Sova i bilen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Catten78

Sova i bilen?

Inlägg av Catten78 »

Hej! :heart:

Vi är inne på tredje veckan av vårt kurande med Gurra. Det går rätt bra. Några bakslag och han är ibland lite svår att söva om på dagen. :?

Nu ska vi åka bil till mina svärföräldrar som bor tre och en halv timmes bilfärd bort (utan rast). :roll: Jag hade tyckt att det hade varit bra om Lille G kunde sova sin långlur i bilen för att sedan få mellanmål på rastplats och komma upp till middag och sömn för natten.
HUR GÖR MAN DÅ? :?: :-k Det ska ju vara så bra för G som möjligt.

Kram C :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

När vi har varit på långturer har vi försökt starta en halvtimme, 45 minuter innan luren. Då har det varit laddat med böcker, leksaker (andra än de har lekt med hemma) och naturligtvis lite underhållning från den som inte kör :wink: .

Sedan när det är dags för vilan har vi hängt för ett skynke (det är lite mickel med det hela men det brukar gå rätt så bra att få till det) och bara ramsat och spelat lite musik och pratat vi vuxna emellan i normal samtalston. Ofta har det funkat bra. Ibland somnar de ju innan det är dags och det är väl okej - speciellt om det är inom marginalkvarten. :)

Sedan är det bara att göra som vanligt. Vaknar de till innan de är dags är det bara att avvakta och ev ramsa. Sedan väcka med glada miner och stoj och stim!! De gånger det fortfarande är en bit kvar att köra innan vi är framme blir det åter kul underhållning mha böcker, sång, leksaker.

Det kan vara bra med någon muta 8) i form av smörgåsrån eller brödbit, lite vatten ifall att det börjar bli nog så nära mattid och tålamodet tryter hos barnet :x .

Sedan kan det vara bra att stanna till om lillen blir alltför otålig och protesterar väldigt högljutt väldigt länge. Vi stannade vid något tillfälle på en matbutik och gick runt där en halvtimme innan vi lugnt kunde fortsätta färden. :idea:

Ta på er den självklara attityden så kommer det att gå hur bra som helst! :!:

Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Hönsmamma! :heart:

Tack för ditt svar! :D Det låter smart att åka lite innan.
Hur hängde du upp skynket? :?
Hänger jag det för nära så är det någon liten som drar ner det med en gång. :wink:

HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Skynket hänger jag upp så att den sitter fast i barnets bakåtvända barnstol där jag försöker klämma fast den mellan barnstolen och sätet den sitter lutad mot och sedan drar jag den över barnstolen och fäster i nackstödet mittemot. Det är ju inte helt enkelt att beskriva hur jag gör :roll: men jag använder oftast en sarong och den är ju rätt så stor så det går att vira och knöla in här och där för att fästa. Sedan vill man ju att barnet ska få luft så det ska ju inte vara helt lufttätt!

Visst händer det att den har dragits undan av lilla älsklingen, och har jag varit ensam så har jag låtit det vara så och ignorerat henne en stund tills hon somnat. Sedan har jag satt dit skynket igen för att förhindra synintryck ifall att hon skulle vakna innan det är dags. :)

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack igen! :heart:

Ja jag testade lite igår innan jag fick svar och har gjort precis på samma sätt som du. Nu ska det bli spännande och se hur det går! :) Ska vara så säker som jag bara kan. :D

TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Trevlig resa C! Vi ses när du kommer hem igen. Digge är fö väldigt förkyld...
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej! :heart:

Har en ny fråga! :-k

Resan upp gick bra. G somnade på 9min och sov i 1 timme och 10 min, sedan var det lite gnäll, men vi var supernöjda. :D Resan ner började bra. Gurra somnade på 5 min och sov 1 tim och 20 min, och satt sedan snällt under filten tills klockan ringde. Sedan åt vi mellanmål och efter 20 min så spydde han fruktansvärt mycket... :(
Han blev helt nerspydd, likaså blibarnstolen, sätet och alla leksakerna. Han blev så klart riktigt ledsen. :cry:

Vi funderar på om han kan vara åksjuk. :?: Det hände nämligen samma sak när vi åkte en kort sväng med bilen förra helgen.

Finns det någon som har något tips på hur man kan underlätta för en åksjuk kille på 10,5 månader? :?: :roll:

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
Catten78 skrev:Finns det någon som har något tips på hur man kan underlätta för en åksjuk kille på 10,5 månader? :?: :roll:
Bestäm dig inte för att han är åksjuk. Då blir han det innan du vet ordet av :shock: och livet kompliceras enormt för er alla :roll:

Se det som att han behöver vänja sig vid att åka bil, som vid så mycket annat - allt :!: - här i världen, den som är så ny för honom.

:arrow: Ta ut honom på korta, vakna, turer, så ofta du kommer åt, gärna varannan dag.

:arrow: Ge honom inte massor att äta precis innan det är bilturdags. Men ta alltid med ätbar muta - en sockerfri fullkornsskorpa i handen rekommenderas. Ge honom att dricka bara på fast mark, om man säger.

:arrow: Vid längre turer, gardera med en våt liten fottéhandduk i plastpåse att tvätta av med och en torr att lägga vid där det behövs.

:arrow: Om och när själva olyckshändelsen inträffar, betrakta den då just som en olyckshändelse :!: "Oj då, hoppsan hejsan, som det kan bli, där kom det visst lite kräk ja, det får vi ju ta bort, sisådär, ja :wink: " Med orubbligt lugn. Kräk kommer och går - typ: shit happens :roll: Kräk lever sitt eget lilla liv, som så mycket annat här i världen.

Det är alltså inte den lilla älsklingen som är åksjuk - "fel" på - utan kräket som förirrat sig på villovägar :idea: Ha den attityden, så hjälper du honom att slippa undan den verkliga skurken i all barnavård: oron :evil: Det var den som gjorde honom ledsen :cry:

Så den måste du få bort, direkt och en gång för alla.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Å tack! :heart:

Superbra tips! :D Du har helt rätt. Oron är verkligen boven i, ja allt! :wink: Precis som du skriver i din bok. Men det är väl konskigt att man har svårt att ta till sig det i alla situationer?! :roll: Det är som man är programerad för att oroa sig, i alla fall jag. :oops: Jobbar stenhårt med detta.

Ska testa alla tips nu och vara lugn och positiv! :)

När du ändå är på tråden kan jag kanske fråga om tips för att lindra hosta? :wink: (jag är inte orolig för det, men och man kan underlätta för de små liven så är det ju bra)

Du är som en uppslagsbok för en nybörjare, som jag! :lol: :heart:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har inget tips på hostan, men det är det säkert någon som har i detta guldforum! :heart:

Ville bara flika in med att jag också har den tendensen att tänka lite oroligt. Och det första jag tänkte när jag läste om "åksjukan" var att det skulle bli intresant vad någon svarar på detta, för hur gör man då??? Och så kommer Anna in och bara löser allt på sitt underbara och självklara sätt. Och man tänker "Ja NATURLIGTVIS är det SÅ!!! Så självklart, så enkelt!" :D

Suck *av lättnad*...vad gjorde vi utan detta forum??? :roll: 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :lol:

Hosta?? Que?? Vad är det??

Nåt skräp som ska upp ur halsen, jaha! Det var därför Gud gjorde flimmerhår :thumbsup:

:lol:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

:lol: :lol: :heart:

Det har du helt rätt i. :) Har i alla fall testat timjansbad och timjan samt lavendel under sängen. Han är bättre, men om det beror på örterna låter jag vara osagt. :)

Åkte bil igår och det gick jättebra! :D Gjorde enligt tipsen och det var lugnt. 45min ner till stugan och 45min hem. Det känns så bra! Jag har släppt oron för det här just nu. Känner mig stolt över Gurra och mig själv! :wink:

:heart: TACK :heart:

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"