Ta bort nappen på natten, behålla den på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tristan

Inlägg av tristan »

Jo, bor trångt o med en rätt högljud storasyster, så en lur på kvällen när hon är som livligast gör det lite svårare...

Hmm, nu skulle han sova 1.5 h mitt på dagen (12-13.30)... men vaknade efter 35 min... (sov i vagnen) åh, jag höll på i 45 min men han somnade inte om!
Trött verkade han oxå...
Nu har han lugnat sig, men ska han ändå bara sova 45 min sen vid 15.15-16?

Usch, nätterna fattart jag, men tycker detta med dag-sömnen är svår.
Hade samma strul med dottern, att hon vaknade för tidigt (men ändå va trött!)
:cry:
På väg att kura familjens andra...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej...
Har kurat vår 5 månaders för 1 v sen.
Än så länge har han sovit i vagnen ute på promenad, men skulle gärna ha han sovandes inomhus iallafall 1 av de 3 lurarna.

Hur intruducerar vi ramsan på dagen?
Ska man köra ramsan utomhus oxå (även om vagnen fortsätter vara i rörelse)? Ramsa vid alla lurer alltså...?

Eller ska vi bara koncentrera oss på den luren han är tänkt att sova inomhus?
Vill gärna ha honom i vagnen även inomhus då det känns lättare (att sova vart vi än är!)

Tacksam för lite råd o hjälp...
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Dagtid ramsar ni precis som på kvällen, vare sig guldklimpen ska sova i vagn ute eller inne i vagn/spjälsäng. Det är i och för sig inte nödvändigt att ramsa om han ska sova under en promenad.

Inför en promenad brukar jag lägga tillrätta och sedan ramsa och därefter vänta och se (höra :wink: )om barnet somnar själv innan jag börjar gå med vagnen. Ibland blir det ju rätt så höga protester och då går jag en bit tills det tystnar och sedan stannar jag av och inväntar så att barnet själv får möjlighet att somna. Det man bör sträva efter är ju just att barnet ska lära sig att somna själv, så att du i princip ska kunna lägga honom tillrätta, ramsa och sedan lämna vagnen ståendes. Om du inte redan använder ett skynke över suffletten (lakan, sarong el dyl) så är det ett bra tips för att skärma av synintrycken.

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
tristan

Inlägg av tristan »

Började ramsa idag på luren mitt på dagen (1a o 3e är under promenad till dagis, hinner inte stanna o avvakta då storasyster är med o brått på morgonen! :wink: )
Tanken är att han ska sova 1.5 h (de 2 andra på 45 min), men idag så som igår så vaknar han efter 30-35 min... Han somnade med ramsan idag (tog nån omgång, men dock..)
Vad gör jag när han vaknar o fast jag vagnar o vagnar o vagnar o han gnäller o skriker tills de 1.5 h har gått? :(
Kommer han verkligen fatta att han ska sova länge?
För han kan väl knappast vara pigg redan då?
tristan

Inlägg av tristan »

.. menar att han blir inte lugn av att vagna. Inte när han vaknar efter de 30 min.
Hur gör jag om jag inte kan få honom lugn? Då får jag ju inte fram ramsan heller??!!
Jaja... det kanske löser sig efter några dagar, men känns såå jobbigt att dra vagnen fram o tillbaks utan nått resultat i 45-50 min :cry:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

tristan skrev: Jaja... det kanske löser sig efter några dagar, men känns såå jobbigt att dra vagnen fram o tillbaks utan nått resultat i 45-50 min :cry:
:D Löser sig av sig självt eller av att tiden går gör det inte :roll:

Vagna effektivt. Varför står du i 45-50 minuter :?: :!:

Se Verktygslådan under fliken Sova hela natten. Du ska inte söva, du ska lugna. Tänk BESKED, inte "gu' va jobbigt".

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"