Hur göra när ramsan inte tar ännu natt 8?
Hur göra när ramsan inte tar ännu natt 8?
HEj!
Här har vi kört natt 8. Lilla damen sov till kvart över 6 men sen var det kört. Mycket gråt fram till halv 8 då vi tog upp henne i ett tyst ögonblick. Är dock led mig själv som gick in och buffade 4 gånger och ramsade säkert 10 gånger, allt utan resultat. Bekräftelseramsan sparkade liv i lillan varje gång. Har läst och läst och läst nu på morgonen och konstaterat att det som jag åtminstone måste få grepp om är att ramsan ska ta. Känner inte att vi har nån dialog med ramsan. Har nån tips? Och kan jag när jag ger bekräftelsen ta den bara x1 eller skall det vara x4?
När lilla tjejen skriker, vrålskriker, ska jag då bara ramsa från dörren eller gå in och buffa? Vore det läge att backa och köra om kuren från början? Kan jag isåfall ändra lite dagstider samtidigt?
Tiderna vi har nu är:
20.30-07.30 natt
9-11 sova
13-14.30 sova
16.45-17.30 sova
19-19.20 sova
Fick tips om att jag har den sista kvällstuppluren för sent. kan jag helt enkelt ta bort den nu när hon snart är 5 månader eller?
Hälsningar Annika
Här har vi kört natt 8. Lilla damen sov till kvart över 6 men sen var det kört. Mycket gråt fram till halv 8 då vi tog upp henne i ett tyst ögonblick. Är dock led mig själv som gick in och buffade 4 gånger och ramsade säkert 10 gånger, allt utan resultat. Bekräftelseramsan sparkade liv i lillan varje gång. Har läst och läst och läst nu på morgonen och konstaterat att det som jag åtminstone måste få grepp om är att ramsan ska ta. Känner inte att vi har nån dialog med ramsan. Har nån tips? Och kan jag när jag ger bekräftelsen ta den bara x1 eller skall det vara x4?
När lilla tjejen skriker, vrålskriker, ska jag då bara ramsa från dörren eller gå in och buffa? Vore det läge att backa och köra om kuren från början? Kan jag isåfall ändra lite dagstider samtidigt?
Tiderna vi har nu är:
20.30-07.30 natt
9-11 sova
13-14.30 sova
16.45-17.30 sova
19-19.20 sova
Fick tips om att jag har den sista kvällstuppluren för sent. kan jag helt enkelt ta bort den nu när hon snart är 5 månader eller?
Hälsningar Annika
Linnéa 140508
Konstig tid jag ser att att ha skickat mitt förra meddelande. Kan inte riktigt förstå det eftersom jag skrev efter att lilla damen ätit morgonmål halv 8 finsk tid..
Börjar undra om det är jag som helt har yrat med tiderna eller om det bara syns den tid när jag loggat in. Nå, nog om detta.
Läste ett svar av Anna (på en annan tråd) om precis det jag funderade på och konstaterade att inatt ska det inte va nån trafik till rummet förrän damen verkligen ska upp 7.30. Bara ramsa. Är iaf glad att hon de senaste nätterna sovit 9-11 timmar utan frågor. Någonstans måste ju nåt ha hjälpt
Läste ett svar av Anna (på en annan tråd) om precis det jag funderade på och konstaterade att inatt ska det inte va nån trafik till rummet förrän damen verkligen ska upp 7.30. Bara ramsa. Är iaf glad att hon de senaste nätterna sovit 9-11 timmar utan frågor. Någonstans måste ju nåt ha hjälpt
Linnéa 140508
ang tiden så är forumet en timma efter... har hajat till ibland jag med
Vill bara säga att när du bestämmer dig för att gå in så tänk då att du gör det för att bryta/ge ordentligt besked! Kiki här på forumet har sagt att när hon går in räknar hon till 600 fyra ggr (tar ca 20 min) men då vet hon också att barnet är helt lugnt och har ALLA förutsättningar för att somna tryggt. Detta är ju bara nu i början, men vad det innebär är att minska trafiken i rummet och inte skapa rusningstrafik á la E4... 8)
Bekräftelseramsan "sparkar ofta liv" i dom små
Men det är jätteviktigt att man får sista ordet så här gäller det att inte ge sig! Snart nog släpper det
Kram
Vill bara säga att när du bestämmer dig för att gå in så tänk då att du gör det för att bryta/ge ordentligt besked! Kiki här på forumet har sagt att när hon går in räknar hon till 600 fyra ggr (tar ca 20 min) men då vet hon också att barnet är helt lugnt och har ALLA förutsättningar för att somna tryggt. Detta är ju bara nu i början, men vad det innebär är att minska trafiken i rummet och inte skapa rusningstrafik á la E4... 8)
Bekräftelseramsan "sparkar ofta liv" i dom små
Kram
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Tack Tina!
Inatt var trafiken betydligt bättre. Lilla damen vaknade en timme på förhand och pratade glatt varvid jag gav en glad ramsa att natten ännu inte är slut. Hon tystnade lite men började snart prata igen. Blev argare allt efterhand efter ca en halvtimme och när det kändes hopplöst gav jag en ramsa x4 igen. Lade mig ner men konstaterade med en kvart kvar till väckning att detta inte går, steg upp och plockade ur diskmaskinen och dammsög (till mannens glädje
). Damen tysnade sålänge jag dammsög men han bli arg igen innan det var väckning. Halv 8 gick vi glatt in, tände lampan och hälsade gomorron. Hon tystnade av häpnad och vi lyfte då upp henne, men hon var nog på gränsen till att skrika.
Morgonen känns helt ok.
Första dagsluren (utomhus i vagn) gick bra förutom att hon vaknade och att jag vagnade några gånger. Efter bekräftelseramsan gnydde hon lite innan hon somnade och somnade således med sista ordet. Var det fel av mig? Borde kanske ha bekräftat igen?
Andra dagsturen gick dock inte lika bra. Lilla damen var på SÅ gott humör innan men så fort jag hade satt ner henne och ramsade mig ut blev hon rosenrasande. Och jag, min dumma kossa, gick in flera gånger och buffade och ramsade. MEn vad hände? Jo, hon blev om möjligt ännu argare. Tills pappa kom, buffade henne nästan till sömns och ramsade ut. Tystnad och nu sover hon sött.
Vet bara inte nu hur jag ska motivera pappa för att fortsätta dagarna som vi nu har börjat. Han funderar om det verkligen är nyttigt att låta henne skrika så tills hon somnar. För det är ju så det verkar, att hon skriker och skriker och att jag ramsar och att hon till sist somnar av utmattning. Så, hur ska jag kunna förklara? Har försökt få honom att läsa boken men han har verkligen fullt upp, som han säger. Så jag har försökt säga och han har gjort som jag har sagt men jag är inte kapabel att svara på hans frågor. Och hans frågor gör ju att jag blir osäker. (Delvis därför jag skriver här, för att själv få bekräftelse att allt nog kommer att bli bra)
Nåja, nu ska jag gå och ge mat eftersom pappa just väckte damen ur hennes skönhetssömn
Inatt var trafiken betydligt bättre. Lilla damen vaknade en timme på förhand och pratade glatt varvid jag gav en glad ramsa att natten ännu inte är slut. Hon tystnade lite men började snart prata igen. Blev argare allt efterhand efter ca en halvtimme och när det kändes hopplöst gav jag en ramsa x4 igen. Lade mig ner men konstaterade med en kvart kvar till väckning att detta inte går, steg upp och plockade ur diskmaskinen och dammsög (till mannens glädje
Morgonen känns helt ok.
Första dagsluren (utomhus i vagn) gick bra förutom att hon vaknade och att jag vagnade några gånger. Efter bekräftelseramsan gnydde hon lite innan hon somnade och somnade således med sista ordet. Var det fel av mig? Borde kanske ha bekräftat igen?
Andra dagsturen gick dock inte lika bra. Lilla damen var på SÅ gott humör innan men så fort jag hade satt ner henne och ramsade mig ut blev hon rosenrasande. Och jag, min dumma kossa, gick in flera gånger och buffade och ramsade. MEn vad hände? Jo, hon blev om möjligt ännu argare. Tills pappa kom, buffade henne nästan till sömns och ramsade ut. Tystnad och nu sover hon sött.
Vet bara inte nu hur jag ska motivera pappa för att fortsätta dagarna som vi nu har börjat. Han funderar om det verkligen är nyttigt att låta henne skrika så tills hon somnar. För det är ju så det verkar, att hon skriker och skriker och att jag ramsar och att hon till sist somnar av utmattning. Så, hur ska jag kunna förklara? Har försökt få honom att läsa boken men han har verkligen fullt upp, som han säger. Så jag har försökt säga och han har gjort som jag har sagt men jag är inte kapabel att svara på hans frågor. Och hans frågor gör ju att jag blir osäker. (Delvis därför jag skriver här, för att själv få bekräftelse att allt nog kommer att bli bra)
Nåja, nu ska jag gå och ge mat eftersom pappa just väckte damen ur hennes skönhetssömn
Linnéa 140508
Hejsan!
Ni kan själva ställa in er tidszon på er profilsida. Nästan längst upp på sidan hittar ni länken "profil". På sidan som då dyker upp finns era personliga inställningar för er egen användare. Ganska långt ner ser ni då "Tidszon". För tillfället har jag inställt på GMT+2 (dvs vi ligger två timmar före Grenwich Mean Time så här när det är sommartid) och jag tycker att det brukar stämma, men det är ju lätt att ändra om ni tycker att det ser fel ut.
Hälsningar
/Ewa
Ni kan själva ställa in er tidszon på er profilsida. Nästan längst upp på sidan hittar ni länken "profil". På sidan som då dyker upp finns era personliga inställningar för er egen användare. Ganska långt ner ser ni då "Tidszon". För tillfället har jag inställt på GMT+2 (dvs vi ligger två timmar före Grenwich Mean Time så här när det är sommartid) och jag tycker att det brukar stämma, men det är ju lätt att ändra om ni tycker att det ser fel ut.
Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Bra jobbat a82
och tack Nemita för tidsförklaringen...
Känner mig lite dum
, som jag sa så gäller det att bryta läget och inte störa...men det ÄR svårt att låta bli. Men nu vet ni ju hur det skall göras 8)
bör man nog bekräftelseramsa vid tystnad
min man att läsa hela boken, men in a pinch räcker det med lathunden. Det gäller ju trots allt även hans sömn...
Nu till dina frågor; Hon får fråga så mycket hon vill men aldrig vara ledsen, då måste ni in och ge lugnande besked. Tycker du att ni hör skillnad på arg/förbannad och ledsen? Hur ofta ramsar du? Var 3e min? Eller mer var 6e min? Ännu längre? Ibland kan det vara bra att inte vänta för länge med ramsan, det viktiga är bara att komma ihåg att vara tyst mer än man ramsar. Be honom skriva ned sina frågor om du är osäker så kan vi försöka besvara dom här. Men jag kan lova att han får svar i lathunden 8)
Många kramar
och tack Nemita för tidsförklaringen...
JaOch jag, min dumma kossa, gick in flera gånger och buffade och ramsade. MEn vad hände? Jo, hon blev om möjligt ännu argare. Tills pappa kom, buffade henne nästan till sömns och ramsade ut. Tystnad och nu sover hon sött.
Nej, om det är lite smågnyende så ignorera det. Men gnäll av lite värre sortEfter bekräftelseramsan gnydde hon lite innan hon somnade och somnade således med sista ordet. Var det fel av mig? Borde kanske ha bekräftat igen?
Jag tycker att du ger maken boken och säger åt honom att läsa lathunden som beskriver själva kurprocessen. Jag tvingadeVet bara inte nu hur jag ska motivera pappa för att fortsätta dagarna som vi nu har börjat. Han funderar om det verkligen är nyttigt att låta henne skrika så tills hon somnar. För det är ju så det verkar, att hon skriker och skriker och att jag ramsar och att hon till sist somnar av utmattning.
Nu till dina frågor; Hon får fråga så mycket hon vill men aldrig vara ledsen, då måste ni in och ge lugnande besked. Tycker du att ni hör skillnad på arg/förbannad och ledsen? Hur ofta ramsar du? Var 3e min? Eller mer var 6e min? Ännu längre? Ibland kan det vara bra att inte vänta för länge med ramsan, det viktiga är bara att komma ihåg att vara tyst mer än man ramsar. Be honom skriva ned sina frågor om du är osäker så kan vi försöka besvara dom här. Men jag kan lova att han får svar i lathunden 8)
Många kramar
Nemita: Ok! Tack! Inte för att det gör nåt med tiden, började själv bara fundera om jag yrade helt och kanske t.o.m hade väckt lilla damen för tidigt
Tina: Vad det är skönt att komma in här på forumet och läsa svar! Det peppar upp en så otroligt! Ofta tycker jag nog att det hörs skillnad på arg/ledsen. Men jag tycker det är värre att hantera ilskan. Då är hon så arg att hon knappt får luft när hon skriker. När hon är ledsen gråter hon inte lika starkt men snörvlar till mellan gråten. Det är just när hon är arg som det är svårast att låta henne vara och få reagera. Om jag förstått det rätt får hon vara arg men inte ledsen. S
Hur ofta vi ramsar beror lite på situationen men om morgnarna när hon vaknar en till två timmar före hon egentligen ska vakna har vi försökt att inte ramsa så ofta. Men kanske det har blivit för sällan... Kanske en gång/15 minuter. Sällan har det blivit för att hon först är glad och sen i ett huj blir förbannad. Dagtid blir hon också arg så fort hon blir nerlagd i sin säng och hör ramsan.
Maken frågar: Kan hon ta skada/bli otrygg av att skrika när hon är förbannad och vi inte lugnar?
Kan vi byta ramsa dagtid nu "mitt i". "Sov gott o dröm vackert" har blivit nåt negativt, åtminstone för oss föräldrar. Gör vi henne ännu mer förbannad och förvirrad om vi byter nu? Kanske vi istället borde träna upp den samma?
Gick och lade mig 21.30 igår, maken fick SHN boken i sin hand så nu är han igång
Tack Tina för dina svar! De betyder oerhört mycket
Kram!
Tina: Vad det är skönt att komma in här på forumet och läsa svar! Det peppar upp en så otroligt! Ofta tycker jag nog att det hörs skillnad på arg/ledsen. Men jag tycker det är värre att hantera ilskan. Då är hon så arg att hon knappt får luft när hon skriker. När hon är ledsen gråter hon inte lika starkt men snörvlar till mellan gråten. Det är just när hon är arg som det är svårast att låta henne vara och få reagera. Om jag förstått det rätt får hon vara arg men inte ledsen. S
Hur ofta vi ramsar beror lite på situationen men om morgnarna när hon vaknar en till två timmar före hon egentligen ska vakna har vi försökt att inte ramsa så ofta. Men kanske det har blivit för sällan... Kanske en gång/15 minuter. Sällan har det blivit för att hon först är glad och sen i ett huj blir förbannad. Dagtid blir hon också arg så fort hon blir nerlagd i sin säng och hör ramsan.
Maken frågar: Kan hon ta skada/bli otrygg av att skrika när hon är förbannad och vi inte lugnar?
Kan vi byta ramsa dagtid nu "mitt i". "Sov gott o dröm vackert" har blivit nåt negativt, åtminstone för oss föräldrar. Gör vi henne ännu mer förbannad och förvirrad om vi byter nu? Kanske vi istället borde träna upp den samma?
Gick och lade mig 21.30 igår, maken fick SHN boken i sin hand så nu är han igång
Tack Tina för dina svar! De betyder oerhört mycket
Kram!
Linnéa 140508
Men kanske det har blivit för sällan... Kanske en gång/15 minuter. Sällan har det blivit för att hon först är glad och sen i ett huj blir förbannad. Dagtid blir hon också arg så fort hon blir nerlagd i sin säng och hör ramsan.
Okej, för det första skulle jag se till at ramsa oftare. Tänk på hennes gråt som frågor, dessa måste ju få svar och inte "ignoreras" alltför länge. När du ramsar gäller det också att lyssna på hur hon svarar. Vi tar ett exempel från början (Dag bettedde sig så här vid läggningarna):
Ni går in i rummet, vinkar hej då till allt utanför, stänger dörren och lägger tillrätta i sängen. Protesterna här är att betrakta som "NEJ! Jag vill inte sova nu" alt "Skall jag sova nu". Svaren på dessa är tydliga markeringar kring handleder/knän. Tryck till mjukt men bestämt vid tillrättaläggningen och håll gärna på plats några sek. Sen stod jag alltid kvar en stund med solfjädern tills lillkillen andades relativt lugnt och låg stilla, då visste jag att jag hade dom bästa förutsättningarna för ramsan. Tryck till som avslut, vänd dig om och ramsa dig ut. Börjar gråten med en gång gäller det att ramsa hurtigt och högre än gråten. Dessutom kan du dra ramsan x6 alt x8 i ett svep för extra markering om vad som gäller. Ramsa dig bort från rummet, gärna ned för en trappa om sådan finns så att det hörs att du går till ditt. Avvakta. Hur låter det? Eskalerar gråten så ramsa efter några minuter (typ 2-3) igen men inte när gråten är på topp utan på väg nedåt (kanske för att hämta andan). Ramsan måste överrösta gråten och nå fram till barnet så ramsa så taket lyfter om så behövs 8)
Avvakta igen. Eskalerar det igen så ge samma svar. När man ramsar för 3e gången tycker jag att man kan låta lite arg/bestämd (Annas 17 ungar & 18 kor som också skall skötas
Ja, arg får man vara men man måste dock få svar på frågorna. Jag vet att boken verkligen trycker på att backa men ibland kan man behöva se till att allt sjunkit in ordentligt innan man kan backa. Dag var sån och det tog nästan 3 veckor av daglurstrul innan jag insåg det. Känn ingen stress över 2 min läggningen, den kommer 8) Ge förutsättningar för lugn insomning och en positiv uppfattning av ramsan så är ni snart i målOfta tycker jag nog att det hörs skillnad på arg/ledsen. Men jag tycker det är värre att hantera ilskan. Då är hon så arg att hon knappt får luft när hon skriker. När hon är ledsen gråter hon inte lika starkt men snörvlar till mellan gråten. Det är just när hon är arg som det är svårast att låta henne vara och få reagera. Om jag förstått det rätt får hon vara arg men inte ledsen. S
Om ni svarar på hennes frågor så behöver ni inte oroa er för detta! Vänta inte för länge med ramsan (=svaret) bara och se till att hon är lugn innan ni lämnar rummet så är allt i sin ordningMaken frågar: Kan hon ta skada/bli otrygg av att skrika när hon är förbannad och vi inte lugnar?
Härligt! Då kommer han också kunna svara tösen på hennes frågorGick och lade mig 21.30 igår, maken fick SHN boken i sin hand så nu är han igång
Ni är så duktiga =D> Ser fram emot nästa rapport!
Många kramar
Nej, jag förstod det, men det är alltid bra med ett bekymmer mindre.a82 skrev:Nemita: Ok! Tack! Inte för att det gör nåt med tiden, började själv bara fundera om jag yrade helt och kanske t.o.m hade väckt lilla damen för tidigt![]()
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så skönt för lilla älsklingen att få sova O:)
Utifrån din trådrubrik, låt mig citera det jag just skrivit om ramsan till en annan nykurare. För ramsan ska "ta", och det redan under andra natten, då man ska kunna erfara känslan av dialog med barnet under ömsesidigt lyssnande.
Nu "tar" den ju inte av sig själv, bara för att man säger den - man måste FÅ den att ta. Diskmaskinstänket är lite klassiskt: "Nu har jag fyllt maskinen och lagt i diskmedel och stängt luckan, så då behöver jag bara trycka på knappen så startar maskinen och sköter sig själv. Disken blir ren bara för att jag tryckte på knappen. Yippee
När det gäller ramsan diskar vi för hand, om man säger
För att verkligen nå fram, så att ramsan "tar" (äntligen och till slut
I det stuket kan den behöva dras både sex och åtta gånger, ja t o m tio eller tolv om så skulle vara - lilla ungen ska mer eller mindre chockas TYST av den
Och på detta ska det inte bekräftas (längre). Och inte tjatas. Inte upprepas, alltså, förrän du definitivt känner att du fått NOG av gnäll och gnöl och vill ha husfrid (vilket lilla barnet verkligen också vill - se krönikan "Säkerhet och trygghet").
Sedan är det andra ljud i huset som gäller (musik - Mozart, Strauss - eller annat effektivt som dammsugning, köksskrammel - allt = du laddar bössan för vargen). Då har du annat att göra! Där du springer mellan de andra sjutton bebisarna som VERKLIGEN är i nöd. Din egen lilla älskling har fått allt hon behöver så henne är det då inte synd om ett dugg. Tvärtom, hon är att gratulera, som äntligen får sova som folk
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gomorron!
Här har vi fått öva på ramsan inatt:) Fram till inatt är det dagslurarna samt vargtimmen som spökat här hos oss. Nu är läget ändrat, åtminstone för tillfället. Lilla damen har i flera veckors tid somnat själv efter ca 1-2 minuters läggning, redan innan vi började kura. Förr vaknade hon upp igen efter ca 1 timme men den senaste veckan har hon sovit 9-11 (ja, det stämmer) timmar innan första frågan dykt upp (vargtimmen). Inatt var det tvärtom. Fram till 00.30 var det frågor, från och till, men oj, vad skönt att ha verktygen till hands och verkligen kunna använda dem. Inatt var första gången jag kände att hon lyssnade till ramsan. Istället för att skrika upp sig av ramsan så tystnade hon av den. Visserligen för att sen fråga igen efter nån minut men iaf. Härlig känsla! Sen hon somnat ordentligt halv ett så sov hon till halv 8 då vi gick in och väckte henne. Ingen vargtimme för första gången. Otroligt!!
Att ha era ord i bakhuvudet, Tina och Anna, gjorde att jag tog nya tag utan att misströsta när frågorna kom. Boken var framme säkert tio varv lika som era svar. Måste ju försäkra mig ofta om att jag verkligen hade det på klart och genom att läsa några rader med jämna mellanrum konstaterade jag att "detta fixar jag".
Dagsluren, den första, sover hon nu så sött efter att jag ramsat två varv. Otroligt det med! Så tack än en gång till er som peppat mig
Just nu är attityden och humöret på topp. Fler frågor lär komma på vägen men det är så skönt att kunna fråga här!
Inkommande to-sö har vi en resa inbokad (som jag frågade om i en annan tråd). Vi har bokat om tiderna lite för att få anpassat det med Linnéas sovtider. Vi ska verkligen följa schemat, var vi än befinner oss. Hur det gick får jag rapportera sen.
Många kramar till er alla
Här har vi fått öva på ramsan inatt:) Fram till inatt är det dagslurarna samt vargtimmen som spökat här hos oss. Nu är läget ändrat, åtminstone för tillfället. Lilla damen har i flera veckors tid somnat själv efter ca 1-2 minuters läggning, redan innan vi började kura. Förr vaknade hon upp igen efter ca 1 timme men den senaste veckan har hon sovit 9-11 (ja, det stämmer) timmar innan första frågan dykt upp (vargtimmen). Inatt var det tvärtom. Fram till 00.30 var det frågor, från och till, men oj, vad skönt att ha verktygen till hands och verkligen kunna använda dem. Inatt var första gången jag kände att hon lyssnade till ramsan. Istället för att skrika upp sig av ramsan så tystnade hon av den. Visserligen för att sen fråga igen efter nån minut men iaf. Härlig känsla! Sen hon somnat ordentligt halv ett så sov hon till halv 8 då vi gick in och väckte henne. Ingen vargtimme för första gången. Otroligt!!
Att ha era ord i bakhuvudet, Tina och Anna, gjorde att jag tog nya tag utan att misströsta när frågorna kom. Boken var framme säkert tio varv lika som era svar. Måste ju försäkra mig ofta om att jag verkligen hade det på klart och genom att läsa några rader med jämna mellanrum konstaterade jag att "detta fixar jag".
Dagsluren, den första, sover hon nu så sött efter att jag ramsat två varv. Otroligt det med! Så tack än en gång till er som peppat mig
Inkommande to-sö har vi en resa inbokad (som jag frågade om i en annan tråd). Vi har bokat om tiderna lite för att få anpassat det med Linnéas sovtider. Vi ska verkligen följa schemat, var vi än befinner oss. Hur det gick får jag rapportera sen.
Många kramar till er alla
Linnéa 140508
Härlig läsning =D> Vad bra ni jobbara82 skrev: men oj, vad skönt att ha verktygen till hands och verkligen kunna använda dem. Inatt var första gången jag kände att hon lyssnade till ramsan. Istället för att skrika upp sig av ramsan så tystnade hon av den. Visserligen för att sen fråga igen efter nån minut men iaf. Härlig känsla!
Och vilken tur att få svar från experternas expertFler frågor lär komma på vägen men det är så skönt att kunna fråga här!
Kram