Svårt med daglurar och mat, vad gör jag för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Malo

Svårt med daglurar och mat, vad gör jag för fel?

Inlägg av Malo »

Hej, Vill börja med att att tacka Anna Wahlgren för sova hela natten kuren. Den fungerar! Som så många andras historier så var vi helt sluta jag och min man, BVC:s råd hjälpte oss inte alls utan gjorde oss bara ännu osäkrare den historien har ni hört förut, men jag är mycket tacksam iallafall...kuren blev vår räddning. Tack

Till saken som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med. Vi har kurat vår dotter född 080407. Nätterna fungerar fint förutom mellan 05-07 då vi ramsar, men känns inte som jag ska klaga eftersom hon somnar om fint. (kurstart 081008)

Problemet är dagarna. Hon äter inte gröt eller mat endast mjölkersättning och max 140 ml/gång (före kuren åt hon 60-120ml).
När hon ska sova och jag lägger henne i vagnen så gallskriker hon. Hon lyssnar inte till ramsan eller vagning, buffning i säng. Hon gråter sig igenom varje sovpass och kvar finns bara plats för 5 eller 20 min sömn. Varje dag är hemsk nu då hon är mycket mycket trött och jag får spendera dagarna med att hålla henne glad ändå. Har även ett storasyskon som är 2 år och han kräver ju också uppmärksamhet. Som det är nu så har jag börjat att rucka på dagsschemat för att hon ska få sova överhuvudtaget.
Ska försöka förklara. Schemat ser ut såhär:

07,00 Godmorgon och mjölkersättning 140 ml

08,30 Sova (väntar till 08,45 ibland) väcker henne 09,15 eller 9,30 om hon vaknar efter att sovit 20 min så tar jag upp henne.

10,00 2-3 tsk gröt (vill inte ha mer) 120-140 ml mjölkersättning

12,45 Sova till 13,15 men om hon inte sov bra på morgonen så får hon sova 2 tim, oftast så skriker hon i 35-40 min före hon somnar så kvar att få sova brukar vara 45 min

13,15 1-3 tsk matpurè sen mjölkersättning ca 140ml

15,45 Sova 20 eller 45 min beroende på hur dagen sett ut.

Oftast så får hon bara sova 5 min vissa pass på dagarna och hon är helt slut.
Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig med råd, bävar för morgondagen :cry:
:) Malo
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Jag är inte sa bra pa det här med matproblem (mina söner ÄLSKAR mat) men vad jag tänker pa är att du kanske kan börja introducera 6-manaders välling istället för ersättning? Det mättar ju mer! Och fortsätt prova med gröt och pureer, vips en dag sa äter hon ska du se :D

Och när det är möjligt (förstar att det inte är lätt med en 2-arig storebror) promenera pa lurarna.

Hoppas nagon annan kan ge mer tips! Lycka till!

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

Grattis till en lyckad kur, även ifall det återstår en liten bit till bara.

Hur är det med den gammla hederliga bananen, tas den emot? Smoothies kanske?

Ibörjan av kuren är det viktigt att hålla tiderna på schemat, just för att ge det en chans att sätta sig. Om jag hade varit dig så hade jag kört på 45 min, 1,5 tim, 45 min istället för 20 min. För ge er lite mer tid att jobba på såhär i början. Och sen hålla dessa tiderna exakt, för att få rytmen i kroppen. Det går ju rätt fort. Jag tänker bara på att när man själv har lunch på tex ett jobb, vid exakt samma tid varje dag. Så tar det inte många dagar förrän hungern bara BANG infinner sig exakt 12:44:44 pip, precis när rasten börjar. Bara man håller tiderna. :wink:
När hon ska sova och jag lägger henne i vagnen så gallskriker hon. Hon lyssnar inte till ramsan eller vagning, buffning i säng. Hon gråter sig igenom varje sovpass
För att kunna hjälpa dig mer specifikt här, så skulle jag behöva mer info om vad du gör. Lite mer i detalj, när går du in, vad gör du när buffningen inte funkar tex?

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jag är långt ifrån ett proffs på SHN, men gällande sömnen dagtid, har du prövat att låta henne sova utomhus i vagnen?? För mig lättade allt när hon fick sova utomhus. Hon somnade snabbare och sov hela passen. Vagna ända tills hon nästintill sover första dagen och så ramsa iväg..

Hoppas det snart blir bättre. Det är jag säker på 8) Själv har vi också en tjej som inte riktigt har förstått poängen med att äta riktigt mat :wink: , men hon äter i alla fall mer ersättning per gång nu än innan kuren.

Hur gammal är din lilla?
Lycka till!! :heart:
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Malo

Inlägg av Malo »

Tack för att ni tog er tid och svarade.
Ska besvara frågan om hur jag gör när jag lägger henne.
Jag busar med henne så hon skrattar (svårt ibland när hon är supertrött) lägger henne i vagnen. Då börjar hon gallskrika. Vagnar och vagnar, när hon är tyst en stund och blundar så slutar jag och ramsar iväg. Då gallskriker hon igen och så håller det på. Efter ett bra tag så blir jag frustrerad för jag vet hur mycket hon behöver sin sömn och när hon sen tillsist somnar får jag väcka henne efter 5 min. Då när jag väcker henne tittar hon på mig helt slut och börjar gråta. Får gulla och busa med henne en liten stund sen är det bra igen.
Tills igår har jag haft henne ute i vagnen på verandan men skäms för grannarna som måste tro att jag tvingar henne att sova eller nått så nu söver jag henne i sängen inne. I sängen skriker hon också. Då buffar jag och ramsar ut när hon är lugn. Är osäker på hur mycket jag ska hålla på eftersom nätterna sitter jättebra behöver bara ramsa 2 ggr/natt sen sover hon. Jag trodde att dagen skulle vara lika självklar som natten men ramsan gör henne galen om dagen.
Hämtar hennes storebror 2år på dagis 12,30 mitt i hennes långlur och hon vaknar jämt av någon anledning, svårt att få henne att somna om slutar oftast med skrik i 30-40 min sen sova 5 min.

Flickan har blivit sjuk nu också får jag ge henne marginalkvartar på varje pass om hon berhöver? Ska jag verkligen hålla henne vaken när hon har hög feber? Någon som har bra tips så tar jag gärna emot. Ska försöka hitta i boken också om sjukdom.

Ha det gott! / Malo
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Det är alltid svårt att råda över nätet, när man inte har möjlighet att lyssna på skriket. För det tror jag är det första som måste göras, en god avlyssning. Vad är det för skrik, vad vill hon uttrycka. Är hon arg, skriker rätt ut förbannat? Går det upp och ner, fram och tillbak? Eller bara snyftledset?
Det går ju som sagt bara att lugna ett barn som är ledset och vill ha lugn. Är hon tex arg så ska hon ju få vara det tills hon är färdig.
Varför inte lägga superglada barnet i sängen, buffa/vagna effektivt, kanske avsluta med en stadig solfjäder som verkligen ger besked om att det är sovdags. Sen ut med den hurtigaste ramsa du kan uppbringa. Sen lyssna av, som jag skrev om innan. När/om det blir väldigt ledset, helt uppenbart ett barn som vill bli lugnat, då ramsar du igen. Och bara vid absoluta KRIS, går du in igen.

Försök att lägga frustrationen åt sidan, den är helt förståelig. Men det hjälper inte, snarare motsatsen. Mening är ju att hon ska sova hela sina pass alldeles snart. Ha det målet för ögonen, och försök stänga av frustrationen och ta fram Tålmodet istället. Tänk iförsta hand att hon inte ska vara ledsen, och i andra hand att hon ska bli lugn, och till sist sova. Så får ambitionen se ut såhär i början.

Vid sjukdom så kan du absolut använda marginalkvartarna. Då behöver man ju sova så mycket det går.

Lycka till
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, cissii :wink: :D

:D Välkommen är du, Malo :wink: :lol: GRATTIS till fantastiska nätter :-({|=

Lilla flickan behöver sova mer och äta mer. På dagen, talar vi om förstås.

Ge henne mat inom 45 min. Dra inte ut på det. Mata snabbare än du tycker är rimligt. Hon lär sig snart svälja undan. Sitt inte och vänta på hennes godkännande. Tratta i, bara. Rinner det ut så stoppa in igen. Prata gärna om annat under tiden, högt för dig själv, utan att tillsynes koncentrera dig på henne.

Hon är stor nog för riktig havregrynsgröt nu till ett mål (samma varje dag). Koka mjuk, blanda i en rejäl klck äkta smör och kyl till ättemperatur med fet mjölk. Muta på toppen av skeden med fruktpuré. Man kan också mosa i banan.

Hon ska inte skrika på det här viset. (Det kommer hon inte att göra heller när hon blit mättare.) Lägg tillrätta noga, snabbt men distinkt (se Verktygslådan under fliken Sova hela natten). Strunta sedan i både buffande och vagnande, som det har gått troll i. Ge henne en solfjäder med dina händer så utbredda att de även håller lilla huvudet på plats. Vräk på mjuk men fast tyngd. Stå kvar, statiskt, tills hon somnat. Ha inte för bråttom (eller bråttom alls). Vi behöver bryta ett mönster här. Ge ramsan när du går, oavsett om hon hunnit somna eller inte. Gör den glad och mjuk.

Håll tiden. 5 min är för lite, 20 också. Hon behöver sova och du kan hjälpa henne till det, därför att du vet att det är nödvändigt, för HENNE.

Lycka till :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Malo

Inlägg av Malo »

Tack så mycket då provar jag det. :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!: