Vaken men nöjd???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaPanna

Vaken men nöjd???

Inlägg av AnnaPanna »

Hej
Vi ändrade från 3 till 2 lurar för 3 veckor sedan. Det funkade fint. Senaste veckan har hon dock börjat vakna tidigare under sömnpassen och inte velat somna om. Igår och idag även på morgonen. Det har inte hänt sedan hon lärde sig sova till godmorgon för flera månader sedan. När hon vaknar och är ledsen brukar jag använda verktygen och få till ett omsomnande. Detta sker oftast på em-luren. Annars är hon ju glad när hon vaknar och jollrar eller är tyst. Jag upplever det som om jag blir hennes underhållning när jag då verktygar. Jag funderar på om hon håller på att lära sig stå och har mycket i huvudet. :? Mitt bekymmer/fråga är ju att hon kommer ganska långt från 14,5 timmar som hon ju bör sova?! Kloka ord mottages tacksamt!!

När jag ändå skriver vill jag passa på att tacka detta kloka forum och alla fina föräldrar som deltar! Ni är en OVÄRDERLIG hjälp!
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag brukar FÖRSÖKA tänka att vi ju ska "ge förutsättningarna" för att sova "rätt" antal timmar, när det strular. De behöver inte sova varje minut.
Jag skriver det nu, men vet också att man störs av faktumet när man i slutet av dagen plussar ihop den faktiska sovtiden :roll: .
Precis som du gör så är det allra mest effektivt att få till ett omsomnande för att förlänga sovpassen och är hon nöjd får hon väl alltid ligga fram till marginalkvart.

Vår kille kan ligga nöjd i spjälsängen på morgonen om han råkar vakna lite tidigare men vid dagslurarna i vagnen är det full rulle när han vaknar till. Då klättrar han i samma ögonblick som han slår upp ögonen. :shock:
Det är riktigt bökigt faktiskt. Han har ofta haft det besvärligt på dagtid efter 35 minuters sömn då han vaknar. Ibland, somnar han om själv, ibland får man hjälpa honom. Men nu...så blir det extra knepigt i och med att han per omgående börjar klättra. Man hinner på sin höjd se ett finger röra sig innan han är igång. :?
Trots allt så får vi honom att somna om men det krävs en hel del envisa svar och något verktyg. Alternativet är förstås att lägga honom i spjälsängen men jag är inte så sugen på det. Det är ju så behändigt med vagnen så länge han ryms i den! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"