Börjar kura ikväll och få lite råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lavender

Inlägg av lavender »

Tack för ert fantastiska stöd Anna och MissSoofi!

Tredje natten gick faktiskt bättre, jag bölade ur mig i duschen på kvällen och gick sen och la mig med min man (vi har inte sovit en hel natt i samma säng sedan 5 månader... :cry: ) och bestämde mig för att ligga där istället för på soffan för det är ju faktiskt mitt mål: att gossen sover hela natten hos sig och jag sover hos min stora älskling :wink: !

Sex uppvak i natt, ofta med 2 timmars mellanrum, det är ju en verklig förbättring! Två långa jobbiga (första runt 21.45 samt klockan 6), annars somnade han om efter några minuter. Buffade runt 6.30 med endast kortvarigt resultat.

Så jag ska alltså ramsa mindre (men ännu högre) och skramla mer? Trodde man skulle vara tyst på natten, men det är man ju förstås inte om man vaktar för vargen!

Massa kramar från blödiga Lavender!
Älsklingssonen 080321
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

lavender skrev: 1. Buffade runt 6.30 med endast kortvarigt resultat.

2. Så jag ska alltså ramsa mindre (men ännu högre) och skramla mer? Trodde man skulle vara tyst på natten, men det är man ju förstås inte om man vaktar för vargen!
:arrow: 2. Rätt uppfattat :!: Minns att kuren är en process. Här finns ingenting statiskt som man "alltid" gör. Du håller på att bygga upp saker nu. Framför allt säkerheten, som kommer som steg två efter lugnet. När den är säkrad, när lilla älsklingen verkligen känner sig SÄKER på att vargen inte ska komma och ta honom, då både sover han hela natten och kan ha såväl ljud som tystnad omkring sig utan att bli störd. Men där är du inte än, så skynda långsamt :idea:

:arrow: 1. Inte springa in och buffa på morgonkulan! Då kan han inte tro annat än att 1. vargen är där och han måste räddas med din fysiska närvaro som sköld, 2. morgonen har kommit.

Ingetdera är ju särskilt sant, så luras inte [-X

Ge honom en upplysningsramsa så fort du hör honom på morgonen, alltså som ren upplysning om att morgonen (hans) inte har kommit än. Gör sedan andra ljud i huset. Eller sätt på musik och gå och lägg dig hos käre maken eller i hans sängvärme, åtminstone, om han hunnit rymma :wink: :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lavender

Inlägg av lavender »

Kort rapport från natt 4. Sonen sov två fyratimmarspass med ett kort uppvak emellan, det har aldrig hänt förut! Tyvärr behöver nog jag en egen ramsa, för jag kunde inte sova alls... Finns det någon kur för sömnstörda mammor :lol:
Sen hade vi en väldigt ledsen kille från kl 4 som inte riktigt ville lyssna på ramsan, men vi laddar om inför nästa natt!
Älsklingssonen 080321
lavender

Inlägg av lavender »

Är det för tidigt att justera schemat lite? Skulle vilja flytta fram lunchen och middagsvilan lite.
Älsklingssonen 080321
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur vill du ändra?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat :-({|=

Inte ändra. Inte ens utvärdera förrän tidigast efter uppföljningsveckan :!:

Sömnstörda mammor får ha lite tålamod också för egen del :lol: Först ska de fatta att de faktiskt FÅR sova (och då måste ju nätterna, lilla barnets nätter, sitta). Sedan ska de ingå i zombieperioden, som pågår en vecka - tio dagar - två veckor... Varvid alla undrar "Varför är du så trött? Du får ju sova nu!" - "Just därför", är det propra svaret.

Sedan kommer sömnen. Din också. Den ljuva :-({|=

:heart: :sleep:
lavender

Inlägg av lavender »

Känns som lunchen och middagsluren kommer lite sent. Men jag ska sita still i båten tills nästa vecka och inte börja mecka med schemat.

Och vet ni vad.... inatt sov lillkillen 19.20-5.40 utan att höra av sig.... Ramsade och så sov han 45 minuter till... :D :o :D
Älsklingssonen 080321
duggan

Inlägg av duggan »

Ååh vad ni jobbar på bra, HELA lilla familjen! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lavender

Inlägg av lavender »

Tack för glada hejarop, det behövs så innerligt! :D

Här är det lite omtumlande för mig och lilleman just nu, min pappa har blivit svårt sjuk så vi har flängt runt mycket, sovit borta och plutten har haft många ledsna människor omkring sig nu under uppföljningsveckan. Känner att jag inte orkar ge SHN de 110% som jag vet behövs, men vill ändå inte sabba allt, nu om nånsin är ju sömn värdefullt. Försöker hålla schemat med mat och daglurar stenhårt (man kan ju ta eftermiddagspromenaden i sjukhuskulvertar också...), men orkar inte riktigt med natten, vilket resulterat i att han de två senaste nätterna fått sova hos mig då han vaknat i vargtimmen, det är väl mest för min egen tröst antar jag....

Nu undrar jag hur vi gör när vi ska tillbaka till banan (för det ska vi snart!!!)? Ska jag vara generösare med buff & ramsor (lite som den första kurnatten) under 1-2 nätter när vi försöker styra skutan rätt igen? Någon som har erfarenhet av detta?

PS: putte sov 19.30-3.45 (i resesäng) och 4.40-6.30 (hos mig) inatt trots allt.
Älsklingssonen 080321
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Livet ställer till det för oss. Oavsett allt, måste man försöka ta ta reda på det man anser viktigt, riktigt viktigt med den bröstkänsla som kallas prioritering.

Tiden och nätterna springer inte bort.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"