är gravid med andra barnet och känner sen åttonde veckan ungefär en allt mer tilltagande nedstämdhet. jag har inte helt tappat livslusten, men är ganska likgiltig och apatisk inuti. utåt sett tror jag inte att jag verkar så nedslagen; det är iaf vad människor runtomkring mig säger. jag gråter inte och jag skrattar en del, men jag mår inte alls bra.
förra graviditeten var det likadant och då släppte nedstämdheten runt femte månaden (är nu i elfte veckan). jag är även illamående, precis som förra gången men det är överkomligt tycker jag.
är det fler än jag som har det eller har haft det såhär? har ni några tips att dela med er av för att det ska kännas lite lättare? har blivit erbjuden samtalsterapi men avböjt då jag ju inte alls har något "problem" att ta upp. jag är jättenöjd med mitt liv, egentligen. medicin vill jag inte ta.
gravid och nedstämd?
gravid och nedstämd?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Hej och grattis till lilla fröet!
Det är ju inte säkert att det håller i sig lika länge den här gången.
Mina graviditeter har varit helt olika (trots att alla tre visat sig vara av samma kön).
Hur som helst. Jag hade av olika anledningar en depression under min första graviditet. För mig hjälpte det jättemycket med massage. Det finns ju massörer som tar emot gravida. Dessutom blev jag lite gladare av att gå på mammagympa på friskis och svettis.
Det är ju inte säkert att det håller i sig lika länge den här gången.
Mina graviditeter har varit helt olika (trots att alla tre visat sig vara av samma kön).
Hur som helst. Jag hade av olika anledningar en depression under min första graviditet. För mig hjälpte det jättemycket med massage. Det finns ju massörer som tar emot gravida. Dessutom blev jag lite gladare av att gå på mammagympa på friskis och svettis.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
tack nillan, dina ord värmer. att någon bryr sig om att svara öht värmer. massage låter intressant - någon speciell typ? och gympan börjar ikväll, äntligen. gissa om jag längtat efter den. jag hoppas på att den också ska göra sitt för välbefinnandet. jag kan ju inte bli sämre iaf tänker jag.
jag tar också gärna emot fler tips av andra som haft liknande "tillstånd". det förvånar mig verkligen att jag mår så här dåligt. jag tänker att det måste vara hormoner som spökar och jag vet såklart att det är övergående. tiden går så långsamt och jag känner mig inte som en toppenmamma även om allt går runt och lillan är som vanligt.
jag tar också gärna emot fler tips av andra som haft liknande "tillstånd". det förvånar mig verkligen att jag mår så här dåligt. jag tänker att det måste vara hormoner som spökar och jag vet såklart att det är övergående. tiden går så långsamt och jag känner mig inte som en toppenmamma även om allt går runt och lillan är som vanligt.
Jag tror att all beröring är bra. Kolla vad det finns för möjligheter där du bor. Ibland sitter det lappar med massagereklam på mödravårdscentralerna.
När jag var gravid gick jag på en speciell sorts massage som kallas shiatsu. Jag hade börjat gå där innan och fortsatte. Oavsett vad så är det förstås viktigt att man berättar att man är gravid. Det viktigaste är nog att det känns rätt för dig och att du känner förtroende för massören.
Vid andra tillfällen har jag gått på elevbehandlingar på t ex Axelssons. Det brukar vara billigare fast variationen blir ju större då också. Är inte heller säker på att de behandlar gravida men det går ju att kolla upp.
Låter skönt med träningen!
När jag var gravid gick jag på en speciell sorts massage som kallas shiatsu. Jag hade börjat gå där innan och fortsatte. Oavsett vad så är det förstås viktigt att man berättar att man är gravid. Det viktigaste är nog att det känns rätt för dig och att du känner förtroende för massören.
Vid andra tillfällen har jag gått på elevbehandlingar på t ex Axelssons. Det brukar vara billigare fast variationen blir ju större då också. Är inte heller säker på att de behandlar gravida men det går ju att kolla upp.
Låter skönt med träningen!
tack för tips!
jag ska kolla med min granne som är massör faktiskt. jag känner att det är läge att sköta om sig efter bästa förmåga, inte minst för lilla krypet under hjärtat. tack igen nillan
hej Nillan!
jotack, hormonerna verkar ha släppt greppet om mig; jag är glad och lätt om hjärtat sen en vecka tillbaka ungefär. och bebisen i magen såg pigg och stark ut på ultraljudet, så allt är toppen.
ikväll ska jag på massage för första gången, ditt tips ju. det ska bli härligt att få lite omvårdnad även om jag känner att jag nu skulle klara mig utan. tränar gör jag två gånger i veckan och jag hoppas kunna fortsätta med det, för det får mig verkligen att må bra.
så min erfarenhet av den här perioden och mina råd till andra blir precis som du sa Nillan, rör på kroppen regelbundet och var snäll mot dig själv. det är "bara" hormoner som spökar och det går ju över, även om det inte känns så.
tack för din omtanke Nillan.
jotack, hormonerna verkar ha släppt greppet om mig; jag är glad och lätt om hjärtat sen en vecka tillbaka ungefär. och bebisen i magen såg pigg och stark ut på ultraljudet, så allt är toppen.
ikväll ska jag på massage för första gången, ditt tips ju. det ska bli härligt att få lite omvårdnad även om jag känner att jag nu skulle klara mig utan. tränar gör jag två gånger i veckan och jag hoppas kunna fortsätta med det, för det får mig verkligen att må bra.
så min erfarenhet av den här perioden och mina råd till andra blir precis som du sa Nillan, rör på kroppen regelbundet och var snäll mot dig själv. det är "bara" hormoner som spökar och det går ju över, även om det inte känns så.
tack för din omtanke Nillan.
Jätteroligt att du får må bra!
Även om man vet att det är hormoner och att det kommer att gå över så kan det ju kännas som en evighet när man är mitt uppe i det.
Låter härligt med massage! Det är du och bebben med all säkerhet värda.