Åh, vad rooooligt Fjällan! Håll oss underrättade. Nagelbitare!
Själv lever jag i en lätt schizofren värld. Milo har gått in i rollen som Lisabeth med hull och hår, han vaknar som Lisabeth och han går och lägger sig som Lisabeth. Gud nåde den som säger Milo av misstag! Vi andra tilldelas roller efter behov, ibland får jag vara Alva, ibland Abbe och då ingår repliken: Annars mår'u?. Pappa är för det mesta Kajsa och då måste han säg: LI-SA-BETH! efter att hon har sagt "fisrumpa" till borgmästarinnan. På morgonen är det Milos (oj förlåt - Lisabeth!) jobb att dela ut vällingen till alla och då får han/hon själv välling först eftersom det är
Damerna först.

Jag har haft många olika rollspel härhemma genom åren men det här tar nog priset i uthållighet och inlevelseförmåga.
Min lilla Milo snart 3,5 år, som dagligen följer sin bror och syster till skola och dagis, glatt pratar med fröknar och andra barn, kramar hejdå och vinkar adjö medan vi lämnar men ALDRIG med ett ord uttryckt en önskan om att få vara kvar eller själv börja på dagis. Och han lider då verkligen inte av varken tunghäfta eller social blygsel (tvärtom!

).
Samtidigt ser jag småsyskon som ska "skolas in" när nyaste lillasyskonet anlänt och det under gråt och protester och mycket oro. Oro också från föräldern ifråga när den märker att det inte blir bra
Men det är ju viktigt att de får social träning, hon är ju så blyg. Jag tycker det är ledsamt.
Och jag är inte nån dagismotståndare och jag fattar att alla inte kan/vill göra den prioriteringen som vi gör men jag tycker verkligen att små barns behov är satta på undantag och att föräldrars behov omskrivs till barnens alldeles för ofta.
I tidningen idag var det en artikel om att BRIS undersökning som visade på
omsorgssvikt (kortfattat att föräldrar inte har tid med sina barn vilket leder till massor av följdsjukdomar av psykisk art) inte bara bland familjer där det fanns en social utsatthet utan även bland vanliga medelklassfamiljer, hade mötts med tystnad. Kanske för att det landade bland många av våra makthavare och "agendaskrivare"?
i förrgår pratade jag med en pappa som berättade att hans två barn, en i sexårs och en i fyran, tillsammans hade tre fotbollsträningar, två ishockeyträningar och två dansträningar i veckan och att de behövde skjuts till alla.

Jag tyckte det lät mycket men det kanske det inte är? Jag finns inte i den världen än...
Jag citerar Gunnel Linde:
Att inte vara med sina barn när de är små är som att be någon att gå på bio åt sig.
Igår hetsköpte jag en BH/korsett-liknande historia för på onsdag ska jag till sömmerskan och sy in min klänning och då MÅSTE jag ha den RÄTTA BH:n. Jisses. Vilka Hitler-fasoner.

Darlingen var dock VÄLDIGT nöjd, haha!
Näe, nu är det storstädning!
Kram Jannika