Hej alla. Jag är pappa till en liten fantastisk dotter, Sonja på 7 månader. Sonja är väldigt nyfiken och igång hela tiden. Jag och min sambo, Jenna, satte igång och kurade hej vilt för snart två veckor sedan och att det hjälpte! Sonja sover nu hela natten från 19-7!
Schemat är: Vaken 7-9, sömn 9.00-9.45
Vaken 9.45-12.00, sömn 12.00-13.30
Vaken 13.30-16.00, sömn 16.00-16.45. Natt 19.00
Natten fungerar jättebra, än så länge utan några som helst problem med varken vargtimma elle de tidigare så frekventa förnattsuppvaknandena. Vi är stora fantaster av kuren och funderar bara på varför vi inte satte igång tidigare, men så är det kanske ibland...
Nu till våra två frågor:
1: Under sin lunchlur som ska vara 1,5 h vaknar hon, nästan alltid efter 30-45 min.Till en början oftast glad varför vi bara fortsätter stöka omkring i lägenheten. Då hon efter en stund låter ledsen ramsar vi och stökar ännu mer. Vid kris lägger vi tillrätta och gör kort solfjäder. Vi får sällan till en omsomning och tar ofta upp henne inom marginalkvarten. En sak som tillkommit de senaste dagarna är att hon inte tycks kunna somna om då hon bajsat Skall vi rusa in och ta ett snabbt ombyte eller ramsa på som vanligt?
2: Både till kvällen och under dagslurarna låter Sonja mkt 20-30 minuter innan hon kommer till ro och somnar. De flesta gånger mkt av ilska (el. dyl.) och i vissa fall av ledsamhet vilket i sådana fall alltid svaras med ramsan. Vad kan hennes skrikande/frågande bero på och hur skall vi gå vidare?
ps vi står inte utanför hennes dörr och lyssnar. Pysslar i lägenheten, ljudligt.
Vi blir hemsk glada om ngn har lite ideer att dela med sig.
Lite uppföljningsfrågor
Lite uppföljningsfrågor
Hej!
Känner verkligen igen mig. Vi har en dotter på 6mån. som vi kurade för 4v. sedan. Hon är också alltid arg innan hon ska sova. Vi känner att vi nog har hjälpt henne lite för mycket helt plötsligt(hon blev lite sjuk) och efter det så frågar hon mycket mer. Vi har fått tipset att backa mer. Läs gärna vad Mammut Maria svarat under"skrik vid alla sovpass"
Anni
Känner verkligen igen mig. Vi har en dotter på 6mån. som vi kurade för 4v. sedan. Hon är också alltid arg innan hon ska sova. Vi känner att vi nog har hjälpt henne lite för mycket helt plötsligt(hon blev lite sjuk) och efter det så frågar hon mycket mer. Vi har fått tipset att backa mer. Läs gärna vad Mammut Maria svarat under"skrik vid alla sovpass"
Anni
Mamma till en son f?dd 23 mars-01 och en dotter f?dd 4 januari-05
Tack Anni för ditt svar! Vi har läst på och försökt backa mer och tycker nog att vi har lyckats svara bättre på lillans frågor. Fortfarande dock svårt med den längre middagsluren. 45 minuterscykeln är vi vana vid även före kuren. Förmiddags och eftermiddagsluren sitter i allafall någorlunda, på förmiddagen måste vi ibland tom väcka!
Frågan nu är om det är för tidigt att ändra i schemat. Vi har nu kurat sedan tre veckor på torsdag. Nätterna går jättebra! Men ännu sitter inte ffa middagsluren. Måste alla dagslurarna sitta innan vi ändrar? Funderar nämligen lite på att lägga den längre vilan på förmiddagen. I tidigare inlägg läst att en del har löst den ibland struliga längre luren på det viset.
-Tack på förhand.
Frågan nu är om det är för tidigt att ändra i schemat. Vi har nu kurat sedan tre veckor på torsdag. Nätterna går jättebra! Men ännu sitter inte ffa middagsluren. Måste alla dagslurarna sitta innan vi ändrar? Funderar nämligen lite på att lägga den längre vilan på förmiddagen. I tidigare inlägg läst att en del har löst den ibland struliga längre luren på det viset.
-Tack på förhand.
Snabbt svar för jag har inte så mycket tid
Men, kanske dags för två lurar istället för tre och längre vakenperioder? Låter som Elsa innan vi bytte från två till tre lurar.
Men, kanske dags för två lurar istället för tre och längre vakenperioder? Låter som Elsa innan vi bytte från två till tre lurar.
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!