Hej på er!
Vår flicka är lite på 1 år och har börjat krångla med dagssömnen.
Hon brukar sova 1.5-2h på dagen. För det mesta är hon som en solstråle, men har alltid haft temperament och envishet.
Problemet är nu det att hon kan ligga vaken 1-2h före hon somnar. Hon kan vara helt nöjd i 1.5 timmar och sedan antingen somnar hon eller skriker lite(trött skrik) och sedan somnar. Då är kl. redan 15 och jag måste väcka henne efter 1 timme(kl 16) för annars blir ju hela kvällen så sen och läggninen till natten blir utdragen. Efter bara 1 h sömn är hon trött och skulle naturligtvis ännu sova 1 h till.
Hon sover 12h natt 20.30-8.30. Äter gröt kl.9. Är ute 1-1.5h på förmiddagen. Sedan äter vi lunch ca 12.15. Äter bra för det mesta. Lägger henne kl.13. Hon har ofta varit vaken en halv timme före hon sedan somnar, pratar, sjunger mm.
Efter vilan äter hon mellanmål (yoghurt+macka), sedan är vi ca 1.5 h ute före middagen som vi äter 18 tiden. Välling kl.20 och godnatt 20.30. Somnar snällt på kvällen, är oftast glad och kan ligga vaken en stund och gosar med sin katt.
Har någon varit med om liknande? Lägger jag henne för tidigt/sent till dagluren?
Är tacksam för råd och förslag vad jag kan gjöra!
Hon har inte börjat gå själv ännu. Kan gå med kärra...
-annika
1 år somnar dåligt till dagsluren..
1 år somnar dåligt till dagsluren..
Biancas födelsedag 070829
Hej!
Försök att tajma dagsluren så du väcer efter 45 minuter istället för 1 timme ifall hon somnat sent. En timme är inget naturligt sovpass och därför kan hon verka riktigt trött när du väcker henne.
Jag observerade att ni har ovanligt sen läggning och därmed sen morgon. Inget fel i det, bara hon faktiskt sover hela natten till utsatt morgon. Med tanke på det kunde du nog senarelägga dagsluren något, så den ligger mellan 13.30-15. Sedan ska du veta att alla små sötnosar får sådana här perioder, men de är övergående bara man inte ruckar på rutinerna och tror att ungen "vill" en massa saker hit och dit. Dessutom brukar de ofta bli lite oroliga kring 1-årsdagen, just på grund av motoriken som utvecklas så markant. De flesta börjar gå då, och det kan ge lite pirr i benen som gör att det ibland är svårt att komma till ro;)
Inget varar dock för evigt
Försök att tajma dagsluren så du väcer efter 45 minuter istället för 1 timme ifall hon somnat sent. En timme är inget naturligt sovpass och därför kan hon verka riktigt trött när du väcker henne.
Jag observerade att ni har ovanligt sen läggning och därmed sen morgon. Inget fel i det, bara hon faktiskt sover hela natten till utsatt morgon. Med tanke på det kunde du nog senarelägga dagsluren något, så den ligger mellan 13.30-15. Sedan ska du veta att alla små sötnosar får sådana här perioder, men de är övergående bara man inte ruckar på rutinerna och tror att ungen "vill" en massa saker hit och dit. Dessutom brukar de ofta bli lite oroliga kring 1-årsdagen, just på grund av motoriken som utvecklas så markant. De flesta börjar gå då, och det kan ge lite pirr i benen som gör att det ibland är svårt att komma till ro;)
Inget varar dock för evigt
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack för din hjälp!
Hon har alltid varit kvällspigg så tiderna passar henne bra. Hon sover bra på morgonen och ofta får jag väcka henne.
Igår gick dagsluren bra! Lade henne strax efter 13 och hon somnade efter en halv timme utan skrik. Du har nog rätt med att det händer en massa just nu och att inte genast tänka att det är fel någonstans. Hon har alltid varit lite dålig att somna och om hon sku välja själv så sku hon säkert inte alls sova..?! Hon är igång hela tiden!
Tusen tack!
-annika-
Hon har alltid varit kvällspigg så tiderna passar henne bra. Hon sover bra på morgonen och ofta får jag väcka henne.
Igår gick dagsluren bra! Lade henne strax efter 13 och hon somnade efter en halv timme utan skrik. Du har nog rätt med att det händer en massa just nu och att inte genast tänka att det är fel någonstans. Hon har alltid varit lite dålig att somna och om hon sku välja själv så sku hon säkert inte alls sova..?! Hon är igång hela tiden!
Tusen tack!
-annika-
Biancas födelsedag 070829