Behöver reda ut en sak... ??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MissSoofi

Behöver reda ut en sak... ??

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Igår tog jag steget och började kura vår 10 månaders pojke. Nu är alltså första dagen här, efter en ganska slitig natt (men vi har haft värre...). Det jag nu undrar är: På dagen ska man ju växka sitt guldkorn exakt den tiden man planerat enligt schemat. Vi hade planerat att lillen skulle sova 1.30 min nu på förmiddagen, men det tog 45 min innan han somnade. Ska jag väcka efter 1,5 h eller ska jag väcka enligt klockan? Och en sak till: när jag går in och buffar får lillen bara ny energi. Han är lugn under själva buffandet men mer uppriven när jag går ut än när jag gick in. Sen lugnar han sig igen, men efter ett tag är det dags att gå in igen och så upprepas samma sak. Han blir förtvivlad när jag går. Ska jag då inte gå in hela tiden trots att man ju ska det nu de första nattningarna, eller ska jag ändå gå in och liksom ge ny energi åt protesterna?

Tack på förhand!
Varm kram till alla ni andra tappra mammor och pappor!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej & Grattis till påbörjad kur :thumbsup: Skall bli jättekul att följa er :D
På dagen ska man ju växka sitt guldkorn exakt den tiden man planerat enligt schemat. Vi hade planerat att lillen skulle sova 1.30 min nu på förmiddagen, men det tog 45 min innan han somnade. Ska jag väcka efter 1,5 h eller ska jag väcka enligt klockan?
Här kan du använda dig av marginalkvarten (om hon somnar inom en kvart lägger du på den tiden på slutet), men om det tar längre tid en så så väcker du som planerat annars blir resten av schemat fel. Du kan inte sova åt henne bara erbjuda förutsättningarna :!: Snart blir det bättre!
när jag går in och buffar får lillen bara ny energi. Han är lugn under själva buffandet men mer uppriven när jag går ut än när jag gick in. Sen lugnar han sig igen, men efter ett tag är det dags att gå in igen och så upprepas samma sak. Han blir förtvivlad när jag går. Ska jag då inte gå in hela tiden trots att man ju ska det nu de första nattningarna, eller ska jag ändå gå in och liksom ge ny energi åt protesterna?
När du går in så måste du buffa helt lugn, sen solfjädra ytterliggare tills andningen är l u g n :!: och du känner att sömnen är på väg. Första dagen skall du INTE ha för bråttom ut, ramsan sitter ju inte ännu :D Tänk som så att när du går in så skall du bryta gråten & lugna och då måste barnet var helt lugnt innan du går ut igen, annars blir det E4 trafik i rummet :wink: Kiki här på forumet sa till en tjej att hon brukar räkna till 600x4 när hon väl går in, då vet hon att allt är lugnt när hon går ut. Toppen tycker jag :thumbsup: Det gör inget om han somnar nu i början, ramsan går in bakvägen 8)
Hoppas det klarnar lite
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan och välkommen till forumet!!

Javisst kan första natten vara slitig, men ni kommer snart att få uppleva fantastiska nätter både sonen och ni. :)

När det gäller daglurarna ska du räkna tiden från det ni lägger sonen, utgå från att ni ger honom förutsättningarna att sova 1,5 timmar och räkna då från läggning. Om han sedan "väljer" att inte sova hela tiden så är det helt okej.

Däremot vid 5, 20 och 45 minuters vilor tar ni tid från det att han somnar. Om han då inte skulle somna inom säg 15 minuter så blir 20 minuters vilan reducerad till 5 min och 45 minuters vilan till 20 (för att inte förskjuta hela schemat).

Buffning är skööönt 8) och jag misstänker att lille prinsen helst skulle vilja bli buffad hela natten? :wink: Nu kommer snart natt 2 och då är det i princip buffningsförbud. Det är nu ramsan ska tränas in så att den "tar". Den här natten ska ni minimera springet in i rummet där sonen sover - ni kommer nog mest att störa honom i det läget :shock: , vilket brukar märkas av arga och upprörda protester.

Sammanfattningsvis:
Håll schemat konsekvent.
Ingen buffning annat än vid absolut kris
Ramsan, ramsan, ramsan gäller inatt.
Solfjäder kan användas för att lugna men dock sparsamt.
Det är okej om sonen är arg :x , däremot får han inte vara ledsen och olycklig :cry: = krisläge.
Ge mat så det sprutar ut ur öronen!
Kom ihåg skrattet till gonattet!! :D

Allt detta och mer därtill står i boken, så passa på att läsa igenom ytterligare ett varv eller två innan läggning så att ni känner er väl förberedda inför natten.

Nu är det bara upploppet kvar, så kör hårt!! (Sedan är det bara lite stretching kvar... :wink: )

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Under tiden jag skrev ihop mitt svar hann TinasDag också coacha dig! Inte illa med två engagerade själar på en gång, eller hur?! :wink:
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:D :thumbsup: :D
"Två själar en tanke" som min mamma brukar säga :wink:
Kram på dig Hönsmamma :heart:
MissSoofi

Tack! Uppdatering till er som vill veta hur natt nr 2 gick

Inlägg av MissSoofi »

Tack för era kloka svar! Jag läste lathunden igen inför andra dagsluren igår. Hade lite ångest i kroppen eftersom natt ett och lur 1 tagit 45 minuter innan sömn äntligen infann sig. Hur som helst, stadig på hand och med bus i blicken skrattade jag lillen in i sängen till lur nr 2 igår eftermiddag. Lade honom ner,(han vill ligga på sidan), okej tänker jag då får han det. Skrider till verket. Buffar med solfjädertryck ca 2 min, sen är han dåsig och blundar. Trycker ett avslut och ramsar mig ut, litet protesttjut inget mer :shock: han tystnar direkt så jag binder ihop bekräftelsen. Sen är det tyst, han sover! Lättad och preppad inför kvällsläggningen (men med baktanken att det inte kommer gå lika bra) inväntar jag 19.20 då han får kvällsslurken. Busar sedan till sängen, buffar 2 minuter, han ligger still. Inte ett pip när jag lämnar rummet, men vet att han är vaken för han reagerade i kroppen med en "extra egen buffning" när jag slutade- jag ramsar och binder ihop bekräftelsen. HAN SOVER! Helt galet!

Under själva natten har han varit vaken och muttrat lite men somnat om själv utan ramsa, men vid 03 hör jag att muttret blir lite mer gråtit. Vill inte riskera att han skriker upp sig så jag går till dörren och ramsar. Han svarar med tystnad direkt och får bekräftelse. 10 minuter senare samma sak, 5 minuter senare samma sak sen sover han till 6. Då vaknar jag av att han ligger och småpratar muntert i sängen men efter ett tag är han gnällig istället. Jag ramsar - han tystnar, 5 minuter senare samma sak. Sen ligger han och småpratar och skrattar :wink: men jag tänker att så länge han är lessen ska jag väl inte ramsa eller? Efter 35 minuter från start (06) har han somnat om. Jag använder marginalkvarten och rusar in och väcker honom med glada tillrop 07.15.

Har precis somnat honom första luren nu. Buff 2 min, ramsa, litet pip, tystnar direkt binder ihop bekräftelsen. Tyst, efter ett tag småprat i rummet, tystnar får ny bekräftelse. Men ligger sen igen och småpratar. När han tystnar avstår jag från bekräftelsen, för han har ju varit glad hela tiden och fått bekräftelsen innan... Är det rätt eller jag ska bekräfta fast att han bara småpratat i munrta tongångar? Är det tillåtet att muntert prata sig till söms utan påminnelse och bekräftelse, eller det ska vara helt tyst?

Kram på er och tack för era svar!
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: MissSoofi vilka proffs ni är du och barnet :lol: Härligt jobbat, bravo bravo.

Liten bekräftelseramsa bara :wink: från mig till dig :lol:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Oj , oj oj =D>
Vilken första dag! Grattis :thumbsup:
(men med baktanken att det inte kommer gå lika bra)
[-X Aja, baja, den vargen får inte vara med! Släpp alla sådanna tankar nu och fortsätt som ni börjat istället :wink:
Vill inte riskera att han skriker upp sig så jag går till dörren och ramsar.
Vill bara säga att du kan ligga kvar i din säng och ramsa, du behöver inte gå fram till dörren. Nu ibörjan kan det ju vara bra att vara förberedd på att gå in, men ramsa på avstånd först är mitt tips.
Är det rätt eller jag ska bekräfta fast att han bara småpratat i munrta tongångar? Är det tillåtet att muntert prata sig till söms utan påminnelse och bekräftelse, eller det ska vara helt tyst?
Jag tycker du kan hoppa extra bekr. ramsa här. Han har fått en och är han nöjd efter det (ingen mer gråt) så är allt som det skall :thumbsup:
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Tack för stöd och pepping! Ikväll är det pappas tur att söta nattningen... hoppas det ska gå lika bra som det gjort de sista tre gångerna nu. Uppdatering kommer imorgon. Kram till er alla - må ni alla få sova gott :P
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:thumbsup: Kommer gå jättebra!
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Igår var det pappas tur att sköta läggningen. Det gick bra. Somnade efter lite småprat och hade bara fått solfjäder och ramsa. Sammantagen tog det 10 minuter. Efter 10 min till jämrade han sig en minut men somnade om sjäv. Därefter sov han till 22.22 då han gnällde en minut och sedan somnade om på egen hand. 04.20 låg han vaken och klagade lite lågmält 10 minuter men det eskalerade inte så därför gjorde vi ingenting sen hade han somant. 05.30 var det dags igen, ytterligare en halvtimmes prat, men somnade på egen hand, dock bara en halvtimme sen pratade han 30 minuter till. Precis innan 7 blev det tyst så jag väntade till 07.05 innan jag sprang in och väckte en glad liten prins. Sammantaget hat vi alltså vare sig ramsat eller varit inne hos honom på hela natten! Härligt! Fatta att jag legat ner i sängen i över 8 timmar! Hur är det möjligt? Och varför har inte bvc sagt något om denna metoden! Jag blir förbannad!

Detta är kanske lite överinfo, men vill berätta i alla fall för det är så lustigt. Kbvällen innan jag fick denna bok i mina händer var jag SÅ lessen. Jag lade mig i sängen med ett stort hål i mellangärdet och kunde inte somna. Låg bara och väntade på eländet som snart skulle börja och mycket riktigt. Snart var det dags att gå in till lilleman. Efter en halvtimmes omnattning landade jag så i sängen igen och hade prcis somnat när han vaknade på nytt. Desperat viskade jag ut i luften: Gud, mormor, farafar (de är döda) hjälp mig. Ge mig en dröm eller nått så jag får veta hur jag ska göra för att få detta bra. Jag orkar snart inte mer. (Detta hände verkligen, jag viskade verkligen precis så). Men natten fortsatte enligt trenden. Ingen dröm till mig inte, inga tips. Men så på dagen skulle jag till bibblan för att låna böcker till en uppsats jag håller på att skriva och gick fel i denna stora byggnad. Hamnade i ett litet rum, men vände i dörren då jag direkt konstaterade att jag var på fel plats, men så på väg bort därifrån efterregistrerade jag något och vände och gick tillbaks. Och precis där - på hyllplanet längst bort mot väggen stod "sova hela natten" längst ut på sitt hyllplan och med fronten vänd framåt. Nästan som om den stått där och väntat på mig och som om jag inte alls gått fel. Jag gick hem och sträckläste och påbörjade kuren den kvällen. Det fanns liksom inget alternativ - jag orkade inte mer. Visst är det konstigt när sånt händer!

Hur som helst, nu har jag lagt lillen för första luren, men det tar så lång tid för honom att somna och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Han är inte alls ledsen men ligger och pratar i sängen i en kvart eller så innan det blir helt tyst. Eftersom han inte är ledsen och behöver lugnas så ramsar jag inte, förrän det är helt tyst och han fåt bekräftelsen. Men hela schemat blir ju förskjutet, eller också så får han inte sova alla de timmar han behöver. Hur får jag honom att somna snabbare? Ramsan tycks liksom inte vara helt förknippad med att han ska sova för han blir inte trött av den och nu får jag ju inte buffa honom trött längre. Gav solfjädern och han låg stilla och snällt när jag gick ut, men sen pratar han i alla fall. Ska jag acceptera att det tar en stund för honom att somna och istället lägga honom den stunden tidigare så han ändå somnar enligt schemat, eller har ni något annat tips? Vill inte heller ramsa så länge han inte är missnöjd, jag vill ju ha det kortet att spela om han plötsligt blir arg eller upprörd... Tips någon?

Tack Tina för att du engagerar dig och liksom är en bundsförvant i stormen. Och tack även alla ni andra.

Kramar!
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Brrr... nu får jag (akademikern och skeptikern) ståpäls... :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ja du, ibland vill nån högre makt visa att det finns hjälp :!: Vilken berättelse :shock: :thumbsup:

Skulle du kunna skriva ned ert schema så skall jag titta på om vi skulle behöva ändra något. Jag skulle inte oroa mig över att han ligger och pratar men jag förstår dina tankar om "tillräkligt" med sömn. Är han trött när du lägger honom inför första luren? Eller klarar han sig vaken längre? Skriv ned så kollar vi! En kvart är iofs inget att jaga upp sig för, den förskjutningen klarar schemat utan problem! Vi kämpade i 4 veckor med 20-30 min läggningar på dan... :roll:
Ramsan tycks liksom inte vara helt förknippad med att han ska sova för han blir inte trött av den och nu får jag ju inte buffa honom trött längre
Jag tror nog ändå att han vet vad ramsan innebär vid det här laget. Det är ju inte ramsan i sig som får honom att somna, den ger ju bara besked att "nu är det dags". Och eftersom han inte proteseterar mot den så är jag säker på att han fattat galoppen! Buffa skall du ju inte göra annat än i nödfall, men om du känner att du vill kan du ju alltid stå en liiiiten stund längre med solfjädern för att ge ett lugnade, sömntyngt besked 8)

Snart sitter du här själv och ger tips och råd till nyblivna kurföräldrar :thumbsup:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Vilken makalöst underbar läsning :-({|=
MissSoofi skrev: Desperat viskade jag ut i luften: Gud, mormor, farfar (de är döda) hjälp mig. Ge mig en dröm eller nått så jag får veta hur jag ska göra för att få detta bra - - - Och precis där - på hyllplanet längst bort mot väggen stod "Sova hela natten" längst ut på sitt hyllplan och med fronten vänd framåt. Nästan som om den stått där och väntat på mig ...
Jag är så lycklig och glad att du - och framför allt förstås lilla älsklingen - äntligen får sova :sleep:

SHN-kuren är en process, och det är många steg som ska passeras på vägen. Lilla gossen illustrerar ett av dem med sina vakenpass nu som är lite längre än vad du (schemat) tänkt dig - och det beror på att han ju faktiskt sovit betydligt mera nu än tidigare. Han tror att han är utsövd. Han är smått euforisk :lol: Som du och jag också skulle bli när det plötsligt var slut med de evinnerliga vaknätterna. Men vi kanske inte skulle snarka oss igenom varenda "ledig" minut. Vi kanske tvärtom skulle vara uppe alldeles för länge bara för att vi VISSTE att vi skulle få sova :thumbsup:

Det vet nu inte han, den lille. Eller också börjar han så smått faktiskt förstå det, och en ny värld öppnar sig - bokstavligen. Lika lite vet han att han faktiskt inte ÄR utsövd (ännu). Att det inte "räcker" med den sömn han nu får / tar sig, som är så mycket mer än vad som gällde förut.

Så ha tålamod, fortsätt arbetet lugnt och fint och vänta dig inte att allt ska vara klockrent färdigt i ett nafs [-X Håll tiderna, ge honom förutsättningarna att sova, men haka inte upp dig på hans vakenlust - den är faktiskt bara positiv på det här stadiet. Han är ju glad :lol:

Det viktiga är alltså inte nu att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna :idea: Så ge honom dem, och respektera hans rörelsefrihet - bildligen och bokstavligen - inom dem :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här sitter jag på jobbet och grinar... :D :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"