Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Alltså det gick inte att ta upp honom klockan 22 och tuta i en sovande bebis. Vilket jag inte vet om ni gör?!
Så gjorde vi däremot med K och det passade henne. :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Verkar vara förnuftigt det du själv tänker :) och visst är det så - vi treor (eller som i mitt fall, fyror :shock: ) klarar oss finemang i livet även om vi får lära oss att vänta då och då. :wink:

Jag kommer ihåg en historia som mamma berättade för oss när jag var liten:

Mamma, en nybliven trebarnsmamma skulle iväg någonstans med sin man och alla barnen. När alla var packade i bilen så satt hon där med en vag känsla av att det var något hon glömt. :? "Då skall vi se... barnens väska... blöjor... leksaker... bälten på både Hanna och Lauri... vaddå..?" :?

... :?

... :shock:

PIIIIIA! :o

Minstingen, då rätt så nyfödd, låg hemma i sin vagga och sov. :lol: (Bilen hade inte kört, alla var kvar nere på gården. :P )

Jag tror inte jag har fattat den historien förrän nu, när en av mina egna väninnor har tre små. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

TorsMamma: Långt före, nähä du :heart: vem var det som hjälpte storartat att reda ut begreppen då Lucine var nyfödd :wink: :?:

TorpSara: Kram från Nancy (överkoncentrationsöverhopat storasyskon) :wink:

kattklo: Lani tar vi upp sovandes 22.00 men det är först sista veckan det funkat att ha det som kort nattmål. Efter att ha läst dina och TorsMammas ord lurar jag vidare...

Päivi: Vilken fullkomligt ryslig historia. Kunde varit jag själv :roll: 8) :!: (blä, kanske inget att skämta om egentligen men ack så jag fattar hur det hela kunde bli så tokigt)

Angående Lanis mål till natten 22 och 02 så avvaktar jag några dagar till. Hennes senaste drag är att somna för natten 20.30 och så och idag.

Dagens SM-tips: man tror att de sena vakenkvällarna med trix och fix framåt 23.00 alltid kommer att bestå. Hav förtröstan. Efter några veckor, kanske 4-7, så kommer även din bebis att somna tidigare.

Nu blev jag för trött idag men nästa gång skall jag ge mig på följande:
:arrow: schema- och SM-tips för de som har nyfödda tröttebebisar
:arrow: reflektion kring bebisar som vill och inte vill

Dagens Leia:
(Leia tittar på Bolibompa)
Mamma: "Leia, blöjan ser väldigt kissig ut."
Leia: (utan att släppa blicken från tv:n) "Ingen fara mamma, vi byter den sen."

:heart: Kram från Nancy
emb

Inlägg av emb »

Hej,

Angående dina funderingar om natten så vet jag att om vår lilltufsa får en 20minutare el 45minutare på sista kvällspasset så sover hon mycket längre än om det blir ett "vanligt" vakenpass. Alltså jag startar en måltid var fjärde timme och vid sista vakenpasset har jag henne vaken en timme (ifall hon orkar längre får hon vara vaken men max 1,5)och sen lägger jag henne ofta i bärsjalen/soffan och ser till att hon får sova 20 min alt 45min beroende på hur trött hon är. Sen väcker jag henne, byter osv. så att det blir åtminstone en timme mellan att jag matar. Sen då hon verkar lagom trött,får hon äta en sista kvällslurk och sen får hon somna på det. De senaste nätterna har hon somnat kring 21.30 - 22-tiden och nattmålet har jag förlagt till 4 och det fungerar bra. Jag tycker själv att tvåans mål är bättre att ta bort först. 4ans mål får ju vara kvar för min del länge. Då jag sen kommer att förlänga natten kommer jag att börja med att lägga tidigare, men fortfarande ha kvar nattmålet kl 4. Men dit är det en tid ännu ;)
Så vad tror du om det? Ett sista vakenpass som du förlänger med att hon får sova lite så orkar hon äta lite mera och på det sättet förlänger hon säkert natten själv!

ps, Annas ord var pricken över i för mig också. Det var verkligen en AHA-upplevelse då jag läste det. Så självklart!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack emb för att du delar med dig av hur du gör :thumbsup: Tror att ditt koncept skulle funka utmärkt här eftersom de är så lika till rytmen våra små :wink: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Jag tror att jag skall söka jobb som spåtant. Fast mina meriter är så sporadiska så jag vet inte om de räcker... :roll: :wink:

Förra sommaren frågade Päivi vad jag själv trodde om var Lucine skulle födas (jag hade blivit dirigerad till Värnamo pga platsbrist i Gbg). Jag svarade att det inte kändes som om hon skulle födas där vilket jag fick rätt i.

Senaste spådomen handlade om när Lani skulle sova 6 tim. Jag sa till maken att eftersom Lani är så trött av sig behöver hon ålderskorrigeras så den dag hon skulle blivit en månad efter BF kommer hon att sova 6 tim. Alltså i måndags 6/10.

:idea: Jag lade henne 20.45, struntade i 22-målet, somnade själv och när jag hörde henne gny tittade jag på klockan - 02.45 :!: :shock:

Dagens Leia:

Leia står i tvättstugan och lägger blöt tvätt i torktumlaren. Lussi kommer in och kryper in under torkställningen. Leia utbrister bestämt: "Nussi, det är inget dagis, det är bara en gammal torkställning där man hänger blöta kläder".

Dagens SM-tips för de med nyfödda tröttebebisar:

1. Bestäm ett fyratimmarsintervall för start av SM-mål. Ex 02-06-10-14-18-22

2. Väck dessa tider och mata, mata, mata och försök ha ögonkontakt en halvminut eller så.

3. Det är sedan VAKENtiden som avgör längden på sömnpassen. Sträck ut den efterhand som bebisen blir äldre och anpassa gracerna efter individens preferenser. Lani t.ex. är mycket trött vid 15-16 så jag väljer att lägga krut på att hålla vaken de andra passen istället.

4. Finjustera efterhand så att det passar barnets och familjens rytm. Ex kan 14-målet bli 14.30 om det passar bättre med ett 2,5 timmars sömnpass mitt på dagen. Morgonen kanske hellre behöver bli 07.00 och då strävar man dit istället.

Istället för att oroa sig för att bebisen sover bort hela dygnet kan man se vilken fantastisk möjlighet man har att få till en bra rytm och -ja faktiskt -ett SCHEMA redan i mycket späd ålder :!: Inte fel alls att kunna planera dagen och i synnerhet om man har äldre syskon hemma också.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Utmärkt Nancy

Tack för att du sätter ord på praktiska SM kunskaper.
Jag har upptäckt samma saker, under vår SM resa.

Konsten att styra men ändå följa :?
Nancy

Inlägg av Nancy »

sonica skrev: Konsten att styra men ändå följa
Precis :thumbsup:

Dagens fanfar är för Lani som knappt 6,5 vecka gammal sov 20.15-03.45 (7,5 tim) utan mat inatt :D

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Natten som gick sov Lani 20-04 utan mat :!:

Natten innan dess "bara" 20-01 men då hade slarviga föräldrarna glömt släcka lampan :oops: :roll:

Dagens SM-tips blir således att inte missa att ha kolsvart i rummet då man efter allra första nyföddhetstiden vill sträcka ut på den obrutna nattsömnen :wink:

Lani-gosan sover fortfarande ca 18 tim/dygn... Antagligen är vi så jäkla trista så hon tycker det är lika bra att sova 8) Fast vi får i ärlighetens namn ingen rimlig chans att profilera oss. Sina vakenpass ägnar hon åt att äta och ta alla chanser till att lursova.

Fråga:
1. Nu när hon verkar förlänga nätterna, hur "förvaltar" jag det på bästa sätt :?: Ställa klockan på visst dags eller låta henne sova tills hon vaknar :?:

Har märkt att hon är ganska ordentligt inställd på 4-timmarsintervallen vi kört så det är stor skillnad på morgonaptiten om hon sover 02-06 som tidigare eller om hon som nu kan sova till 04 och sen knappt gå att väcka ens 07. Lani sover tills hon är ordentligt hungrig, innan dess är det inte lönt att vakna tycker hon.

Leia och Lussi börjar allt mer utveckla sin egna koder. Det är fascinerande att bevittna må ni tro. En slags påminnelse för ens ego att barnen faktiskt har en egen relation också som jag inte nödvändigtvis alltid få plats i. Leia gör sitt bästa att på storasystermanér uppfostra lillasyster. Antar dock att Lussi ibland får mer upplysande info än hon ber om. Leia kan t.ex inte bestämma sig för vilket som är värst: möjligheten att Lussi skall simma i farliga hajvatten (Lussi lyder rätt bra här) eller att hon ve och fasa målar med fel färger i sin målarbok.

Citat från gårdagen:
"Nussi, om en månad skall du och jag och Lani börja på Öppna förskolan. Det heter inte bara Förskolan utan Öppna förskolan. Vi skall åka dit med volvobilen så får pappa ta bussen till sitt jobb. Men om dörren är stängd får vi öppna den för annars är det ju inte Öppna förskolan."

Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart:
Kram på er allihopa, och ett alldeles särskilt lycka till för Leia på Öppna Förskolan! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :-({|= :D

/Fjällmor (som blir moster anytime och snart vibrerar sönder av spänning!)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Leia är ju för skoj, fler Leia citat under barnaboks barn tack! :D

Jag skulle sätta en tid för nattmål, mest för att inte få det senare än typ 04, för då brukar det vara svårt med morgonaptiten. Men så tänker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

JennyH: :heart:

Fjällmor: :heart:

TorsMamma: Tack för råd :heart: Får bli som du tycker fast jag väntar lite tills de längre nätterna är fler än de kortare :wink: (Leiacitaten får bli i denna tråd för jag är i för risigt skick för att hålla reda på mer än en tråd och knappt det).

:roll: Risig var ordet sa Bull... Blodsockret får jag ingen ordning på alls och diabetessköterskan på Vårdcentralen tyckte att mina symptom verkade rätt mysko. Sköldkörteln är redan kollad så jag vet inte vad som är fel :?

Lani sov "bara" 20-02 inatt. Men det gör inget alls. Lilla coolingen får ihop nätterna så fint ändå och oavsett om nattmålet (det enda) hamnar vid 02 eller 04 sover hon till morgonen.

SM-fundering i landet Kvällstrassel:

Lani låg på mitt bröst. Jag tyckte inte att det var dags att sova ännu. Hon började böka, hacka och pipa i diverse tonarter. Mer mat :?: Nähä, redan tömt flaskan. Rapat :?: Ja där kom en till. Men lillaste Lani du ligger ju hos din mamma, din trygghet, din stora kärlek i livet so far :heart: :roll: Känner du inte hur jag omsluter dig och tillgodoser dina behov :?: Jaså inte. Otacksamma barn :wink:

Ok då, lägger väl ned dig då. Men det blir väl en massa skrik hela kvällen nu när du är så orolig att inte ens din allra käraste mor kan lugna dig.

Efter två minuter i vagnen och skrik som antagligen betydde nåt i stil med: "va, var hamnade jag nu då, jasså här i min vagn men det var en liten rap kvar, ok där kom den men f*n vad obekvämt jag ligger med armen, sådär ja, men varför somnar jag inte bums... jo nu börjar ögonen kännas tunga..."

Sen sov flickebarnet lugnt från 20-02, matades och väcktes vid 07.

Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Jag gillar Lani väldigt skarpt, måste sägas. 8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev::lol: Jag gillar Lani väldigt skarpt, måste sägas. 8)
Cool tjej 8) För att inte tala om sköna Nancy 8) :heart: Vicket team :!:

Puss på er!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"