Har fastnat i uppvaken!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Har fastnat i uppvaken!

Inlägg av Mindy »

Hej!
Hrm...trots att jag nyligen gett råd i en sån här fråga så måste jag få några själv för jag har idétorka. :roll: :oops:
Jag känner att vi har fastnat i uppvaken som vår son har efter EXAKT :shock: 35 minuter på dagtid. Det börjar bli svårare och svårare att få honom att somna om och vi HAR fastnat i vagning eller promenad. Det stör mig. :evil:
För några månader sedan kom vi över den här tröskeln för ett tag genom att jag stod på pass och nästan vagnade innan han vaknat men nu funkar det dåligt.

Känner mig rådvill på hur jag annars ska hantera det här. :(
Ramsa (inne) och överlåta förtroendet efter en markering d v s tillrättaläggande och några buff går inte bra i vagnen. Det slutar oftast med en jätteledsen kille som halvstår och hänger över vagnen och måste få hjälp.
Det GÅR ju bara inte att hänga för vagnen nu när det är så varmt, suffletten har vi bara uppe medan han somnar för att avskärma, sedan fäller vi ned den.
Återstår det bara att sova inne? Jag har ingen lust att få en massa krångel i sängen så att det stör hans glädje att hamna i den på kvällen (då det aldrig är något krångel)

Nu gråter han efter att ha varit vaken i 25 minuter mitt i sin långlur så nu är det bara att verktyga - igen. :(

Förslag, TACK!
Schemat:
7 Morgon
9.45-11.15 Sova
14.45-15.30 Sova
Ibland en 20 minutare vid 17-tiden men vi strävar efter att jobba bort den
19.00 natt
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Efter ett mindre sammanbrott, troligen av trötthet, så fick jag nu buffa och sedan gå en sväng och han somnade 11.25 - en timme efter att han vaknade och "utanför" marginalkvart. :?
Jag får väl helt enkelt bjussa på en kvart till utöver det, annars rasar ju den här dagen samman, lindrigt uttryckt.
Har lite dåligt samvete över att han fick vara jätteledsen och ohjälpt i säkert 5 minuter men min "trafik" funkade ju inte så jag kände att jag måste prova att backa. Lyckades inte det heller. Det var som om sammanbrottet var tvungen att komma för att han skulle bli mottaglig men kanske har jag fel där. Det kanske bara är att gråten gör honom ännu tröttare.

Hur "skadligt" är det för honom att lämnas ledsen en stund så här i 8-månadersångesten? :cry:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Mindy!

Skulle det kanske gå bättre om ni flyttade fram luren? Ökade vakentiden?
Sova 10.30-12.00 och 15.30-16.15? Då försvinner även 20 minutaren ni har vid 17.00. En tanke jag fick bara.

Lycka till!

Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack för synpunkterna!
Kanske...men jag är tveksam. :? Då får jag nog ta fram hela arsenalen av pyssel och jobb för att hålla honom alert. Idag verkade han riktigt trött när jag la honom 9.55 (besök på morgonkvisten, därav lite senare), han somnade på en gång.
Men, jag ska fundera, för det vore skönt att "bli av med" 20-minutaren som han behöver vissa dagar.

Tack igen :D
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Jag skrev tidigare lite på en tråd om detta. "hjälp mig förstå dagslurstrassel" tror jag den hette. Vet inte om det kan vara till nytta, men min input då var detta:

"Jag hade samma dilemma och fick lite input här på forumet. Testade först med mera mat, utan resultat. Även om hon var trött och somnade så kanske det bara var vana att somna på de fasta tiderna och (börja gäspa lite innan)fast hon inte var så trött/skulle behöva vara vaken längre?! Så jag lade om schemat och förlängde vakenperioderna till 3 - 31/2 timma, enligt några inläg här. Det var några som skrivit att de var problem att ha de små sovandes i vagn efter 6 månader pga deras nyfikenhet. Vår dotter är dessutom väldigt rörlig så jag lade långluren på förmiddagen hemma i sängen - funkar bra. Både jag och dottern har varit solar i snart 2 veckor!"

Nu har ju nu börjat med andra sorts uppvak. (Efter ca 1 timme). Så våra dagslurar är långt ifrån ideala, men hon sover som en stock hela natten och somnar alltid tacksamt. Alltså, jag tror inte sängen är förknippat med strulet, om du förstår :roll:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, annaPanna :D

Tycker nog du skulle kunna ta till solfjädern här - tillrättaläggande, snabbt och distinkt, och sedan solfjäder så pass lång tid som det tar; kroppen ska vara stilla och lugn och barnet tyst och lilla älsklingen faktiskt på väg att somna. För att bryta ett trist mönster får man ibland ta till helt annat krut än det som för tillfället inte funkar längre. Kör så konsekvent ett tag och somnar han så är det ingen katastrof - hellre det än att han skriker :!:

Men OBS - "lång" solfjäder är fortfarande ett krisverktyg och ingenting man ska etablera för evigheten :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Anna och AnnaPanna! :D

Idag körde jag den gamla taktiken och stod på pass. Efter 33 min rördes ena lilla fingret - jag vagnade lite - sen rördes den diagonala tån :lol: - jag vagnade. Efter 35 min kastade han upp huvudet.
Jag drog blixtsnabbt upp suffletten och kastade över en tunn bomullsfilt och vagnade ordentligt. Det gav effekt. :D
Totalt allt som allt tog det 12 min med vagning till och från och han sov hela luren ut. Det är stora framsteg jämfört igår.

Nu ska jag köra en sån här minikur och stå på pass. Hjälper inte det tar jag till solfjädern där jag inte riktigt har rätt självförtroende. :? Inbillar mig att jag utsöndrar fel attityd i det läget för han blir riktigt bångstyrig när jag solfjädrar.

Idag lyckades jag också hålla honom alert lite längre, för i grunden skulle jag gärna vilja ha ett schema av den typ FoaS föreslog.

:idea: Har märkt att det funkar bättre mentalt (för mig alltså :roll: ) om jag bestämmer att "nu kör jag en kur" med att stå på pass några dagar. Då är förväntningarna annorlunda, jag upplever det inte lika frustrerande att jag absolut inget får gjort - känns det som.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra. Och så en spann kallt vatten över huvudet (ditt alltså) :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"