Passar kuren vår son och hans sovproblem? SNÄLLA HJÄLP OSS!
Passar kuren vår son och hans sovproblem? SNÄLLA HJÄLP OSS!
Vår son är fyra månader gammal och har nu i sju veckors tid sovit oroligt. Innan dess sov han bra med endast en amning per natt. Han helammas men får även smakprov under dagen och ordentligt med majgröt innan läggdags och vi tror oss veta att hans sömnproblem inte beror på hunger.
Han är glad på dagarna och följer schemat nedan.
Kl.
8.00 Mat (bröst)
9.30 -10.30 sova
11.00 Mat (bröst och smakportion av något slag)
12.00-16.00 promenad med en middagslur på ca 1.5 timmar
16.00 Mat (bröst)
17.45-18.30 sova
19.00 Mat (bröst och majsgröt)
20.00 bad och sedan bröst
21.00 god natt
Vår son somnar i min famn efter amningen dock i "rapposition" och sedan lägger jag honom i sängen då han somnar direkt i egen säng bredvid vår med nappen i munnen.
Problemet är dock att han kan vakna till och gråta ordentligt redan efter en timme och sedan efter en timme likadant igen. Detta fortlöper med en till två timmars intervaller genom hela natten. Vår åtgärd för att få honom lugn är att stoppa in nappen och kanske hålla hans hand i några sekunder. Detta räcker alltid för att genast få honom att somna om. Mat ger vi honom vid kl.5-6 men han skulle nog kunna klara sig till klockan 8 på morgonen. Vi är oroliga för honom eftersom vi snart tror att han inte får någon djupsömn. Vi kan inte förstå varför han vaknar så lätt och ängsligt.
Är kuren något för oss eller kan det bero på något annat? Finns det någon som har haft liknande problem med sin bebis?
När vi läser om andra barn som kuras så verkar det handla om att de inte kan somna utan strul och gnäll eller att de är trötta på dagarna. Vi känner alltså inte igen oss i just detta eftersom han somnar lätt båda kväll och dag och är glad på dagarna .
Till och med BVC bekräftar att det inte kan röra sig om någon tillväxtperiod eftersom det har varat så länge.
Vi tror på hela "Vargentesen" men eftersom han somnar så enkelt så undrar vi om det är så att "vargen" kan komma i sömnen? Varför vaknar han hela tiden natten igenom?
Vi vill inte kura honom om det är något annat som är fel.
Tack för hjälpen!
Han är glad på dagarna och följer schemat nedan.
Kl.
8.00 Mat (bröst)
9.30 -10.30 sova
11.00 Mat (bröst och smakportion av något slag)
12.00-16.00 promenad med en middagslur på ca 1.5 timmar
16.00 Mat (bröst)
17.45-18.30 sova
19.00 Mat (bröst och majsgröt)
20.00 bad och sedan bröst
21.00 god natt
Vår son somnar i min famn efter amningen dock i "rapposition" och sedan lägger jag honom i sängen då han somnar direkt i egen säng bredvid vår med nappen i munnen.
Problemet är dock att han kan vakna till och gråta ordentligt redan efter en timme och sedan efter en timme likadant igen. Detta fortlöper med en till två timmars intervaller genom hela natten. Vår åtgärd för att få honom lugn är att stoppa in nappen och kanske hålla hans hand i några sekunder. Detta räcker alltid för att genast få honom att somna om. Mat ger vi honom vid kl.5-6 men han skulle nog kunna klara sig till klockan 8 på morgonen. Vi är oroliga för honom eftersom vi snart tror att han inte får någon djupsömn. Vi kan inte förstå varför han vaknar så lätt och ängsligt.
Är kuren något för oss eller kan det bero på något annat? Finns det någon som har haft liknande problem med sin bebis?
När vi läser om andra barn som kuras så verkar det handla om att de inte kan somna utan strul och gnäll eller att de är trötta på dagarna. Vi känner alltså inte igen oss i just detta eftersom han somnar lätt båda kväll och dag och är glad på dagarna .
Till och med BVC bekräftar att det inte kan röra sig om någon tillväxtperiod eftersom det har varat så länge.
Vi tror på hela "Vargentesen" men eftersom han somnar så enkelt så undrar vi om det är så att "vargen" kan komma i sömnen? Varför vaknar han hela tiden natten igenom?
Vi vill inte kura honom om det är något annat som är fel.
Tack för hjälpen!
-
Gäst
Hej och välkommen!
Jodå, jag tror absolut att kuren är något för er. Det är inte alls så att alla kurbarn har problem med just insomningen. Många har med gott resultat sövts i famnen, vid bröstet, med nappen.... bara för att vakna efter en alltför kort tid. Varför? Jo, för att barn som inte somnar av egen maskin oftast vaknar och saknar det som fick dem att somna. Saknar det som de blivit lärda att de behöver för att vara trygga. Och då behöver man förstås det igen och igen.. och man behöver vakna och kolla så att allt är ok, om bröstet/nappen/mamma/handen finns där. Man har ju aldrig fått lära sig att man faktiskt är trygg och lugn i sin säng och fullt kapabel att somna av egen maskin. Eller hur?!
Sova hela natten-kuren ger barnet verklig trygghet som gör att det slipper vakna gång efter annan under natten. När er lille vän blir övertygad om sin egen säkerhet och klarar att både somna och somna om själv kommer han att sluta vakna och ställa sina frågor om natten.
Har ni läst boken? Det är en aha-upplevelse av stora mått
Jag behöver väl knappast påpeka att lille vännen sover för lite idag?
Vid 4 månader är behovet 15,5 timmar.
Ert schema kan också behöva sig en liten översyn med mer genomtänkta daglurar och måltider. Allt det där finns det massor av tips kring här på forumet.
Bara att bestämma sig alltså!
Kram Tinis
Jodå, jag tror absolut att kuren är något för er. Det är inte alls så att alla kurbarn har problem med just insomningen. Många har med gott resultat sövts i famnen, vid bröstet, med nappen.... bara för att vakna efter en alltför kort tid. Varför? Jo, för att barn som inte somnar av egen maskin oftast vaknar och saknar det som fick dem att somna. Saknar det som de blivit lärda att de behöver för att vara trygga. Och då behöver man förstås det igen och igen.. och man behöver vakna och kolla så att allt är ok, om bröstet/nappen/mamma/handen finns där. Man har ju aldrig fått lära sig att man faktiskt är trygg och lugn i sin säng och fullt kapabel att somna av egen maskin. Eller hur?!
Sova hela natten-kuren ger barnet verklig trygghet som gör att det slipper vakna gång efter annan under natten. När er lille vän blir övertygad om sin egen säkerhet och klarar att både somna och somna om själv kommer han att sluta vakna och ställa sina frågor om natten.
Har ni läst boken? Det är en aha-upplevelse av stora mått
Jag behöver väl knappast påpeka att lille vännen sover för lite idag?
Ert schema kan också behöva sig en liten översyn med mer genomtänkta daglurar och måltider. Allt det där finns det massor av tips kring här på forumet.
Bara att bestämma sig alltså!
Kram Tinis
Hejsan och välkommen till forumet
!
Visst kan vargen komma även under natten! Och visst kan kuren vara en hjälp på vägen för er och framför allt er guldklimp att hålla vargarna borta!
Min förstfödde hade inte heller problem vid läggning eller gnälliga dagar utan det var ständiga uppvak titt som tätt under natten. Det slutade med att sonen sov med mig och snuttade sig igenom hela natten vid mitt bröst
. Med kuren som hjälp kom vi på rätt spår.
Hälsningar,
Kristiina
Visst kan vargen komma även under natten! Och visst kan kuren vara en hjälp på vägen för er och framför allt er guldklimp att hålla vargarna borta!
Min förstfödde hade inte heller problem vid läggning eller gnälliga dagar utan det var ständiga uppvak titt som tätt under natten. Det slutade med att sonen sov med mig och snuttade sig igenom hela natten vid mitt bröst
Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Passar kuren vår son och hans sovproblem? SNÄLLA HJÄLP O
Ja, det kan du vara alldeles lugn för. De flesta, skulle jag påstå.axel skrev: Finns det någon som har haft liknande problem med sin bebis?
Därför att han ställer frågor. Han undrar om han är säker till liv och lem. "Kommer vargen och tar mig nu?" DU vet att han är säker - att huset inte brinner ner, att inga tjuvar och banditer kommer in genom ytterdörren eller fönstren, att spisen inte står på och att ingenting farligt kan hända (=vargen, som hotar oss alla i diverse skepnader dagligen och stundligen). Men han vet det inte. Han har ingen aning om ifall han vågar sova lugnt. Det enda han vet är att han är fullkomligt hjälplös, ur stånd att överleva på egen hand. Han kan inte ens fixa sig ett mål mat. Han kan ingenting - han kan alltså inte överleva själv, och det "vet" han, instinktivt från livets första stund.axel skrev: Varför vaknar han hela tiden natten igenom??
Hur skulle du känna det under motsvarande maklöshets livsvillkor? Du skulle säkerligen också ställa frågor, i din fruktan för liv och lem
Det är inget annat som är fel. Det kan jag försäkra dig. Och fel är det inte heller att vilja - behöva - försäkra sig om sin fysiska trygghet här i världen. Det var för att skydda sig mot vilda djur som människan byggde sig boningar. Ju säkrare denna boning är, desto tryggare kan hon överlämna sig åt den livsnödvändiga sömnen. Det gäller i högsta grad även små barn.axel skrev: Vi vill inte kura honom om det är något annat som är fel.
Det bästa är kanske att du införskaffar Internationella Sova hela natten (se förstasidan) så att du förstår alltsammans ur barnets perspektiv
Jag utgår från att han sover på mage (som är sömnbefrämjande redan det) och har andningslarm
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack. ........med några frågor till.
Tusen tack för era snabba svar!
Vi har införskaffat oss boken och ett andningslarm är kommer troligtvis redan i början på nästa vecka. I nuläget sover han på rygg.
Jag är känner mig så nedbruten av alla sömnbrist att gråten ständigt numera sitter i halsen. Min man har fått ta de senaste nätterna för att jag inte ska gå under.
Vi älskar vår son och införde ett dagsschema för att ge honom trygghet med fasta rutiner. Nu känner vi att vi måste göra likaså på nätterna. Vi kände dock inte helt igen vårt sons sovproblem i de specifika exemplen som gavs eftersom in- och omsomnandet är odramatiskt. Dramatiskt nog var det i natt dock, som var en typisk natt, där han vaknade 6 gånger innan det var dags för mat klockan halv fem på morgonen. Detta nattmål resulterade i att han sedan inte var ett dugg hungrig klockan åtta när det var dags att äta. Vi drar slutsatsen att han klarar sig utan mat på natten.
Vi vill kura vår son men vill känna oss säkra på att han kan bli hjälpt av kuren och att andra barn blivit det med samma problem. Vi försöker nämligen föregå oss själva så att vi inte står där plötsligt osäkra på natten. Min man ska ta de första nätterna och jag dagarna eftersom mitt hjärta inte kommer att klara höra honom skrika. Jag vet att det egentligen är en present vi försöker att ge honom. Det måste fungera för jag vet inte hur kommer att klara oss annars.
Är detta schema rimligt?
8.00 Mat-bröst
9.30 - 10.45 Sova 1h 15 min.
11.00 Mat-bröst och smakportion
13.00 - 14.30 Sova 1.5 h
15.00 Mat-bröst
16.30 - 17.15 Sova 45 min
17.30 Mat- bröst och gröt
19.00 Bad och bröst
20.00 God natt
(Natt: 12 h sömna och Dag: 3.5 h sömn ger totalt 15.5 h sömn)
En sista fråga är huruvida man kan använda napp på dagtid i alla andra sammanhang är de som är sovförknippade? Förstör användandet av napp på sådant vis kuren?
Vi känner oss så tacksamma för era svar. Tack.
Vi har införskaffat oss boken och ett andningslarm är kommer troligtvis redan i början på nästa vecka. I nuläget sover han på rygg.
Jag är känner mig så nedbruten av alla sömnbrist att gråten ständigt numera sitter i halsen. Min man har fått ta de senaste nätterna för att jag inte ska gå under.
Vi älskar vår son och införde ett dagsschema för att ge honom trygghet med fasta rutiner. Nu känner vi att vi måste göra likaså på nätterna. Vi kände dock inte helt igen vårt sons sovproblem i de specifika exemplen som gavs eftersom in- och omsomnandet är odramatiskt. Dramatiskt nog var det i natt dock, som var en typisk natt, där han vaknade 6 gånger innan det var dags för mat klockan halv fem på morgonen. Detta nattmål resulterade i att han sedan inte var ett dugg hungrig klockan åtta när det var dags att äta. Vi drar slutsatsen att han klarar sig utan mat på natten.
Vi vill kura vår son men vill känna oss säkra på att han kan bli hjälpt av kuren och att andra barn blivit det med samma problem. Vi försöker nämligen föregå oss själva så att vi inte står där plötsligt osäkra på natten. Min man ska ta de första nätterna och jag dagarna eftersom mitt hjärta inte kommer att klara höra honom skrika. Jag vet att det egentligen är en present vi försöker att ge honom. Det måste fungera för jag vet inte hur kommer att klara oss annars.
Är detta schema rimligt?
8.00 Mat-bröst
9.30 - 10.45 Sova 1h 15 min.
11.00 Mat-bröst och smakportion
13.00 - 14.30 Sova 1.5 h
15.00 Mat-bröst
16.30 - 17.15 Sova 45 min
17.30 Mat- bröst och gröt
19.00 Bad och bröst
20.00 God natt
(Natt: 12 h sömna och Dag: 3.5 h sömn ger totalt 15.5 h sömn)
En sista fråga är huruvida man kan använda napp på dagtid i alla andra sammanhang är de som är sovförknippade? Förstör användandet av napp på sådant vis kuren?
Vi känner oss så tacksamma för era svar. Tack.
-
TorpSara
Kuren handlar framförallt om att de lär sig att sova hela natten. Inte att somna själva (vilket ju kommer på kuppen). Är det svar på er fråga?Vi vill kura vår son men vill känna oss säkra på att han kan bli hjälpt av kuren och att andra barn blivit det med samma problem.
Om schemat: Håll er till naturliga sömnpass. 20, 45 minuter, 1,5, 2, 2,5 timmar. Hamnar man en kvart över i tid så gör det ingenting.
Varför vill ni ha napp på dagen? Fundera noga på det tycker jag!
Vi har haft exakt samma problem som er. Tor (vår son nu 10½ mån) har alltid somant utan en massa strul och gnäll. På dagarna brukade han somna i famnen med napp och snuttefilt sen kunde jag enkelt lägga ner honom och han sov vidare. På kvällen lade jag honom i sängen och ofta hade han somnat på 5 minuter så länge nappen var i munnen och filten vid nösan och mamma i rummet. Hade han bara sovit hela natten sen hade jag tyckt att det var helt oproblematiskt att vänta de fem minuterna på att han skulle somna - men det var ju just det han inte gjorde. Vårt problem var att han sen inte förblev sovandes utan vaknade och behövde hjälp att somna om. I regel räckte det med att jag gick in till honom gav honom nappen strök ryggen 30 sek, men man får ju ingen sammanhängande sömn själv på det viset och hans sömn blir ju inte heller det den ska vara. Till slut var jag så orkelös, hela jag mådde skit, jag var ledsen och jag var trött! Och i den tröttheten kände jag mig så hopplös - för jag visste ju att jag inte skulle få sova nästa natt heller. Så fick jag då denna boken i mina händer, läste från pärm till pärm i ett svep, började kuren den natten - (slängde nappen, det är mer odramatiskt än du tror, han har verkligen inte saknat den efter första natten!!) och stålsatte mig. Det är 12 dagar sedan nu och efter de två första nätterna har han sovit mellan 11 och 12 timmar (med två undantag då han vaknat i vargtimmen och bökat lite, men trots allt somnat om efter ett tag). Jag tycker ABSOLUT att ni ska kura er lilla skatt för det blir inte bättre av sig självt. Så tänkte jag i 6 månader innan jag gjorde kuren och det kan jag knappt förlåta mig själv för. Tänk all trötthet jag kunnat slippa, tänk alla smågräl med karlen som aldrig blivit och tänk alla timmar min fina lilla kille kunde ha fått sova istället för att känna sig ängslig. BÖRJA KUREN NU _du kommer inte ångra dig. Och släng nappen - den behövs inte - om barnet får den på dagen är den inte glömd på natten sen så skit i den helt och hållet. Tro mig, det är inte alls så hemskt som det verkar.
Lycka till och kram!
Lycka till och kram!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Tack igen:-)
Till alla erfarna och diplomatiserade vill jag tacka för era råd och svar. De styrker oss oerhört.
Miss Soofi...dina ord kommer länge eka genom nätternas mörker då vi kurar vår son. Vi är nu är helt övertygade om att vi kan hjälpa honom. Jag fick nästan tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg. Jag var nedbruten men känner mig stark och hoppfull. Dina ord värmde och gav oss enorm glädje. Jag vågar nu hoppas på en ljusning av vår tillvaro med vår son.
På lördag nästa vecka skall vi börja kura. Min man är då ledig en vecka så han tar nätterna och jag dagarna. Hela helgen har vi pratat om detta och det faktum att det kommer att ske nästa helg gör livet innan hanterbart.
Vi skrattade lite i dag åt att vi uppenbarligen har provat "ISHN-kuren" (InteSovaHelaNattenkuren) och att den inte var något vidare och att vi kanske skulle prova SHN-kuren nu i stället:-)
Miss Soofi...dina ord kommer länge eka genom nätternas mörker då vi kurar vår son. Vi är nu är helt övertygade om att vi kan hjälpa honom. Jag fick nästan tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg. Jag var nedbruten men känner mig stark och hoppfull. Dina ord värmde och gav oss enorm glädje. Jag vågar nu hoppas på en ljusning av vår tillvaro med vår son.
På lördag nästa vecka skall vi börja kura. Min man är då ledig en vecka så han tar nätterna och jag dagarna. Hela helgen har vi pratat om detta och det faktum att det kommer att ske nästa helg gör livet innan hanterbart.
Vi skrattade lite i dag åt att vi uppenbarligen har provat "ISHN-kuren" (InteSovaHelaNattenkuren) och att den inte var något vidare och att vi kanske skulle prova SHN-kuren nu i stället:-)
-
ilindstrom
Hej!
Vad härligt att ni bestämt er för att köra SHN - jag är alldeles säker på att ni inte kommer att ångra er! Jag och min man kurade vår dotter för 2 månader sedan och vi har fått ett helt annat liv! Jag känner igen mig så väl i det du skriver om att gråten alltid finns i halsen, jag började själv fundera på om jag var deprimerad - men det var "bara" trötthet.
En tanke bara: när vi kurade körde jag nätterna och min man dagarna. Jag var som du tveksam till om jag skulle klara skrikandet, men eftersom jag var mer påläst tog jag de första nätterna ändå och min man fick ett schema i handen.... jag trodde att nätterna skulle vara svårast - men (och det har jag förstått senare att det är fler än jag som tycker) nätterna gick mycket lättare än förväntat, däremot krånglade dagarna nån vecka och det blir en hel del skrikande även dagtid, särskilt när någon hade skrikit sig igenom hela sin lur och var supertrött men inte tilläts sova...
Ville bara säga det så att du är beredd.... Men naturligtvis klarar ni det - som du själv skriver - vad har ni för alternativ? J
Styrkekramar till er!
Vad härligt att ni bestämt er för att köra SHN - jag är alldeles säker på att ni inte kommer att ångra er! Jag och min man kurade vår dotter för 2 månader sedan och vi har fått ett helt annat liv! Jag känner igen mig så väl i det du skriver om att gråten alltid finns i halsen, jag började själv fundera på om jag var deprimerad - men det var "bara" trötthet.
En tanke bara: när vi kurade körde jag nätterna och min man dagarna. Jag var som du tveksam till om jag skulle klara skrikandet, men eftersom jag var mer påläst tog jag de första nätterna ändå och min man fick ett schema i handen.... jag trodde att nätterna skulle vara svårast - men (och det har jag förstått senare att det är fler än jag som tycker) nätterna gick mycket lättare än förväntat, däremot krånglade dagarna nån vecka och det blir en hel del skrikande även dagtid, särskilt när någon hade skrikit sig igenom hela sin lur och var supertrött men inte tilläts sova...
Styrkekramar till er!