Schema för 6-mån med matvargar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
arnaia

Schema för 6-mån med matvargar

Inlägg av arnaia »

Hej!

Vi funderar just nu på olika metoder för att få vår 6-månaders att sluta äta på natten och därmed sova! Det blir ev SHN. Vi vill ha natt mellan 19:30 till 07:00 ca pga att pappa stiger upp 07 och mamma då får sova en timme till. Liten vaknar också gärna då för att gå på toaletten :).

Han äter i dagsläget:
Frukost 1 port gröt + ersättning eller amma så mycket det går.
Lunch 1 dl lagad mat, 3-4 kuber grönsakspure och ev några matskedar frukt. Vatten.
Mellis: 50-100 ersättning och banan. Så mycket det går av båda.
Middag: gröt och frukt.

Han tar sällan nattslurken. Har provat att både amma och att ge flaska.

Igår åt han gröt vid 18:30 vilket innebär amning efter midnatt. Och sedan en amning var tredje timme.
arnaia

Inlägg av arnaia »

Orsaken till att jag vill ha hjälp är att jag måste få till en nattslurk samt att jag behöver få dagsvilan att fungera bättre. Hur långa ska vakenpassen vara ungefär? Idag har jag dragit ut på dem på över 2 timmar vilket gör att han somnat direkt. Dock vaknar han som en klocka efter 45 min och jag har hjälpt honom att somna om genom att ligga bredvid och det blir ju lätt en ovana för oss båda (i dagsläget OK om jag ska sova själv dock, men inte om vi ska kura snart).
kiki

Inlägg av kiki »

Hej arnaia, välkommen :lol:

Först måste jag be dig skriva in sonens födelse i profilen så slipper vi leta igenom tråden för att veta hur gammal han är. Har du fler barn, eller vem är det som är liten och går på toa :?: isåfall kan du skriva även det i profilen.

Sen frågar jag om du har "internationella sova hela natten-boken" och följdfrågan blir har du BarnaBoken, detta för att veta hur mycket du vet :lol: för att vi inte ska svara helt uppåt väggarna.

Hur vill du att era dagar ska se ut?

Ett klassiskt schema är 12-45-2-45 för att sedan modifieras vartefter barnet växer.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
arnaia

Inlägg av arnaia »

Såja, signaturen fixad. Bara ett barn :) och SHN-boken är på väg hem i brevlådan. Har läst några gånger här på sidan och håller på att bilda mig en första uppfattning.

Som jag misstänkte bör väl en längre vila ligga mitt på dagen nu. Vi har alltid haft 45-lurar här. Han har svårt att somna om på egen hand efter 45 och jag har väl inte fattat att han behövt ett längre pass förän nyligen.

Att stiga upp vid sju passar rätt bra. Vilket eg borde bli åtta nu initialt mtp vintertiden som kommer. Lunch vid 12 passar rätt bra också tror jag, om det går att få till med resten av matintagen. Han klarar i dagsläget att vara vaken 2-2 1/2 timma i sträck har jag märkt.

Borde han äta mer om dagarna? Igår fick jag i honom hela 75 välling, men då var det ca 2 timmar efter kvällsgröten... just före åtta. Sedan amning ett, fyra och sex. SUCK!
Mamma till stora H född 2008 och lilla H född 120704
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Ett schema förslag kan se utföljande:

7:00 God morgn, frukost
8.45 - 9.30 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.00 - 13.30 sova 1,5 h
14.00 Mellis
16.00 - 16.45 sova 45 min
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 Sova natt

Vad sägs? :wink:

Under dagen så siktar man på att få i totalt 1000ml/g vällig/mat, men en del äter dock mindre men man begränsar sig inte till en liten burk mat eller så utan man skedar i tills lillen visar att NU får det vara nog :lol: Och då erbjuder man lite efterrätt :wink: Dom ska bli tokmätta vid alla mål och det är grunden för att man ska sova som folk under natten sedan.

På andra eller tredje kurdagen kommer du att märka en klar ökning av aptiten, som en liten häst! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
arnaia

Inlägg av arnaia »

Tack! Det är ungefär så det fallit sig naturligt förutom sovstunderna då! Dock undrar jag om man kan få några tips för vad man kan göra om killen ammar så att han vägrar frukosten 7. Jag tänker köra in schemat tills dess jag läst på om kuren och det kan ju ta ett tag innan vi kurar med tanke på att det ska passa med sambons jobb osv (någon måste ju fungera under tiden). I alla fall: ska jag låta honom vara hungrig och muta med smårgåsrån eller en skvätt ersättning/amning om han vägrar frukost 7 och måste vänta till elva med lunch. Jag menar, matschemat är ju en del i att detta fungerar, att man inte rubbar tiderna för mycket.
kiki

Inlägg av kiki »

När han slutar äta på nätterna kommer aptiten, det tar ungefär 3 dagar så sitter matschemat. Mutor i form av skorpor eller en äppelbit eller vad man nu väljer funkar ju bra.

Bra att du tänker läsa på ordentligt innan du börjar.

Kristina

Social delaktighet
arnaia

Inlägg av arnaia »

En fråga så länge bara: Om man inte får liten att sova 1 1/2 på långa passet, hur gör man då med nästa sovpass? Att jobba med marginalkvartar i totalt 45 min är väl svårt? Eller har jag missat något fundamentalt? Jag vet att daglurarna är det svåraste. Jag får honom enbart att somna om efter 45 om jag ligger bredvid.
kiki

Inlägg av kiki »

När du är tillräckligt påläst och påbörjar kuren får du verktygen som du behöver. Det tar 3 dagar för barnet att förstå hur schemat ser ut. Om du t.ex väljer att ha ett 45 minuters pass på förmiddagen och 1,5 timme mitt på dagen så vagnar/buffar/ramsar du i skarven, och ju mer/oftare du väcker på utsatt tid så kommer barnet att vara säker på att du har koll på klockan och sova gott tills du väcker.

Under kuren och uppföljningsveckan följer du schemat till punkt och pricka, sen kan du börja fibbla med marginalkvartar. Han lär sig snart, jag lovar.

Kristina

Social delaktighet
arnaia

Inlägg av arnaia »

Tack så länge! Jag börjar som sagt med schemat och försöker träna bort en av nattamningarna tills dess vi är redo att köra!
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :heart: :thumbsup:

Social delaktighet
arnaia

Inlägg av arnaia »

En fråga (ska jag skapa ny tråd?): Vi tränar bort nattamningarna vilket innebär att jag faktiskt praktiserar de flesta av verktygen i SHN (har boken nu), vilket jag i mer eller mindre redan gjorde innan jag hittade SHN också. Nu försöker jag få honom att somna om i egen säng istället för att lyfta över honom till min för att ammas. Dock tycker jag han vaknar mycket oftare om natten nu än tidigare då han vaknade 2-3 gånger med tretimmarsintervaller. Inatt när jag för första gången försökt på allvar att få honom somna om i egen säng så vaknade han varje timme från 01 ungefär. Vargtimmen var svår och då tog det en timme för honom att somna ordentligt men sista vändan låg han och pratade en stund innan han somnade. I alla fall: Ska jag förvänta mig att han vaknar oftare nu när han inte ligger jämte mig (eftersom jag förut brukade somna under amningen)?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag känner en liten förvirring här? Har du börjat kura ännu? Eller är det någon mellanvariant av det hela? :wink:
Ändrar du helt plötsligt på sådant som sonen är van vid, på sånt han trodde han visste hur det skulle gå till i livet. Isf får du förvänta dig frågor, vilka du kommer kunna ge bra svar på med SHN-kurens verktyg.
Vet inte om det är ett svar på din fråga. Ändras saker och ting så kommer det bli mer frågor, kanske inte av arten att han heller VILL amma eller ligga i samma säng. Utan för att det var så han trodde det skulle gå till på jorden.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
arnaia

Inlägg av arnaia »

Hej!

Vi har ännu inte börjat kura. Det har varit resor och annat som stått ivägen. Nu funderar jag dessutom på om 8-månadersångesten är på intångande.

Hur som haver. Jag har en schemafråga. H har börjat vakna för tidigt och sover aldrig mer än 45 då det är tänkt 1,5. Han är ibland trött men jag kan inte söva om honom. Ibland blir det dock ett extra sovpass på dagen för att jag inte har hjärta att hålla honom vaken.

Kan det vara dags att korta ner förmiddagsvilan till 20 min? Kan det få resten att fungera smidigare?

Jag funderar också på att börja dagen med välling och sedan sätta in en extra frukost?

Gamla schemat:

7 Morgon frukost
8.45 - 9.30 Sova 45 min
11Lunch
12.00 - 13.30 sova 1,5 h
14 Mellis
16.00 - 16.45 sova 45 min
17 middag
18.30 kvällsslurk
19 Sova natt

Stort tack på förhand från en som slutade nattamma ett kort tag, men nu har börjat om troligen "tack vare" 8-månadersångesten.
arnaia

Inlägg av arnaia »

Jag menade också att han börjat vakna för tidigt på morgonen, inte enbart att han krånglar vid 1,5-timmespasset :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"