Vägrar sova i vagnen på dagen- hur gör man?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarah B

Vägrar sova i vagnen på dagen- hur gör man?

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Vi kurade Ludwig när han var 6 månader (för 1 1/2 månad sen). Nätterna går superbra och även alla lurar på dagen om han sover i sin spjälsäng. Vi mörklägger ganska mycket även på dagen eftersom det verkade hjälpa att få dagslurarna att fungera.
Vi är väldigt tacksamma för denna metod och tipsar om den alltid! Dock så tycker jag som nu är mammaledig att man blir lite låst vid att alltid vara hemma när han inte kan sova i vagnen så att jag kan ta med honom.
:?: Hur gör man för att få detta att funka?
Vi har en sittvagn nu med nästan fullt liggläge. Han ligger på mage på ett fårskinn. Ska man ha nåt slags lakan som kudde?
Vi vill gärna att han ska kunna sova i nån sittvagn för när han vaknar så vill han genast upp och titta på omvärlden. Ska vi byta vagn? Hur mycket plats behövs på sidorna för bebisen?

Detta är hans schema;
7.30 vakna
7.30 ammas
8.40 välling
9.30-10.15 sova
11.40 puré, desert & vatten
12.30-14 sova
14-15-tiden frukt-yogurt-puré
16.30-16.50 sova
17.15 gröt
18.30-.19.30 nattslurk(välling), bad/tvätt & skratt till go’natt
19.30 sova natt

Jag vore väldigt glad för hjälp med detta!

mvh
Sarah
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tja, jag är inte mycket till hjälp, men jag kan säga hur vi har gjort...

Edvard sov inte längre än 45 minuter i vagn. Så jag gjorde så att ärenden och fika och sånt fick ske på förmiddagen eller efter lunch. Middagsluren fick han i resesäng eller hemma i spjälsängen. Vi undantagsfall fick han en 45 minuters middagslur. Det hände kanske 3-4 gånger. Då fick han 30 minuter längre natt de dagarna.

Jag tyckte inte att det blev så jättekrångligt. Tvärtom är vi ofta mer fria än andra nu, eftersom Edvard så enkelt sover sin middagsömn i resesäng var vi än är. Det är inte alla tvååringar som gör, har jag märkt. :wink:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Brukar du ha vagnen stillastående el i rörelse? Min dotter sover bra (på rygg med sele) så länge vagnen rör sig. Jag vet att det inte är riktigt enligt kuren men jag tycker det funkar för oss. Så om vi ska någonstans där det inte funkar med resesäng så får lurarna ske i rullande vagn. På måndagar när vi går på babysång exempelvis går vi tidigare och hon får sova långllur i vagnen (hennes lur är 12.30-14 och sången börjar kl 14) Bra med motion för mamma också!! :D

Det låter inte så bekvämt att ligga på mage med nästan liggläge.... :shock: har ni testat att låta honom sova på rygg?

Har ni en resesäng? Tkr det är super när man är hos vänner osv. Man kan ju knyta fast mörka lakan iksom runtom så att det blir lite mörkare.

I enstaka fall sover Iris de korta lurarna i bilstolen till eller från ställen. Funkár som nödlösning.

Hoppas du hittar nån lösning! Kram
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack för svar!!

Jag har vagnen stillastående. Vi har provat på rygg i liggdelen också i början av kuren, men den känns nu för liten. Vi har även provat några gånger på rygg i sittdelen. Han sover mellan 25 och 45 minuter som längst då. Inte ens när vagnen rullar så sover han längre än så. Det låter jättebra att kunna låta honom sova i rullande vagn, jag skulle gärna promenera för att hinna till exempelvis baby-sången (som vi missade igår pga detta strul...) men han sover ju inte då :(

Jag tror att vi provar att lägga honom på rygg i vagnen till eftermiddagsluren på 20 min, det borde han klara och låta honom sova i resesäng eller spjälsäng långluren - det får bli så :D Tack för hjälp!

Jag har en till fråga :?: Hur gör ni om ni lägger barnet i resesäng borta nån kväll - låter ni dem vara vakna under hemfärden då eller hur gör ni?

Vi har provat några gånger nu och det funkar jättebra, men när vi ska hem vid 23-01-tiden så vaknar han när vi tar upp honom ur sängen och ska sätta honom i babyskyddet, sen är han vaken tills vi är hemma, men somnar i sin spjälsäng ganska direkt.

Kram Sarah
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande bortasovning, har vi gjort precis som du, inte gör det nått att dom vaknar till lite under hemresan, dom sover ju så gott sedan! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"