em-lur och morgonsömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

em-lur och morgonsömn

Inlägg av JH »

Hej alla forumister! :D

En liten lur och morgonsömnfråga:

Elsa har sovit bra på morgonen en lång period (vaknade ca 20 min före morgon men låg kvar och snackade lite tills vi kom). För ca 2 veckor sedan började hon dock vakan tidigare och tidigare och till slut var vi uppe i 1 timme före morgon :evil: Vi funderade över om vi kanske borde dra ner på dagssömnen. Hon är 1 år om en vecka och sov 11,5 h+1,5h+45 min. Alltså drog vi ner em-luren till 20 min och sköt lurarna 30 min framåt (hon sov 10-11.30 istället för 9.30-11). Vi har gjort så i en vecka nu, men hon vaknar ännu tidigare :( De sista två dagarna har hon vaknat redan kl 5 (morgon 6.30). Hon ligger nöjd i 30-45 min, men sen blir hon jätteledsen.

20-min luren funkar, men vi måste alltid väcka henne och det är JÄTTEsvårt. Hon sover som en stock och vill verkligen inte vakna.

Ska vi gå tillbaks till 45 min?

Hon ÄR trött på morgnarna nu, men lyckas inte komma till ro :( Ha stått utanför och tjulyssnat och hör då att hon somnar till i nån minut, men sedan liksom rycker till och väcker sig själv och då blir hon jättledsen.

Oj, det blev långt - hoppas nån har nått råd ändå....
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Önskar att jag hade ett råd att ge! Din beskrivning stämmer exakt in på oss också! Maja har morgon 06.00 och har senaste veckan börjat vakna 1-1,5 h för tidigt (ZZZzzzzz!!!) Vi har trott att hon ska sova ännu bättre vid sin 1,5h lur 9.30-11.00, men ICKE! Hon sover 30-45 min och vi får inte henne att somna om. 20 min luren på em är inga problem då hon sover som en stock och är svårväckt.
Hon ÄR trött på morgnarna nu, men lyckas inte komma till ro Ha stått utanför och tjulyssnat och hör då att hon somnar till i nån minut, men sedan liksom rycker till och väcker sig själv och då blir hon jättledsen.
Just så har vi det också. För oss känns det ibland som om vi måste omkura, men det känns samtidigt så drastiskt :shock:
Som sagt, har svårt att ge råd. Men vi försöker gå tillbaka till "basic" och ramsa övertygande och ge kristilldelning vid ev. kris. Sist men inte minst: attityden :wink:

Hälsn. Ottilia som sitter i samma båt.
Mamma till flicka född 040903.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej

Ge henne en ramsa så fort du hör att hon vaknar. Den ska tala om att det inte är morgon och att hon ska sova vidare. Det troliga är att hon reagerar med att bli arg och besviken över att det inte är morgon, men låt henne reagera. Bekräfta när hon tystnar.

Om det skulle bli megakris av pangramsan, så använd dina krisverktyg (som borde vara väl inövade vid det här laget) . Jag själv använder solfjäder vid kris. Lägg ner henne och gör en solfjäder tills hon är helt avslappnad. Gå ut med ramsan och låt henne vara. Försök att få till en omsomning och väckning. På det sättet behöver hon inte själv ta ansvaret för att morgonen vaknar.
Ge detta en eller två morgnar så tror jag att ni är tillbaka på banan igen.

Schemat ska innehålla 13,5 timmar samanlgad sömn. Vi behöll 45-minutaren, tills hon vaknade av sig själv efter 20 minuter nästan varje gång och ibland inte somnade alls. Och ytterligare någon månad senare så är 20-minutaren också borta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Tack för tipsen LO och tack för stödet Ottilia! :D

Visade sig att Elsa fick två tänder samtidigt, precis efter jag skrev inlägget... Så det känns skönt att vi "körde på som vanligt". Vi har återgått till 45 min, som du skrev LO. Kändes knäppt att väcka henne när hon sov så djupt :oops: och nu sover hon som innan på morgnarna, dvs vaknar ca 20 min före morgon, vilket känns helt ok :) Allt annat funkar ju perfekt. Hon somnar utan ett pip på kvällen och sover sina lurar som hon ska.

Hoppas att det löser sig för er med Ottilia! Lo's råd är det som gäller vid för tidigt uppvak (som vi haft i perioder förut). För oss var det omsomnande som var A och O. När vi fått till det ett par morgnar i rad så löste det sig.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"