Vad är det som har gått "fel"?? 1 1/2 vecka o vill

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Ditt schema ser ungefär ut som vårt, fast vi gör morgon kl: 8.00.
Maten är tänkt att hon ska ha 8.00, 11.30, 15.30, 18.30 o nattslurk 19.30.
Om du ammar 9.30 o ger mat sen kl 10.30, är det två mål för det är ju mer 45 min emellan??

Vad gjorde ni på vakentiderna??

Jag har några funderingar om saker som jag tycker säger emot varandra.
Om de små liven vaknar på natten, så är ju det första att göra ingenting, det andra att göra husljud det tredje vuxenprat tex i telefon. MEn sändedr verkligen det signalen att på NATTEN SOVER MAN. Och ska man verkligen ha ett skynke över vagnen på dagen? Ska man inte göra skillnad på lurarna o nattsömnen.
mamma m. 3 021002, 050513, 080506
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo jag hade lite konstigt med mattiderna denna tiden för jag kunde bara amma "halvsovandes" bebis och därmed amma precis när jag väckte. Detta gjorde att vissa måltider blir något "off" om man säger. Så dina tider är egentligen MYCKET bättre. :wink:

På vakentiderna var det social delaktighet och utevistelse. Minst 2 pass ute på marken á 1 tim försökte jag med, eller i vagn sittandes på skogspromenad, men ute vakna och utforskande. Sen var det mycket hushållssysslor. Jag lagade alla mat till Tor själv och gjorde nog nästan 1 storkok/dag. Antingen potatis, eller morot, annan gönsak osv... Frös in i tärningar så jag kunde ta ut de tärningar som kändes bra för måltiden. Här gillas variation mycket.

Jo vissa saker säget emot varandra.. Mycket är beroende på ålder på barnet men även vilka verktyg som fungerar. Min verktygslista som jag har är ju till för att LUGNA. Är barnet glatt eller argt så verktygas de inte och därmed talar tystnaden för sig självt.
Det som jag tycker skiljer på dag sömn och nattsömn är inte synintrycken, för det är det som stör. Utan kanske att det alltid är ljud på i huset på dagen, men inte i vargtimmen. Att på dagen sover man i kläder och på natten i pyjamas. Men i vårt fall är synintrycken ganska stor del till att få ro och så är det för många. Om man har sömn som fungerar i kolmörkt sovrum än sömn som inte fungerar i ljus sovrum så får man kanske ta och tänka om tycker jag. Men dagtid när Tor var så här liten hade jag en tunn fleece filt med blå stjärnor på. Den mörklade inte utan den stängde ute alla synintryck och gjorde att han kunde sova vart som helst, för det är ju de blå stärnorna man sover till inte hur det ser ut runt om kring. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

MAto sov tider funkar för oss igen. Det tog inte så lång tid att komma tillbaka. Det fanns ju däe i bakgrunden trots alla läkarbesök o sånt.

Hon har nu börjat at vända sig i vagnen när hon ska sova. Det börjar med att hon lägger sig på sidan, alltid vänster sida, och så somnar hon. Men sen nån gång under luren, natten lägger hon sig på rygg. Vad göra åt detta?? Jag tror att de var därför som hon vaknade flera gånger inatt (2 eller 3 ggr).
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig rapport! Här kommer en tråd om vändningscirkus: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Tack Elle för tråden om vändningar. Hon vänder sig ibland fortfarande, men hon somnar om fortare efter det att jag har vänt henne, sen tror jag att hon börjat att sova bättre på rygg o då kan hon ju får det.

Har en liten fråga om andningslarmet. Jag har ett babysense II, alltså med två plattor. Vi ska nu byta till spjälsäng. Hur ska plattorna ligga?? Med den långa sidan uppåt eller åt sidan?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hur plattorna behöver ligga beror på sängen och barnet.

Är sängen smal lägger man dem på längden är sängen bred kanske man har en på tvären och en på längden.

Har man ett barn som knör upp sig på sidorna kanske man vill ha plattorna på tvären, har man en som knör upp sig i huvudändan då vill du ha plattorna på längden.

Du får helt enkelt laborera fram det som passar er bäst. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamma1970

Inlägg av mamma1970 »

Vi har kommit lite ur spår (igen). Det känns som om hon har varit förkyld hela november med en massa uppvak på nätterna. Hon är fortfarande förkyld, ffa snorig och en eländig hosta som ju gör att hon vaknar på nätterna. Har tänkt att kura henne. Hur gör man då? Jag menar ska jag vara där så fort hon vaknar vid minsta ljud eller ska jag avvakta och lyssna. Jag tänkte hon vet ju egentligen vad som gäller, eller kanske inte eftersom jag har tagit upp henne på nätterna. Till mitt försvar till varför jag har tagit upp henne kan jag ju säga att det är ända gången hon vill amma i princip. Hon dricker VÄLDIGT dåligt på dagarna till maten, så då har jag tänkt att det är ju i alla fall vätska. Hon har haft problem med trög/hård mage.

Är det dumt att börja kura nu när hon fortfarande är förkyld?

Vårt schema ser ut här:
8.00 morgon gröt på ca 1 dl vatten
10.00-10.45 sova
12.00 mat enliten burk 125g + lite katrinplommon kanske 45g
13.00-15.00 sova
16.00 mat som lunchen
17.30-17.50 sova
19.00 gröt på ca 1 dl vatten
19.30 nattslurk som hon nästan aldrig vill ha.
20.00 gonatt

Nu när hon varit sjuk, kanske hon bara har ätit hälften vid varje mål.

En sista fråga. Hon har varit JÄTTE missnöjd på dagarna den senaste veckan. Hon brukar aldrig ens gnälla annars. Några bra tips funderingar kring detta??
Ute vistelsen har blivit ganska dålig på sista tiden. Det har kommit mkt snö och så har hon ju varit förkyld (vad jag tjatar).

Skulle vara jätte tacksam för funderingar/svar.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej mamma1970!

Har ni tänkt genomföra en SHN-kur? Varför? Hur går det med ålning/krypning? Det är ofta lite frustrerande för juvelerna när de håller på att lära sig nya saker. Var noga med den sociala delaktigheten och utevistelsen, det är A och O vid "fnurror".

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"