville vara och det var i sängen! "Lägg mig" var alltså det lillens gnäll betydde - han ville spontant och självmant lägga sig! OTROLIGT!

Det händer fortfarande att han vaknar mellan 15-30 minuter tidigare än klockan ringer på morgonen (ca 3 gånger i veckan skulle jag tro)- jag är ihärdig med pangramsa - den funkar ibland, men inte alltid - men aldrig sura miner längre över att han inte får komma upp - han ligger och pratar och "bubblar" tills dess att klockan ringer och mamma kommer.

Ibalnd om Tor somnat i bilen kan jag lugnt bära in honom - han vaknar till, men jag kan utan problem lägga honom i sängen och gå ut med ramsan och han sover vidare!! Fast vi har ännu inte vågat lägga honom för natten någon annanstans och sen köra hem o.s.v. utan det är på dagarna jag fått uppleva detta fantastiska. Ska väl våga mig på en kväll här framöver...

En kväll sköt vi på schemat en aning då vi var på 55-års fest och Tor somnade då inte förrän 20.15 (annars 19) den natten hade vi lite extra frågor, men ramsan tog hand om alltsammans. Trolleri - magi!! Eller bara en duktig mamma och pappa? - Kanske ett stänk av båda delar...

Hade någon sagt till mig för en månad sedan att detta skulle vara mitt liv - att allt skulle fungera så här bra hade jag aldrig, ALDRIG, trott dem. Det är som en dröm - på kvällen lägger jag mig ner på huvudkudden med lyckokänslor. Jag är så nyförälskad i mitt barn och i min man.

Nu avslutar jag min tråd här. Kan hända att det dyker upp en eller annan fråga med tiden - men då gör jag en ny istället. Tack alla ni fantastiska klippor som orkat engagera er i mitt kurande och i min och Tors process. Ni har varit ovärderliga! Jag är er och kuren så tacksamma. Jag blir tjock i halsen när jag tänker på det - vart skulle jag varit om jag inte lyckats bryta trenden av uppvak under nätterna - med hjälp av er och boken klarade jag det och är nu precis så lycklig, utsövd och sprudlande som jag vill - och lillen min - han strålar ikapp.

Varma kramar till er alla! Må ni alla sova gott - nu, imorgon och alla andra dagar!

Sofie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"