Hur mycket mat?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nyb?rjare

Hur mycket mat?

Inlägg av Nyb?rjare »

Hej!

Jag har introducerat fast föda till min snart 5 månader gamla son för ca en månad sedan. Nu undrar jag hur mycket mat han skall ha i sig per måltid och hur många måltider som skall vara fast föda. Har läst Barnaboken men blev lite konfunderad då där stod 5 - 6 månaderbebisens matlista.

Pojken äter ca en och en halv matsked morot potatis puré och en fjärdedels banan på det. Detta är ju i minsta laget. Därtill ammar jag honom. Tycks ha fet mjölk då han bara diar max 5 min per måltid coh ligger ändå på noll kurvan. Hurudan ser er matlista ut?
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Strunta i kurvorna :!: Huvudsaken är att han är mätt och nöjd! :D

:idea: På det här stadiet handlar det om amma och bredvid det smaka sig fram. Öva att äta olika konsistenser och smaker och ett sätt att se så att man inte reagerar på något.

:idea: Utöka portionerna efterhand. Vid 5 månader hade vi havregrynsgröt (med krossade gryn) som kvällsmål innan badet (1 dl vatten 1/2 dl gryn).
Till det smakade han olika fruktpuréer och förutom det målet så hade vi ett smakismål vid lunch då vi först gav lite grönsaks- eller potatispuré och sedan ammade honom mätt. Efterhand utökades det målet och vid 6 mån införde vi även ett "matmå"l på eftermiddagen. Alla andra mål helammades han.
Fram till nyligen har han ammats morgon och kväll och ätit mat 3 mål utöver det.

:idea: Havregrynsgröt är ett hett tips :!: Och nyttigt.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"