Lite frågor kring kurad 8-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mammamu08

Lite frågor kring kurad 8-månaders

Inlägg av Mammamu08 »

Hej,

Jag har med hjälp av SHN-boken och genom att läsa en massa här inne på forumet kurat min 8-månaders dotter för ca 1 månad sedan. Det har gått ganska bra tycker jag, det som krånglar är fortfarande vargtimmarna och dagsömnen, men det verkar vara väldigt vanligt har jag förstått.

Här har det dock dykt upp en ny utmaning dom senaste nätterna! :) Alice kan inte krypa ännu men hon jobbar stenhårt på det hela dagarna. Dom sista 4 nätterna har hon backat sig själv nedåt i spjälsängen och hamnat helt under täcket! Givetvis inte så populärt efter en stund då hon inte lyckas somna om, börjar klaga och blir arg. Ofta händer detta i vargtimmarna (såklart) och jag har inte velat trafikera hennes rum och inte vetat hur det ligger till förrän jag gått in och gjort god morgon. Eftersom det är så kallt där inne (vi brukar kalla barnrummet lite skämtsamt för igloon..) så vill jag ju inte ta bort täcket helt. Är det någon som har några tips på hur man löser problemet eller som har varit med om något liknande?

Hon har också börjat vakna tidigare på vargtimmarna den sista tiden. Förrut sov hon till ca 05, numera vaknar hon redan vid 04 första gången. Men det kanske är vanligt att det blir så en bit in i kuren?! Natt är 19-07.

Sedan undrar jag också om hon har lagom antal sovtimmar på sitt schema. Det är 12-45-1,5-20. Måste erkänna att dom sista 20min är väldigt svåra att få henne att sova på, ibland blir det inget sovet alls!? Hon sover ute i vagnen på dagarna, tänkte att det kunde vara skönt om hon var van vid det så det var lättare att ha med henne på aktiviteter och utflykter på dagtid. Än har jag inte vågat prova söva henne någon annanstans än hemma, men vi ska bila 35 mil och hälsa på morfar nu till helgen så det ska bli spännande att se hur det kommer att gå! :) Nätterna tror jag kommer att gå bra, hon kommer att få ett eget svalt och mörkt rum, men dagsömnen på själva resdagarna kommer ju att bli svåra. Hur ska jag tänka? Ska jag försökta kompencera sömnen med extra tid på någon annan daglur eller ska jag lägga henne tidigare för natten? Eller ska jag bara låta det bli som det blir under bilfärden och hålla schematiderna för övrigt och låtsas som ingenting?
Förvirrad? :shock:

Hoppas kanske att någon klok människa här inne har något bra att säga om detta! :D

Tack på förhand,
/Anna
Alice 080210
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Mammamu08 och välkommen hit! :D

Det där med täcket är ju lite svårt. :roll: Men kanske ett tunnare täcke/filt och varm pyjamas? Annars går det säkert över snart när hon börjar lära sig krypa helt. :wink:

Vid 8 mån kan det ju vara lite upp och ner i världen för de små. Och vargtimmarna kan ju sitta i ett tag, jobba på som ni gör så ger det sig till slut. :wink:

Sovtimmarna ser bra ut tycker jag, men märker du att hon behöver mindre sömn så kan du ju ta bort den sista 20 min. De flesta brukar ha tre lurar till 9 mån vad jag förstått. Själv bytte jag till två vid 8 mån eftersom hon tydligt visade att hon behövde mindre sömn.

Jag har gjort så vid långa bilfärder att jag följer schemat så gott det går, och lägger över ett tyg över bilstolen när det är lurdags och ramsar som vanligt. Stannar på vägen om det är matdags. :wink:

Skule hon sova dåligt på resan så lägg en halvtimme tidigare på kvällen tycker jag.

Hoppas det gav svar på dina frågor.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Mammamu08

Inlägg av Mammamu08 »

Hej igen och tack för så snabbt svar! :D

Jag funderar kring detta med att gå från 3 daglurar till 2. Som det är nu sover hon långa luren mellan 12-13:30, och vara vaken till 19 känns inte som att hon skulle greja.... Borde/kan jag förlänga vakentiden på fm och senarelägga långluren? Kanske göra den till 2 timmar? Hur mycket sömn behöver en 8 månaders egentligen? :roll:
Alice 080210
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

En 8 mån behöver ung 14,5 tim per dygn.

Här är lite schemainspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303

Om du märker att hon fortsätter signalera för mycket sömn så kan du ju tex ta bort den sista 20 min och skjuta fram långluren till tex 12.30-14. Ev ge en 5 minutare på em om du märker att hon blir jättetrött...

Kram Bea
Mammamu08

Inlägg av Mammamu08 »

Hej igen,

Det där med att "ge en 5-minutare" verkar lite knepigt.... Hur ska det gå till när hon inte somnar på mellan 10-20 minuter på varje daglur? :shock: :)
Finns det verkligen n å g r a barn som somnar samma sekund man lägger ner dom :?: :roll:

I går sov hon inget alls på sista luren mellan 16-16:20. La henne för natten en kvart tidigare för hon var så trött då. Men i morse vaknade hon vid 05:30....och somnade inte om igen. Vi har hittills inte lyckats med en enda 12-timmarsnatt på nästan 1,5 månad. Men det är bara att kämpa vidare, eller hur? :D
Alice 080210
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Då kanske det ändå är dags att skära ner lite på sömnen. Ev två lurar istället?

När man använder sig av en 5 min så lägger man inte planerat, utan "det råkar bara bli så". :roll: :wink: Exempelvis kan du ju gå ut och gå en promenad och så ser du att hon är påväg att sluta ögonen för att hon blir trött säger vi, och när du ser att hon somnat in då klockar du 5 min. Viktigt, bara 5 min! Sedan väcker du som "Hoppsan, du somnade visst..." 8)

Kram Bea
Mammamu08

Inlägg av Mammamu08 »

Hej,

Jaha, då förstår jag! :D Då spelar det heller ingen roll om 5-minutaren är vid 16:30 eller 17-tiden, den påverkar inte nattsömnen nämnvärt. Eller hur?

kram
Anna :heart:
Alice 080210
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Råkar hon somna till vilken tid som helst (ja kanske inte direkt före lur) så gör det inget om du håller dig till 5 min. Då påverkar det inte schemat, en liten powernap bara. :wink:
Mammamu08

Inlägg av Mammamu08 »

Och om jag ska flytta fram långa luren från 12 till 12:30, gör jag det i ett svep eller använder jag marginalkvartar i några dagar? Hm :roll:
Alice 080210
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det funkar att ändra i ett svep. Självklar attityd bara: "såhär ska det vara nu." :D Ge det någon vecka så har hon lärt sig det nya. :wink:

Kram Bea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"