Oftast sover han urdåligt på nätterna och vaknar hur många gånger som helst, nu de senaste nätterna går det inte ens att ramsa honom lugn utan vi måste in och använda solfjädern ganska länge innan han lugnar ner sig! Dagslurarna går inte heller trots att han är så trött. Vi har fått lägga honom 8.45 varje morgon för han är så trött, men trots det vaknar han efter en halvtimme och det är omöjligt att söva om honom. Detsamma gäller eftermiddagsluren. Så problemet ligger väl i att han får för lite sömn! Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare, ska jag köra på som vanligt (Han är världens gnälligaste hela dagarna...), börja om eller ändra på schemat? Vill jättegärna ha tips och råd - vägrar ge upp!!!
Bara sovit bra 2 nätter efter 2 veckors kurning?
Bara sovit bra 2 nätter efter 2 veckors kurning?
Vi började kura vår 11-månaders son för 2 veckor sedan och i början gjorde vi framsteg! Sjätte natten sov han 19-04 och efter den har han sovit en natt till 19-05, tanken är att han ska sova 19-07, dagslur 09-10 och eftermiddagslur 14-15. Detta har dock inte funkat alls!
Oftast sover han urdåligt på nätterna och vaknar hur många gånger som helst, nu de senaste nätterna går det inte ens att ramsa honom lugn utan vi måste in och använda solfjädern ganska länge innan han lugnar ner sig! Dagslurarna går inte heller trots att han är så trött. Vi har fått lägga honom 8.45 varje morgon för han är så trött, men trots det vaknar han efter en halvtimme och det är omöjligt att söva om honom. Detsamma gäller eftermiddagsluren. Så problemet ligger väl i att han får för lite sömn! Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare, ska jag köra på som vanligt (Han är världens gnälligaste hela dagarna...), börja om eller ändra på schemat? Vill jättegärna ha tips och råd - vägrar ge upp!!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
"inte funkat alls", "sover urdåligt på nätterna", "går inte ens att ramsa honom lugn utan vi måste in", "omöjligt att söva om honom", "världens gnälligaste hela dagarna"...
Dags för mig att gräla, alltså
Lille pojken försöker klaga på er, så gott han kan
Det här är ingenting att leka med. Jag är arg
Sova hela natten-kuren är till för hjälp åt de små barnen. (Resten, som de ömma föräldrarnas välbefinnande och goda nätter, kommer på köpet.) Håll fingrarna ifrån den, säger jag bara, tills ni möjligen kan genomföra den på det sätt den ska genomföras! Något annat är inte försvarbart.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Osäker
Tack för svaret. Blev dock lite ledsen då jag verkligen trott att vi gjort allting rätt! Vi är konsekventa, håller stenhårt på sov- och mattider, använder ramsan så mycket det bara går istället för att gå in och buffar inte längre. Jag förstår inte vad vi gjort för fel? Vi har läst på hur mycket som helst, både Sova-hela-natten boken, sett DVD´n, läst på hemsidan och Barnaboken så jag har verkligen tyckt att vi gjort allt rätt. Men det känns inte bra när han bara skriker och gråter och är jättetrött på dagarna så jag förstår att det blivit fel någonstans. Jag vill absolut inte gnälla på mitt barn eller tycka synd om mig själv, allt jag vill är att förstå varför kuren inte verkar ha fungerat! Det är inte heller någon kritik gentemot kuren eller dig Anna, jag ber om ursäkt om det uppfattats så. Jag tror på sova-hela-nattenkuren och verkligen vill kura mitt barn så han kan sova gott och utvecklas som han ska.
Hälsningar Camilla
Hälsningar Camilla
Camilla, mamma till Alvin f?dd 1 Augusti-04. Kurning p?b?rjades 27 juni...:thumbsup:
Hej Camilla!
Kul att se dig här!
Tycker inte alls att du ska ge upp! Du verkar verkligen tro på det här, men någonstans har det ändå kanske gått lite fel, nu gäller det att hitta vad detta fel är
Kanske ramsar ni för mycket? Kanske måste ni backa lite mer och låta honom försöka klara en liten kris själv (inte om han blir jätteledsen såklart men om han gnäller och skriker lite så kan det liksom passera ibland om man bara låter dem vara. Gör ljud utanför så att han ändå vet att ni "finns" där, men försök att inte ramsa eller gå in förutom vid supermegakris!)
Jag tror att ni började jättebra och Alvin tyckte också att det funkade. Sen började han ställa frågor efter ett par dagar ("ska det vara så här? Ska jag sova själv här hela natten? Är ni säkra?). Det verkar de flesta barn göra efter ett par dagars kurande. DÅ gäller det att "besvara" frågorna och vara jättetydlig. Helst enbart genom ramsan, så att man inte fastnar i att gå in och lägga till rätta eller solfjädra/buffa.
Tänker också att ert schema ser lite "konstigt" ut... Han sover ju så snabbt inpå morgon, bara 2 timmar efter han vaknat (och då menar jag att ni måste räkna morgon från det ni har tänkt, även om han vaknar 5 och bara somnar om en kort stund!)
Jag skulle istället ha ett schema där han sov t ex 10-11.30 och sedan 20 eller 45 min på em, vid 15 kanske.
LYCKA TILL!!! Och ge inte upp, ni fixar det här!!!

Kul att se dig här!
Tycker inte alls att du ska ge upp! Du verkar verkligen tro på det här, men någonstans har det ändå kanske gått lite fel, nu gäller det att hitta vad detta fel är
Kanske ramsar ni för mycket? Kanske måste ni backa lite mer och låta honom försöka klara en liten kris själv (inte om han blir jätteledsen såklart men om han gnäller och skriker lite så kan det liksom passera ibland om man bara låter dem vara. Gör ljud utanför så att han ändå vet att ni "finns" där, men försök att inte ramsa eller gå in förutom vid supermegakris!)
Jag tror att ni började jättebra och Alvin tyckte också att det funkade. Sen började han ställa frågor efter ett par dagar ("ska det vara så här? Ska jag sova själv här hela natten? Är ni säkra?). Det verkar de flesta barn göra efter ett par dagars kurande. DÅ gäller det att "besvara" frågorna och vara jättetydlig. Helst enbart genom ramsan, så att man inte fastnar i att gå in och lägga till rätta eller solfjädra/buffa.
Tänker också att ert schema ser lite "konstigt" ut... Han sover ju så snabbt inpå morgon, bara 2 timmar efter han vaknat (och då menar jag att ni måste räkna morgon från det ni har tänkt, även om han vaknar 5 och bara somnar om en kort stund!)
Jag skulle istället ha ett schema där han sov t ex 10-11.30 och sedan 20 eller 45 min på em, vid 15 kanske.
LYCKA TILL!!! Och ge inte upp, ni fixar det här!!!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej igen och tack för tipsen!
Ja sedan en vecka tillbaka kör vi med nya rutiner och det funkar mycket mycket bättre! Alvin sover förmiddagslur först vid 10 och eftermiddagslur vid 15 vilket har funkat perfekt! Han är mycket gladare och mer aktiv på dagarna (undersöker allt och hittar på bus...) och nätterna funkar också bättre. Han kan fortfarande vakna några gånger, men i början av natten räcker det med att ramsa så somnar han om. Däremot är det svårare med vargtimman då han är vaken oftare och har svårt att somna om med bara ramsan. Men vi försöker gå in så lite som möjligt. Gissar att det kanske tar ännu fler veckor för allt att sätta sig? Kul att höra från dig, hoppas allt är bra! Förresten kan du få tillbaka din bok nu....
Ja sedan en vecka tillbaka kör vi med nya rutiner och det funkar mycket mycket bättre! Alvin sover förmiddagslur först vid 10 och eftermiddagslur vid 15 vilket har funkat perfekt! Han är mycket gladare och mer aktiv på dagarna (undersöker allt och hittar på bus...) och nätterna funkar också bättre. Han kan fortfarande vakna några gånger, men i början av natten räcker det med att ramsa så somnar han om. Däremot är det svårare med vargtimman då han är vaken oftare och har svårt att somna om med bara ramsan. Men vi försöker gå in så lite som möjligt. Gissar att det kanske tar ännu fler veckor för allt att sätta sig? Kul att höra från dig, hoppas allt är bra! Förresten kan du få tillbaka din bok nu....
Camilla, mamma till Alvin f?dd 1 Augusti-04. Kurning p?b?rjades 27 juni...:thumbsup:
-
annawahlgren
Jag är ledsen att jag gjorde dig ledsen men vi får kvitta det mot att du gjorde mig ledsen
Nu ska vi se till att inte lilla älsklingen blir ledsen. Han kommer att hjälpa till alldeles kolossalt så fort han förstår att ni tror på honom, vill hans bästa och har hans välbefinnande alldeles kolossalt för ögonen. I handling, i den självklara attityden och i ett orubbat lugn
Ingen trafik nu utom vid totalkris och då menar jag KRIS. Pangramsa i stället, i det längsta.
Att ändra schemat mitt i kuren är ingen bra idé men stå nu bergfast vid det ni bestämt
Bra jobbat!
Det är väl inte direkt någon tröst, men vi kämpade med vargtimmen i 2 månader och lite till....
Vi sabbade lite i början genom att vagna för mycket på morgnarna och det fick vi äta upp. Jag menar bara att kuren inte behöver vara förstör för att det tar tid med vargtimmen. Allt annat funkade perfekt för oss och då får man väl ta lite kamp på morgonkvisten. Det gäller alltså att få till ett omsomnande och att inte störa för mycket. Var ihärdig och ge inte upp så löser det sig!
(Boken kan jag få när vi ses nästa gång, för det måste vi ju göra!
)
Det är väl inte direkt någon tröst, men vi kämpade med vargtimmen i 2 månader och lite till....
(Boken kan jag få när vi ses nästa gång, för det måste vi ju göra!
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Äntligen funkar allt bättre! Nu sover Alvin (oftast) 19-05 utan att vakna! Känns verkligen jätteskönt! Vargtimman kämpar vi på med men nu somnar han oftast om snabbare än innan, det tar ett tag men jag tycker det ändå är framsteg!
Känns som vi fått en ny bebis... Han har börjat gå också så det känns som utvecklingen går i en rasande fart!
Klart vi måste ses snart!
Klart vi måste ses snart!
-
annawahlgren
Ta det försiktigt med morgnarna - läs Tips på vägen och fixa INTE "underhållning" mer än max som står där.
Och tänk inte i termer av "kämpa"
Resten är bara transportsträcka. Men för att lilla älsklingen ska (fortsätta) göra framsteg krävs att ni gör "baksteg". Först
-
Lotta Sthlm
Hurra!!
\:D/
Bra jobbat!
(Även Elsa har tagit sina första stapplande steg utan stöd, 2 dagar efter 1-årsdagen! Att säga att hon går är dock en överdrift
, men hon har börjat öva!)
Bra jobbat!
(Även Elsa har tagit sina första stapplande steg utan stöd, 2 dagar efter 1-årsdagen! Att säga att hon går är dock en överdrift
Jenny, mamma till
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!