Erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Iris mamma

erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Inlägg av Iris mamma »

På vilket sätt blir det bättre då? Jag är lite rädd för det eftersom när hon vaknar på mage så brukar hon få panik o bli helt hysterisk och jag känner mig osäker på att hantera det..Känner att jag skulle behöva någon bakom axeln som säger hur jag ska göra. Känner mig helt vilsen. Är så nära att ge upp, men vad ger det för budskap?? Känner inte för att vagna den där vagnen en enda gång till! Maken tar denna natt så får vi se hur det går!
Mamma till Iris 080721 (42+1)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

På vilket sätt blir det bättre då?
Tja, hon signalerar rätt tydligt att hon vill sova på mage. Och då brukar både nätter och dagar gå bättre. :arrow: Mycket.
Så små har inte "panik" över saker, så avancerade är de inte. De frågar om läget är lugnt, de gilllar inte förändringar så där värst. Då är det vår plikt som föräldrar att visa att livet är bra och att allt är ok. Så ge henne chansen, det tycker jag att hon ska få.
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Hej!

Nu har jag krisat klart (för den här gången :)) Tack torpsara för ditt svar. I natt tog maken vagningen och jag fick sova i ett annat rum så nu har jag laddat med ny energi! Det var vagnande vid 4 tillfällen i natt med men tydligen inte lika mkt skrik.
Idag har jag bestämt att det blir magläget. Har lite frågor kring det:

- Jag la henne tillrätta i vagnen på mage nu inför fm-luren, tryckte ngr lätta tag på ryggen, bör jag också vagna ngr drag förebyggande?

-Hon vaknade efter ett kort tag och höjde upp huvudet, ska jag då försöka trycka ner huvudet eller bara vagna på? Hur snabbt ska jag vara framme? Ska jag låta henne böka tills hon börjar skrika?

-När jag försökte lägga en hand på huvudet så skrek hon jätte mkt men när jag bara vagnade så la hon ner huvudet men med näsan nästan i madrassen. Ska jag flytta hennes huvud rätt och i så fall när? Hon vaknade och blev arg igen när jag försökte lägga huvudet rätt.

- När vi går ut och går vid lunchluren kan hon sova på rygg då som vanligt eller bör jag ha henne på mage? Tycker att det är lite obehagligt då larmet ej fungerar på promenader och då hon har en tjock overall med luva och jag tror att det blir svårt att ha fritt för ansiktet.

Tacksam för svar!!
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Tack förresten för att ni finns!!! Utan er (och makens insats inatt) skulle jag gett upp tyvärr. Men med alla bra svar får jag ny motivation! Tack
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Japp, Mattes fru här,
Hoppas allt är bra med er trots omständigheterna. Elsa tog emot schemat och anpassade (lärde) sig bra först då vi var konsekventa, på minuten. Man tror inte att det ska behövas, men det gör det för att hon ska känna sig säker, så försök håll tiderna som ni satt upp även fastän Iris är förskyld. Det är nog jobbigare för henne att hon inte får sova än att hon har täppt näsa. Sömnen i sig gör ju att hon läker bättre också. Vet att ni förstår allt detta och att ni vill det bästa för Iris och att det inte alls alltid är så lätt som det låter, men ge inte upp!

Lägg henne på mage som TorpSara skrev. Elsa sover alla sina pass utom i vagnen på mage och det har hjälpt henne att sova längre stunder. Visst, ibland får vi buffa men lika många gånger slipper vi!

Om du skjuter på maten med tex. 30 min på morgonen så kör du SM som vanligt, punkt 1-5. Vi har gjort så att när Elsa vaknar myser vi med henne i 15 min vår säng, sen får hon ligga själv i 15 min och sen får hon hänga med oss i köket i 15 min innan hon får mat. Vi väntar alltså 45 min innan hon får mat. Hon är en tröttmössa och äter så dåligt tidigt på morgonen samt att jag vill att hon ska äta lite närmare sitt sovpass så att hon inte vaknar så lätt, men hon måste vara vaken när vi lägger henne, inte använda maten som insomningshjälp.

Vi kommer att vagna bort 01.00 målet idag, hua! Vi har köpt en större, och mer stabil vagn för ändamålet (begagnad, 400 kr på Blocket) då vår vanliga vagn är för lätt och smal att sova på mage i. Har du förresten läst i BB sid 152? Läs också sidorna innan, 149 och framåt.

Hur har det gått för er inatt?!
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Första vakenpasset är ju bara 1,5 tim, när ska jag ge första matning o när påfyllning för att det inte ska bli så att hon somnar vid bröstet?
Om jag ska vara ärlig så brukar påfyllningen ur andra bröstet vara klart lagom till första sovpasset och hon somnar då vid bröstet. Ska börja lägga henne vaken. Känner mig lite vilsen i hur jag ska använda alla verktyg dock.

Vagningen känns effektiv men hon hamnar med huvudet nästa rakt ner i madrassen o blir galen om jag försöker rätta till det. När vagnande, när tillrättaläggning, hur ofta o vilka ev andra verktyg bör jag använda? Se gärna mina frågor i inlägget ovan.

Om hon somnar vid bröstet när det är 30 min kvar till sovdags vad gör jag lämpligast då? När bör jag lägga henne på mage i vagnen om målet slutar 12 men det är sovdags kl 12.30?

Andra tips på hur man väcker bäst då hon ligger på mage, vända henne på rygg på en gång?

Hoppas jag får svar på alla mina frågor så jag kan fortsätta framgångsrikt. För det ska jag. Jag har rannsakat mig själv o tror att jag stängt ute några vargar. Försöker tänka BESKED.
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Lycka till förresten första natten! För oss var det tredje natten o Mats fick vagna ca 4 tillfällen men mindre skrik denna gång dock.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag ska se om jag hinner svara på alla dina funderingar, annars får jag återkomma. :D
ag la henne tillrätta i vagnen på mage nu inför fm-luren, tryckte ngr lätta tag på ryggen, bör jag också vagna ngr drag förebyggande?
:arrow: Du kan lägga tillrätta, trycka till över ryggen, skaka några skak i vagnen och GÅ. Du hör om du behöver gå tillbaka och vagna. Ge henne först chans att somna.
Hon vaknade efter ett kort tag och höjde upp huvudet, ska jag då försöka trycka ner huvudet eller bara vagna på? Hur snabbt ska jag vara framme? Ska jag låta henne böka tills hon börjar skrika?
:arrow: Mörklägg så hon inte får några störande synintryck. Gör sedan så lite som möjligt. Här gör alla lite olika och det verkar också vara beroende på ålder och hur lätt barnet har att vakna "helt". Somliga går på direkt när ungen vaknar i en skarv och vagnar in i sömn igen. Mina barn har sett det som underhållning och INTE somnat om utan snarare blivit mer vakna, så med dom har det funkat bättre att inte göra någonting och låta dom somna om för egen maskin. (Även om det då kan ta lite tid, is i magen är viktigt, husljud likaså, och sedan ATTITYDEN: "det spelar ingen roll hur många minuter dom sover, dom KAN sova länge, förutsättningarna finns.)

När jag försökte lägga en hand på huvudet så skrek hon jätte mkt men när jag bara vagnade så la hon ner huvudet men med näsan nästan i madrassen. Ska jag flytta hennes huvud rätt och i så fall när? Hon vaknade och blev arg igen när jag försökte lägga huvudet rätt.
:arrow: Jag tycker hon så fint lär dig hur du ska göra här!
1. Håll inte ner mitt huvud mamma, jag blir skogstokig.
2. Vagna lite så förstår jag att jag ska somna om.
3. Lägg inte mitt huvud till rätta, det gör jag om jag behöver!

Det kan se läskigt ut när dom sover med näsan rakt ner i madrassen, men till och med en helt nyfödd klarar av att flytta huvudet till sidan!
- När vi går ut och går vid lunchluren kan hon sova på rygg då som vanligt eller bör jag ha henne på mage? Tycker att det är lite obehagligt då larmet ej fungerar på promenader och då hon har en tjock overall med luva och jag tror att det blir svårt att ha fritt för ansiktet.
:arrow: Du har rätt i att en tjock overall med huva inte är magsovarkläder. Jag brukade bädda vagnen varm även underifrån och ha tunna ullkläder lager på lager på mina. Sen har båda fått flytta in för lunchluren när dom blivit mer rörliga.
Om hon sover gott på rygg när du är ute och går ser jag ingen anledning till att sluta med det. Många sover ju huuur länge som helst, hur som helst :wink: , bara vagnen (eller bilen) rör på sig.

Det var ditt första inlägg. Nu måste jag vila med en köppa före ongarna ska opp!
Kram katten
kattklo

Inlägg av kattklo »

Måste bara 8)
hur du ska väcka henne...
Smek henne över den mjuka lena kinden, smek med all din kärlek.
Älskade älskade unge nu ska du vakna. :heart: :heart: :heart:
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Tack för dina svar! Det betyder jätte mycket. Jag har nu gett henne förutsättningarna att sova 2 tim efter lunch. Jag la henne i vagnen vaken och när jag kom till att lägga huvudet till rätta så blev hon helt hysterisk.Har aldrig någonsin hört ett sånt hysteriskt skrik. Det ekade i insatsen! Lät som om hon skulle dö av skriket! Är det möjligt eller låter det bara så? Känns ju inte bra att låta henne ligga så.. Hela jag började skaka. Jag la två lugna, så lugna som jag kunde, händer på ryggen o började sedan vagna. Det gick över men jag fick vagna ca 10 ggr hela sovpasset. När jag sedan väckte henne med att smeka ömt på kinden så började hon tillslut gallskrika. Känns som att det var för att hon låg på mage, så jag vände henne så hon kunde se mig. Var det rätt gjort?

Hur lägger man ett huvud tillrätta som med all kraft håller sig uppe?

Hon var helt röd på kinden av madrassen o snorig o tagen av det hysteriska skriket i början. Usch känns som man förstör en innan väldigt glad tjej som sällan skrek men dock inte sov. Kommer det att vända om vi bara kör på tillräckligt länge?

Känns lite läskigt att vagna i natt i magläge när man inte ser henne. Om hon tar ner huvudet i madrassen menar jag. Larmet funkar ju ej i rörelse. Behöver vi vara rädda egentligen?

Ska man mörklägga på dagen? Trodde man skulle skilja på dag o natt?

Ska nästa läggning köra med dina tips. Man ska ju lägga dem vakna, är det en bra ide att locka till skratt även vid läggningarna på dagen? AW skrev tidigare att jag ska ge en godnattslurk det sista jag gör innan läggdags för natten. Hon somnar alltid då, är det okej att lägga henne sovandes?

Det blir inte förvirrande för henne att ibland sova på mage o ibland på rygg, när vi är ute.?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Oj! Nu kommer det lika många frågor till. :wink:

Hennes skrik är frågor. Hon frågar om ni vet vad ni håller på med.
För ni gör ju plötsligt något. :lol: Närå, men ni gör annorlunda än förut, eller hur? Ni har en plan och hon frågar om ni är säkra. Verkligen säkra.

Om hon kan dö av att skrika. Menar du på riktigt? Riktigt dö?? Eller överdrev du en smula? :wink:
För om du tror att hon kan dö av det du nu gör... ja då måste du nog tänka om och tänka nytt, eller göra någonting annat. Jag vill inte stå här som garant för att ditt barn inte ska dö. :?

Jag mörklägger på dan, helst små periskoper till 3-månaders. Andra gör annorlunda.

Och om du vill blanda mag och ryggläge väljer du ju oxå själv. Jag bara berättade om en väg.

/katten
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Förlåt för alla mina frågor. Tack för svaren! Nej det var en smula överdrivet men jag är rätt nojig av mig och skriket var så desperat att jag blev rädd att nåt var allvarligt fel. Har aldrig hört det förr! Men jag är glad att jag kunde lugna henne. Jag tror att det jag måste jobba med är min oro o ängslan, så att jag inte överför det till henne. När kvällen närmar sig känner jag mig så slut så jag inte vet vad jag ska ta vägen. Tur att mannen tar nätterna nu och att det är helg snart!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vilken god insikt. Du är smart du. :wink:

Sen är det en sak som är nog så viktig, lyssna nu :D :
Visst spelar din attityd en stor roll. Visst måste du förmedla rätt saker.
Men lika viktigt är det att vara lätt på handen, att inte verktyga ett barn som inte ber om det (dvs inte överarbeta, tro att DU alltid måste ingripa, att det ligger på dig att LÖSA), att ha ett LIV som pågår utanför barnet, inte överkoncentrera eller överanalysera utan bara leva med ungen mitt där i!

KRAM [/quote]
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Du har så rätt så. Men det är svårt att inte överanalysera och att ta det lätt när allt dessa dagar handlar om att sätta schemat och inte göra massa annat. Igår när vi la henne avvaktade vi lite för länge tydligen, men hon hade knappt börjat skrika, och hon fick det där hysteriska panikskriket igen. Det är helt fruktansvärt, så nu är jag lite rädd att ingripa för sent. Känner mig så orolig att hon ska skrika så igen för jag har väldigt svårt att tackla det. Så nu går jag runt o är nervös inför varje läggning. Jag måste vara jordens oroligaste människa! Suck jag blir så trött på mig själv..Något tips?

Ska försöka att ta allt lite coolare dock..
Natten igår var mkt bättre än tidigare nätter. Från läggningen då vi vagnade kanske 3 omgångar på kort tid så vaknade hon en gång ca 2.45 och maken vagnade ett kort tag. Kl 3.15 blev det mat o sedan somnade hon om. Men efter det fick maken gå upp kanske tre ggr men mkt kort o bara lite gnäll. Kanske att han sömndrucken ingrep för tidigt. I BB står det ju visserligen att man ska ingripa direkt när man kör 3 dagarskuren. Nån som har ngn idé varför det inte tagit tre nätter för oss? Vi har kört 4 nätter och det är inte tyst än...Kanske för att magläget infördes först igår?

När det gäller schemat så hade jag räknat med en 20-min lur vid behov sista vakenpasset mellan 17.15-20.30 men den har hon inte tagit. Då blir det ju för lite sömn under dygnet. Kan jag smygändra att natten blir 20.15 istället? Då blir det exakt 15.5 tim. Hon är 3 mån på tis + att hon föddes 2 v för sent om det nu har ngn betydelse. Här kommer schemat igen:

7.00 God morgon
8.30-10.30 sova
10.30-12.30 mål 2
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 mål 3
16.30-17.15 sova
17.15-20.30 mål 4, 20-min vb + nattslurk
20.30 godnatt

Jag förstår om ni inte orkar svara på mina tusen funderingar!!
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Måste bara skryta lite! är så stolt över min lilla älskling som 1 vecka före 3 mån-dagen vände sig från mage till rygg o från rygg till mage flera gånger!! har ju ingen erfarenhet men lite tidigt är det väl?! Jag tror att det är tack vare att jag genom BB och detta forum börjat ha henne så mkt på mage! Väckte henne nyss från fm-luren och möttes av ett stort leende istället för gallskrik!! Mamma-hjärtat smälter, det är sånt som gör att man orkar fortsätta!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"