30 minuters-pass som vana pa dagarna - nackdel???
30 minuters-pass som vana pa dagarna - nackdel???
Hejsan!!
Min lilla 4,5 manaders prinsessa har som vana att sova 30-minuterspass pa dagarna. Efter 30 minuter vaknar hon själv ofta skrattandes och pratandes. Sa fort prinsessan latit mig hinna läsa ut boken börjar jag kura....eller rättare sagt efter Teneriffa-resan om 1,5 vecka.
Hon behöver sova ofta pa dagarna för att inte börja grata, varje timme eller varje en och en halv pa förmiddagarna....da hon inte sover mer än totalt 8 pa natten kanske. Pa eftermiddagarna brukar hon klara längre vaken utan att bli ledsen.
Hade behövt hjälp med schema till henne. Hon äter bra, bade ammas, har tillägg och har börjat äta lite frukt. I sista nappflaska har hon även lite välling iblandat.
Tack för hjälp pa förhand!!! :D
Min lilla 4,5 manaders prinsessa har som vana att sova 30-minuterspass pa dagarna. Efter 30 minuter vaknar hon själv ofta skrattandes och pratandes. Sa fort prinsessan latit mig hinna läsa ut boken börjar jag kura....eller rättare sagt efter Teneriffa-resan om 1,5 vecka.
Hon behöver sova ofta pa dagarna för att inte börja grata, varje timme eller varje en och en halv pa förmiddagarna....da hon inte sover mer än totalt 8 pa natten kanske. Pa eftermiddagarna brukar hon klara längre vaken utan att bli ledsen.
Hade behövt hjälp med schema till henne. Hon äter bra, bade ammas, har tillägg och har börjat äta lite frukt. I sista nappflaska har hon även lite välling iblandat.
Tack för hjälp pa förhand!!! :D
Stolt mor till svensk/spanska prinsessan Liah
Född: 24/05-2008
Jag igen
Vi bor i Spanien och här äter man som känt middag ganska sent. Brukar bli runt 21 och Liah brukar läggas efter. Da jag e hemma med henne brukar vi sova till runt 10 pa morgonen, (..vi tva i min säng) och pappan stackaren i ett annat rum. Liah har just fatt sin spjälsäng och sover siestorna där pa dagarna och ska börja v¨nja henne att ligga där även pa näatern from nu och i sitt eget rum.
Borde jag ge henne nattid och uppvaknande efter de tider jag kommer ha sen när jag börjar jobba igen?? annars kanske hon vill sova till 10 jämt?
Vill ju helst inte ga upp kl 7.00 nu när jag inte behöver.
Borde jag ge henne nattid och uppvaknande efter de tider jag kommer ha sen när jag börjar jobba igen?? annars kanske hon vill sova till 10 jämt?
Vill ju helst inte ga upp kl 7.00 nu när jag inte behöver.
Hejsan!!
Jo...vi har väl ett schema nu redan som vi följer mer eller mindre...det ser ut som följande...
[b][b]9-10.00 -uppstigning (normalt vid 10)
E inte hungrig da hon snuttat pa bröstet flera ganger för att somna om under natten.
Lek
11.00 Lur pa 30 minuter
11.30 "Frukost-lunch"
13.00 Lur 50 (om vi har tur alla) minuter
14.00 Lunch
Promenad i det gröna + lek
16.00 Lur 30-50 minuter
17.00 Matdags
18.00 Lur 30 minuter
19.00 Bad
19.30 Matdags
20.00 Lur 30-50 min
Busa
21.30 Nattslurk
22.00 Läggdags[/b][/b]
Ungefäsr sahär brukar dagen se ut....
Det skall bli riktigt spännande att utföra kuren
Ser faktiskt fram emot det. Vi brukar nog sova rätt ok pa nätterna, men hon vaknar en hel del ganger, och det enda som far henne att somna om är ätt snutta pa bröstet, da somnar hon om pa 1 minut. Men e ganska trött pa detta. Förstar att det en av konsekvenserna av att sove med henne i min säng...men det e ju sa mysigt. Nu har hon dock börjat sparka mig i ryggen en del och flaxa runt hehe. Hon har fortfarande en del gaser vilket gör att hon rör mycket pa sig, men hon har inte ont och grater.
Tack för hjälpen!! KOmmentera gärna hennes nuvarande schema.
Jo...vi har väl ett schema nu redan som vi följer mer eller mindre...det ser ut som följande...
[b][b]9-10.00 -uppstigning (normalt vid 10)
E inte hungrig da hon snuttat pa bröstet flera ganger för att somna om under natten.
Lek
11.00 Lur pa 30 minuter
11.30 "Frukost-lunch"
13.00 Lur 50 (om vi har tur alla) minuter
14.00 Lunch
Promenad i det gröna + lek
16.00 Lur 30-50 minuter
17.00 Matdags
18.00 Lur 30 minuter
19.00 Bad
19.30 Matdags
20.00 Lur 30-50 min
Busa
21.30 Nattslurk
22.00 Läggdags[/b][/b]
Ungefäsr sahär brukar dagen se ut....
Det skall bli riktigt spännande att utföra kuren
Tack för hjälpen!! KOmmentera gärna hennes nuvarande schema.
-
ilindstrom
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Liah,
Nu är det så att jag tror inte ditt barn har dessa som natuliga sömnpass, hon har bara inte fått lära sig att sova längre. Alla barn behöver minst 1 pass om dagen som är runt 1,5 timme och har man då inte ett barn som har de natuliga sömnpassen 5min, 20min, 45min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim, ja då har man ett så kallat präglat 30 min barn. Deras natuliga sömnpass är i så fall 30min, 60 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim. Så då kan du ändå förlägga ett schema med dessa premisser.
Så du kurar ju för att lära, leda, visa och hjälpa ditt barn till bättre sömn och för att man skall vara som folk krävs att man har en kort fm lur, lång middags lur och kort em lur.
En 3+4 mån skall ha 15,5 timmar sömn och en 5+6 mån skall ha 15 tim sömn på schemat fördelat på 3 lurar. Sitt ner med papper och penna och skissa på ett schema som kan passa den lilla.
Nu är det så att jag tror inte ditt barn har dessa som natuliga sömnpass, hon har bara inte fått lära sig att sova längre. Alla barn behöver minst 1 pass om dagen som är runt 1,5 timme och har man då inte ett barn som har de natuliga sömnpassen 5min, 20min, 45min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim, ja då har man ett så kallat präglat 30 min barn. Deras natuliga sömnpass är i så fall 30min, 60 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim. Så då kan du ändå förlägga ett schema med dessa premisser.
Så du kurar ju för att lära, leda, visa och hjälpa ditt barn till bättre sömn och för att man skall vara som folk krävs att man har en kort fm lur, lång middags lur och kort em lur.
En 3+4 mån skall ha 15,5 timmar sömn och en 5+6 mån skall ha 15 tim sömn på schemat fördelat på 3 lurar. Sitt ner med papper och penna och skissa på ett schema som kan passa den lilla.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Liah skrev: Det enda som får henne att somna om är ätt snutta på bröstet, då somnar hon om på 1 minut. Men är ganska trött på detta. Förstår att det en av konsekvenserna av att sova med henne i min säng... men det är ju så mysigt. Nu har hon dock börjat sparka mig i ryggen en del och flaxa runt
Din lilla älskling är ingen liten paketbebis längre. Hon kommer att värja sig alltmer mot dessa störda, oroliga nätter. Hon ställer dig mot väggen med sitt sparkande och flaxande. Hon vill ha lugn och ro på nätterna, precis som du och alla andra människor (även små). Kan du föreställa dig den vilda tanken att du faktiskt stör henne med din eviga närvaro
Så du får börja med att bestämma dig
Bestämmer du dig för att kura, med allt vad det innebär av målmedvetet arbete i HENNES intresse, kan du naturligtvis lägga schemat med sena kvällar och sena morgnar - det spelar absolut ingen roll, bara du är konsekvent och får ihop hennes sammanlagda dygnsbehov av sömn
Det finns onekligen barn som medfött ägnar sig åt sömnpass à 30 respektive 60 minuter, i stället för 20 respektive 45 minuter. De är få men de finns och de ger sig inte, om man säger
Då är det bara att anpassa schemat efter det. Men för långlurarna gäller fortfarande - för samtliga
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
byter ämne...maaaanga fragor
Hej igen!!
Jag ser att det verkar som att det ar SOVA-MATDAGS som gäller och inte tvärtom, dvs inte mata precis före läggning. Vi kor pa det sista, men for att vi trodde att hon skulle sova battre och langre pa matt mage. E detta helt fel?
Hon sover i och for dig superdaligt oavsett med eller utan mat i magen. Med magen full av valling och brostmjolk vaknar hon anda alltid efter 30 minuter efter nattningen infor natten. I Spanien finns bara välling och ingen gröt, känns som om groten skulle mätta mer, kan detta stamma????? maste prova,
Tack pa forhand.....igen.
Jag ser att det verkar som att det ar SOVA-MATDAGS som gäller och inte tvärtom, dvs inte mata precis före läggning. Vi kor pa det sista, men for att vi trodde att hon skulle sova battre och langre pa matt mage. E detta helt fel?
Hon sover i och for dig superdaligt oavsett med eller utan mat i magen. Med magen full av valling och brostmjolk vaknar hon anda alltid efter 30 minuter efter nattningen infor natten. I Spanien finns bara välling och ingen gröt, känns som om groten skulle mätta mer, kan detta stamma????? maste prova,
Tack pa forhand.....igen.
ny fraga igen
Min dotter lan vakna upp 6 gg pa en timme, for att sedan sova 2.3 timmar pa raken, o sen vakna upp massor igen? Vad kan vara skalet till detta?
Varfor vaknar hon alltid o e orolig vid 4.30-05-tiden? Vargtimmen vad jag forstar av forumet...kanske star i slutet av boken dit ja inte haft tid att komma an??
Har inte borjat kura an....maste fa tid till att läsa ut boken hmmm.
Varfor vaknar hon alltid o e orolig vid 4.30-05-tiden? Vargtimmen vad jag forstar av forumet...kanske star i slutet av boken dit ja inte haft tid att komma an??
Har inte borjat kura an....maste fa tid till att läsa ut boken hmmm.
-
ilindstrom
hej hej
Ja det hoppas jag verkligen. Hon har gaser fortfarande, vet inte om det är frukten vi börjat ge henne och jag vet att det e därför hon rör mycket pa sig pa natten. Jag vet det för att hon pruttar en hel del och ibland gör det ont. Funkar kuren ända?? Eller borde jag vánta tills magen blivit bra?