Nybörjare - frågor om standardmodellen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Nybörjare - frågor om standardmodellen

Inlägg av kattis73 »

Hej!

Skrev detta i ett annat forum, men tror att det platsar bättre här, så jag kopierar in det och redigerar det lite (har tillkommit fler frågor...) :D

Födde min andra son - Isak - för drygt fem veckor sedan. Min första son var otroligt "enkel" som bebis, sällan missnöjd, somnade varsom helt, när som helst. Sov hela nätter från 8 veckor. Inga modeller eller metoder behövdes. :)

Isak är av en annan sort. Han har ända sen födseln haft svårare att komma till ro. Han är glad och nöjd för det mesta (förutom ibland på kvällarna) men han haf väldigt svårt att komma till ro, både dagtid och kvällstid. Sover dessutom väldigt korta pass dagtid. Natten funkar oftast bra (fast han äter ju ofta 2-3 gånger per natt, men somnar om lätt).

Därför han jag bestämt mej för att testa standardmodellen och har nu några undringar.

Idag började dagen 8.20 och vi körde på med standardmodellen (första dagen). Isak nöjd och glad. Vid 10, började han visa sej trött och han fick äta. Allt enligt standardmoidellen. Somnar inte vid bröstet (det gör han nästan aldrig) men var avslappnad och dåsig, vägrade äta mer. Lägger honom i vagnen, han somnar genast. Nu har "sovit" i 25 minuter, men han vaknar ungefär var femte minut.

1. Nu till min fråga - vad gör jag för att hjälpa honom somna "på riktigt"? Napp? Inte napp? Vagna honom? Ta upp och amma igen (testade det nyss, men han ville inte äta mer)? Just nu testar jag att vagna varje gång han vaknar, och han somnar om på en gång, men vaknar ju snart igen. Ska jag fortsätta dra vagnen varje gång han vaknar till?

Så här gör han ofta. Igår sov han 1,5 timme, men kom aldrig i djupsömn, utan vaknade till lite minst varje kvart, ibland oftare. Man önskade ju att han lättare kom in i djupsömn, inbillar mej att han behöver det. Sen är det ju jobbigt att behöva springa till honom hela tiden när han sover, det går ju inte att komma i från.

2. Min andra fundering angående standardmodellen. Det känns som man blir väldigt låst? Hur mycket kan man gå i från den? Ofta gör vi ju saker på dagarna, vilket innebär bilresor (vi bor på landet) och promenader. Då somnar ju Isak. Om man måste vänta in hans sov-tid är det ju omöjligt att passa tider. Hur löser man det? Eller är det så at jag måste vara "hård" på rutinerna nu i början, och helt enkelt låta Isak styra tiden för familjens övriga aktiviteter?

3. Undrar också hur man gör när han vaknar och fortfarande trött. Det går inte att få honom att somna om utan att han får äta först. Vad är rätt? Ge mat och börja ett nytt mål? (Problemet här är ju att han är så trött och mest skriker.) Eller ge mat och få honom att somna om (alltså inte börja ett nytt mål, utan ge en insomningsslurk mitt i sovpasset)?

4. Hur mycket får längden på målen variera? Kan man göra ett mål med kortare vakentid, typ bara 45 minuter, om livet är bedrövligt?

Oj, så många funderingar... :-) Har läst lite här och har nu insett att det kanske inte är så konstigt att modellen inte sitter från första dagen. Men jag känner verkligen att jag behöver hjälp att veta hur jag ska gå till väga för att det ska gå åt rätt håll. :-)

Kram från Kattis!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Nybörjare - frågor om standardmodellen

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis till lille pojken :lol:

Det bästa är om du läser om Standardmodellen i Barnaboken (2004), där du har allt på ett bräde så att säga och kan genomföra den rätt från början. m du nu bestämmer dig för att genomföra den. I likhet med SHN-kuren är Standardmodellen ingenting man "testar". Man har samma sttityd som när man t ex ammar, man "testar" inte att amma eller ge mat ö h t utan man gör det. Man prövar inte och ser hur det går för det måste helt enkelt gå. Om du förstår :!:

Du skriver: "Idag började dagen 8.20 och vi körde på med standardmodellen (första dagen). Isak nöjd och glad. Vid 10, började han visa sej trött och han fick äta. Allt enligt standardmoidellen." Det här får jag inte alls ihop. Började dagen 8.20 med att han åt? Och sedan åt mer vid 10 när han började visa sig trött? Jag kan inte se att detta är det minsta "allt enligt standardmodellen". Så jag ber dig - läs och lär, och börja framför allt med att bestämma om du verkligen vill genomföra det gör projektet! Bestämemr du dig för det, måste du veta exakt vad du gör och varför. Innan :idea:

Därmed faller dina frågor redan på tröskeln, så att säga, eftersom du inte satt dig in i det hela.

1. Man hjälper barnet att komma i ro med vagning. Napp använder åtminstone jag enbart på nyfödda som har ett så starkt sugbehov att diandet inte tillfredsstälelr det. Hur man märker detta står beskrivet i Barnaboken.

2. Standardmodellen liksom SHN-kuren utgår från att barns tider är lika viktiga, om inte viktigare, än de vuxnas och alltid ska respekteras (minst) lika mycket som de vuxnas. Rutiner låser inte. Rutiner befriar. Men måste förstås planeras. Innan.

3. Ber dig än en gång att läsa på. Det här är så långt från Standardmodellen som man kan komma, skulle jag tro.

4. Se 3.

"Marie och Samuel - en mailkorrespondens" under introduktionsrubriken här på sidan "SHN-kuren - så är kan det gå till" - visar dig hur Standardmodellen kan införas. Den står också i Barnaboken (2004) under "Bekymmer? Sömn" i femte och sista delen.

Lycka till :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Wow!

Inlägg av kattis73 »

Vilket snabbt svar!!! :D Och från Anna själv, dessutom!

Okej, inser att jag tydligen är ute och seglar. Jag har lånat Nya barnaboken på Biblioteket och har läst och läst och läst (dock har jag hoppat lite fram och tillbaka). Det står att den är tryckt -83, är det stor skillnad mot nyare version?

Hur som helst, jag har utgått från det som står på sid 57, dvs mat, rap - mer mat, rap - skötning - umgånge - påfyllning - sova. Sen har jag lagt till social delaktighet och förlängt vakenpasset till ca 2 timmar. Som man ska göra från 3 veckors ålder. Trodde jag. :o
Men jag ska läsa på mer. Och så återkommer jag, med största sannorlikehet!!! Nu ropar min son visst!

Tack för svaret!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Första Barnaboken kom -83. Nya Barnaboken -94. Den som är ute nu (borde vara!!!) är från 2004 och där är Stadardmodellen liksom kapitlet "Bekymmer? Sömn" lite bättre utarbetade.

Man strävar mot 2-2 från månadsgränsen ungefär. Men det kan, efter barnets tendenser som man studerat och antecknat under "smekmånaden", bli både 1,5 tim här och 2,5 tim där i stället för 2-2. Vid månadsgränsen kan man göra sitt första schema men inte räkna med att det sitter som berget förrän vid tvåmånadersgränsen, när små barn brukar hjälpa till alldeles kolossalt i takt med att de "lär sig" världen och söker den igenkänningsbar - senare också förutsägbar.

Det här blir finfint :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"