Börjar kura ikväll och få lite råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lavender

Börjar kura ikväll och få lite råd

Inlägg av lavender »

Är superladda inför kurstart med min 6,5 månaders son ikväll. Han har sista tiden vaknat runt 10 gånger per natt och sover största delen hos mig... ser fram emot att både få lite sömn och få sova ensam med min man igen!

Har dock lite frågor kring schemat, får inte riktigt till det med maten på förmiddagen. Jag ammar honom när han vaknar och vill gärna fortsätta med det ett tag till. Vet inte riktigt hur mycket mjölk jag har men han äter och är rätt nöjd, så han är inte så hungrig till frukost, men verkar lite väl hungrig innan lunch.. Vad tror ni andra kloka mammor om schemat?

Natt 19.00 - 7.30 (12,5 h)
Amma, gosa och leka 7.30
Frukost 8.30
Förmiddagslur 9.00 – 9.45 (45 min)
Lunch 11.30
Middagslur 13-14.30 (1,5 h)
Mellis 15.00
Kvällslur 16.10- 16.30 (20 min)
Middag 17.30
Kvällsslurk och lek 18.30
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad tror du om att bara servera lunchen 11? Då kanske han får mellis precis när han vaknat strax efter 14.30, men det brukar inte vara något bekymmer.

12,5 timmes natt är lite i längsta laget, men om han är en trött liten rackare kan det ju vara en bra grej under kuren för att ge honom chansen att sova ikapp sig lite. När uppföljningsveckan är över föreslår jag att ni kapar en halvtimmes sömn från natten. Då är han nästan 7 månader och sömnbehovet minskar ju lite då.
lavender

Inlägg av lavender »

Tack för snabbt svar! Ska justera schemat lite, var nog lite överdrivet positiv med en natt på 12,5 h...
Nu ska jag sova middag så jag är redo för första kurnatten. Håll i hatten, nu kör vi!
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Lycka till! Du ska se att det kommer går bra. Hade jag varit du så hade jag nog inte gett frukost innan första luren utan gett den när han vaknat istället och skjutit på lunchen till 12.15. Då är sötisen mätt i magen inför nästa lur och kan få ett gott mellis vid 15 precis som du själv föreslår. Så gjorde jag under den tiden jag fortfarande ammade.

Verkligen varmt lycka till ikväll, själva ska vi ta i tu med natt nr4
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Idacha

Inlägg av Idacha »

Läste din tråd och vill bara passa på att önska lycka till. Är exakt en vecka sen jag började kura min dotter, ikväll och allt har gått enligt planerna. Bara läggningen som hon krånglar lite med (det tar typ tio min en kvart). Du har massa härliga nätter av sömn framför dig, glöm inte bort det inatt när du är som tröttast 8) :lol:

Så lycka till och grattis till ett bra beslut :heart: från en annan nykurare :)
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
lavender

Inlägg av lavender »

Tack gör alla råd och glada tillrop, det uppskattas verkligen! Killen är förkyld, men jag är superladdad. Om inte annat underlättar det ju när nappen ska bort, han är ändå för snorig för att ha den :) Läggningen gick enkelt, somnade på 20 minuter. Är nyfiken på hur resten av natten kommer bli!

Har ändrat lite i schemat efter era råd, såhär ska vi köra
Natt 19.30-7.30 (12 h)
Morgonslurk 7.30
Förmiddagslur 9-9.45 (45 min)
Gröt 9.45
Lunch 12.15
Middagslur 13-14.30 (1,5 h)
Mellis 15.00
Kvällslur 16.30-17.15 (45 min)
Middag 17.30
Kvällsslurk 19.00
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Tycker schemat ser tip top ut! Skönt att nattningen gick så bra, första kvällen och allt :D hoppas att resten av natten gick i samma positiva anda. Nyfiken är jag såklart!

Kram
lavender

Inlägg av lavender »

Hej på er! Natten var lite pysslig, men helt hanterbar om man har fokus på en bättre framtid! :D Vi hade elva uppvak rätt jämt fördelade över natten, varav sonen somnade om av sig själv vid ett tillfälle. Tidigare var så många uppvak ingen ovanlighet heller, det är bara sättet att förhålla sig till det som är annorlunda nu, inget frestande med tutte eller napp eller plocka över i min säng nu! Han var vaken en timme mellan 3-4, men annars tog det nog som mest 20 minuter för honom att somna om, och då mest för han blev sur när jag sa bekräftelsen och gnölade igång igen.

Idag har vi haft en väääääääldigt trött kille här. Har en fundering kring hur jag ska använda marginalkvarten vid middagsluren. Han ska sova 1,5 h och så länge brukar han inte sova så jag är beredd att satsa lite extra här och vill göra rätt från början. Han somnade på utsatt tid men vaknade efter 45 minuter, det tog 13 minuter innan han somanade om. Ska jag då låta honom sova 45 minuter till eller väcka efter 20 minuter?

Hur går det för er andra som kurar just nu?
Älsklingssonen 080321
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lavender!

Vad bra det går för er, härlig attityd du har :!:

Angående marginalkvartar brukar jag tänka att på korta lurarna så ser man till att det blir ett naturligt pass så att sömnen blir 5, 20 eller 45 minuter oavsett när barnet somnar men långa lurarna kan vara bra att hålla på minuten, just för att inte rucka schemat.
Senast redigerad av miar70 den lör 11 okt 2008, 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lavender

Inlägg av lavender »

Bra, då vet jag, gud vad skönt att ha er och få så snabba svar!

En kort fråga till inför natten: om jag hör att sonen vaknat och ligger och bökar med något kort pip, så var jag tyst under natt ett, upplevde det inte som om han frågade om något. Borde jag ha ramsat ändå?
Älsklingssonen 080321
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

lavender skrev: En kort fråga till inför natten: om jag hör att sonen vaknat och ligger och bökar med något kort pip, så var jag tyst under natt ett, upplevde det inte som om han frågade om något. Borde jag ha ramsat ändå?
Nej, du gjorde helt rätt!
Verktyga gör man bara när de behöver det, och att gny eller grymta är säkert bara sömnljud :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Heja heja! Det går ju bra ju! Härligt! Hoppas på en ännu bättre natt hos er nu ikväll! Kram och lycka till! :lol: :P
lavender

Inlägg av lavender »

Puh, blev en jobbig andra natt! 11 uppvak ofta med 45 minuters mellanrum , och en lång arg vakensession på 2 timmar mellan 2-4. Fick i alla fall träna på ramsan ordentilgt :D ! Mne ska ärligen eränna att jag smög in på toa med lite tårar framåt småtimmarna, var väl både trötthet och stukat mammhjärta. Tror dock jag lyckades hålla de känslorna för mig själv.

Men, men, nu laddar jag om för natt nummer tre!
Älsklingssonen 080321
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: GRATTIS till Beslutet och till den goda kurstarten =D> Nu ska lilla älsklingen få sova och du / ni med :sleep:

Ett litet Attityd-tips: när lilla älsklingen svär, surar, beklagar sig, tycker synd om sig, hatar världen, gapar på dig och allt och alla och är riktigt omedgörligt otrevlig, och du till sist vacklar mellan alternativen:

1. sälja honom till lägstbjudande på Blocket,
2. gå in på toaletten och skvala tårar i natten,

bestäm dig då för att han SKÄMTAR, den lille skojaren :wink: :lol: Och ge honom en ramsa som är

:arrow: så hög att den kunde överrösta fyra biltjuvlarm samtidigt,
:arrow: så glad och käck att hurtig är bara förnamnet,
:arrow: så rytmisk och hejsan-svejsan att hela världen vill dansa och klappa takten,
:arrow: så sammanhängande och flödande och pauslös att inte skuggan av minsta lilla invändning får plats en halv halvsekund någonstans.

I det stuket kan den behöva dras både sex och åtta gånger, ja t o m tio eller tolv om så skulle vara - lilla ungen ska mer eller mindre chockas TYST av den :!: Helt enkelt tvingas lyssna. För troll (liksom dåligt humör) spricker i solsken :lol: =D> :lol:

Och på detta ska det inte bekräftas (längre). Och inte tjatas. Inte upprepas, alltså, förrän du definitivt känner att du fått NOG av hans - hm - "skämt" :lol: Högst alltså, på det här stadiet, två omgångar ramsor per vakenomgång, och allra helst bara en. Sedan är det andra ljud i huset som gäller (musik - Mozart, Strauss - eller annat effektivt som dammsugning, köksskrammel - allt = du laddar bössan för vargen). Då har du annat att göra! Där du springer mellan de andra sjutton bebisarna som VERKLIGEN är i nöd. Din egen lilla älskling har fått allt han behöver så honom är det då inte synd om ett dugg. Tvärtom, han är att gratulera O:) Tänk på det där du INTE sitter olycklig längre och gråter :idea:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Precis - då fick ramsan säkert ett rejält fäste. Förstår att ditt mammahjärta värkte, det hade mitt också gjort. Men du ska se att det kommer gå bättre inatt igen. Bara ni håller modet uppe och attityden självklar framför lilla hjärtat. Gråt hos karlen din om du behöver, det tycker jag är tillåtet. Och glöm inte - snart är det över, snart får ni alla sova gott! Tänk på mig som redan nu 5.e natten fick en hel natt! Det hade jag aldrig trott efter min första natt på kuren... Lycka till ikväll nu! Jag ska tänka på er.
Varm kram S
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"