Hej!
Är mamma till en flicka på ganska precis 6 månader. Läser nu Sova hela natten-boken och planerar, så snart kunskapen och attityden räcker till, att kura henne. Hon har hittills sovit bredvid mig på rygg eller sidan. Ibland, under total uppsikt, på dagtid sovit (gott!) på mage. Min undran rör andningslarm. Nu ska hon ju till egen säng och läggas på mage. SKa andningslarm införskaffas. Det sägs ju vara barn 1-4 mån som riskerar drabbas av PSD. Men är risken noll nu när hon är 6 månader? Hon är frisk, sund, rund och född i normal tid. Hon vänder sig åt båda hållen (men brukar inte vända sig till mage i sömnen utan ligger på rygg/sida).
Jag har en hel del andra frågor kring kurningen men denna får räcka för nu!
Hälsningar!
Andningslarm, hur länge då?
Rent statistiskt så är risken högst mellan 2 och 4 månader, och de flesta fall sker mellan 0 och 6 månader. Men det finns fall även efter ett års ålder, även om de är mycket ovanliga. Vi använde larm tills Rufus var ungefär 9 månader. Då började han ligga och sparka rytmiskt med fötterna vilket gör att larmet går igång. Såvitt jag har förstått är det många som slutar med larm mellan 8-12 månader av olika skäl. Knoddar som klättrar omkring i sängen så de hamnar utanför larmplattorna, till exempel. Anna brukar, om jag minns rätt, rekommendera larm till 11-12 månader och varför inte, egentligen? Vi hade nog haft kvar det om det hade varit praktiskt möjligt för oss.
Lycka till!
/Ewa
Lycka till!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.