Hej!
Vi har 4 timmars bilresa till farmor och farfar och då brukar vi åka på kvällen vid nattningen. Om vi åker på dagen så åker vi ett pass under t ex långlur och sedan stannar vi och rastar, hälsar på någon och fortsätter sedan när det är dax för nästa lur (även om den är 45 min). Eftersom vi sällan åker mer än 4 timmar bil så går det att ordna så.
När vi kommer fram till farmor och farfar, vanligen runt 23-tiden så flyttar vi bara över honom till spjälsängen och han sover vidare.

(Brukar försöka ha en filt så att man undviker synintryck på väg till sängen + stränga order till farmor och farfar om att vara tysta 8) )

Vi har ramsat när han är på plats och vi börjar rulla - som vanligt.

Jag hänger för en bit mörkläggningstyg för rutan bredvid honom.

På resande fot är det risk att det kan bli lite överstimulans. Så blev det en gång för oss och han fann inte ro att somna i stolen (dagtid). Var helt enkelt övertrött. Då stannade vi bilen, jag tog honom över knät och buffade lite till han slappnade av. När han somnat och sovit i 10 minuter flyttade vi över honom till bilbarnstolen och han sov vidare.
Så visst kan du använda verktygen om det krisar!
Det kanske inte är helt idealiskt att resa när sömnen inte sitter bergfast, men ni fixar det säkert med den rätta attityden.
PS. Skriv gärna in i din profil hur gamla dina tvillingar är!