Semester och sova i bil?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HoppMorAnnika

Semester och sova i bil?

Inlägg av HoppMorAnnika »

Semestertider. Ska åka bort några dagar, ca 4 timmars bilresa från stan. Jag är mycket brydd över hur vi löser dagslurarna i bilen. Mina tvillingar sover en 45-minutare och en 1,5-timmes på dagarna. Började kura för 4 veckor sedan men sovandet funkar inte helt och hållet - än. (Pojken strular fortfarande lite och får inte fulla sömnpass). Vi börjar åka lagom till det första sovpasset kl. 9 - men...

:?: om de INTE SOMNAR? Hoppa över det sovpasset och ha tilltro till nästa?
:?: Är MÖRKLÄGGNING ett måste även i bil?
:?: RAMSA eller inte?
:?: Finns smarta VERKTYG till bilstolssittande skrikande barn (svårt att buffa :wink: ) eller till barn som tyst väntar på att nåt ska hända?

Vore enormt tacksam för svar och tips (kanske från er som haft en lyckad bilsemester).
/Annika, mor med hopp
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej :D

Vi åkte till Jämtland fr Stockholm förra veckan. 5-6 timmars sträckkörning. Vad vi gjorde var helt enkelt att åka på kvällen! Hade en full och rolig dag helt enligt schemat, och sen 1930 (nattningstid) gav vi välling, låste lägenheten, satte sonen i bilstolen och körde. Ingen mörkläggning, lät honom titta ut en stund - vi visste ju att han var sömnig. Och efter ca 30 min lugn somnade han.

Vi kunde köra på hela vägen, han vaknade till och kinkade efter några timmar (det är ju inte så bekvämt att åka bil efter ett tag för varken stora eller små :) ), då ramsade jag från framsätet (sonen satt bakåtvänd i baksätet) och han somnade igen. När det var ca en timme kvar så vaknade han till och var riktigt trött på alltihopa, så då fick vi stanna till och sträcka på ryggen lite. Sen slumrade han och gnällde omvartannat tills vi var framme ca 01.00 - då direkt ner i sängen och han somnade som en stock och sov till gomorron kl 07.

Det var en mycket smärtfri resa, tror det skulle varit mkt svårare för oss alla att åka dagtid. Kanske detta kan vara ngt att fundera på för er också?

Lycka till! :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej! :D
Vi har 4 timmars bilresa till farmor och farfar och då brukar vi åka på kvällen vid nattningen. Om vi åker på dagen så åker vi ett pass under t ex långlur och sedan stannar vi och rastar, hälsar på någon och fortsätter sedan när det är dax för nästa lur (även om den är 45 min). Eftersom vi sällan åker mer än 4 timmar bil så går det att ordna så.
När vi kommer fram till farmor och farfar, vanligen runt 23-tiden så flyttar vi bara över honom till spjälsängen och han sover vidare. :D (Brukar försöka ha en filt så att man undviker synintryck på väg till sängen + stränga order till farmor och farfar om att vara tysta 8) )

:idea: Vi har ramsat när han är på plats och vi börjar rulla - som vanligt.

:idea: Jag hänger för en bit mörkläggningstyg för rutan bredvid honom.

:idea: På resande fot är det risk att det kan bli lite överstimulans. Så blev det en gång för oss och han fann inte ro att somna i stolen (dagtid). Var helt enkelt övertrött. Då stannade vi bilen, jag tog honom över knät och buffade lite till han slappnade av. När han somnat och sovit i 10 minuter flyttade vi över honom till bilbarnstolen och han sov vidare.
Så visst kan du använda verktygen om det krisar! :D

Det kanske inte är helt idealiskt att resa när sömnen inte sitter bergfast, men ni fixar det säkert med den rätta attityden.

PS. Skriv gärna in i din profil hur gamla dina tvillingar är! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Glöm min uppmaning om ålder, nu såg jag ju att du hade gjort det. :roll: :oops: 8)
Blompan

Vi täcker över stolen..typ

Inlägg av Blompan »

Hej!
Vi brukar täcka över barnstolen med tyg (från huvudstöd till huvudstöd för att skapa lite luft) när det är sovdags för att skärma av lite intryck och markera att det är sovdags. Sen sitter hon där i sin lilla koja och får en ramsa. Det har fungerat hittills men det är klart att lika bra som i vagnen sover hon ju inte, vem gör det? Förresten, senaste gången kom hon på att lyfta på skynket och leka tittut och då hade jag mycket svårt att itne skratta :lol: Vi brukar försöka fara strax före sovtid så hon inte behöver helt somna direkt och tar sen långa pauser när det är lite vakentid. Matar gör vi ibland i bilen - lite förströelse så där.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
HoppMorAnnika

Inlägg av HoppMorAnnika »

Tack snälla ni!
Ok - mörkläggning ska ske och jag kan alltså ramsa som vanligt. Har inte haft en tanke på att man kan åka på natten. Ska överväga det nästa gång. Det där med att lägga i spjälsäng först och sedan lyfta över till bilen och tvärt om skulle absolut inte funka som det ser ut nu, tyvärr, annars hade nog det varit toppen. Det är synd att sovtiderna och den inbyggda klockan inte sitter ännu efter en månads kurning. Hoppas det vänder nångång. Jobbar hårt fortfarande.

Jättemånga bra tips, tack också för länken!

Imorgon bitti far vi, till första sovluren...
Mamma till flicka o pojke f?dda 8 juni -04.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"