Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla

Inlägg av Stilla »

ÅsaB skrev:Kort och gott: Alla behöver nya symaskiner! Även om man redan har en... Bara för att det är så kul! :D Jag älskar min nya symaskin (den är lite otymplig att ha i sängen), men en overlock....
:lol: I sängen!!! :wink: Sån fantast blir jag nog aldrig! :lol:

Allvarligt, vad ska man ha för en maskin? Min gamla trasiga heter Meister, väldigt enkel sak som slamrar alldeles förfärligt och med en totalt värdelös bruksanvisning som dels inte stämmer, dels inte går att förstå :roll: . De märken man (jag) känner igen är ju annars Huskvarna och Singer. Idag var jag på Coop Forum i ett annat ärende, och där såg jag en symaskin som hette Hugin. Hugin dammsugare har vi, den är jag jättenöjd med. Det var bra pris på den symaskinen, typ 1200-1300 nånting. Det stod på skylten att den hade flera olika sömmar, bl a overlock. Och att den hade en utförlig bruksanvisning. Nån som vet nåt? Kanske smartare att gå till en symaskinsaffär? Å andra sidan är mitt gamla trasiga skrälle köpt på en symaskinsaffär och vad hjälper det...
Stilla
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har en Bernina Record. Sån hade vi på syslöjden i skolan. Köpte min (eller fick i present) begagnad när jag flyttade hemmifrån. Den är bra, men spänningen i trådarna skulle kunna justeras bättre, tycker jag. Tror att det är något vajsning där. Kanske vore värt att få den servad. nu när jag syr en del alltså.
Men lite olja med jämna mellanrum så är den kanon!

Nu är jag klar med åkpåsen, som snarare är en filt. Kolla hemsidan om ni vill se. Inte minst på en ledsen fotomodell ;) :cry: :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO: :D Å vilken go ledsen liten Superman! Det måste vara nåt annat än åkpåsen/filten han är ledsen över, den var ju superfin!

Jag ångrar att jag inte slog till på en Hugin idag, :( såg några nöjda kommentarer om den på nån hemsida när jag sökte runt lite. Vet inte när jag kommer mig dit igen, då kanske de är slut... Men idag var jag helt inställd på andra saker och skulle inte alls kolla symaskiner, dumt, simultankapaciteten räcker inte ibland,:roll: i varje fall inte när jag shoppar med en treåring i släptåg och en snart-sexåring som ska hämtas på skolan en viss tid... Jaja, det kunde varit värre, världen är full av symaskiner och en dag ska en av dem bli min. Eller vad tror ni? :wink:
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

/LO - den var ju grym!!! Jag fattar själva "filten", men hur har du gjort med huvan? För där är det något typ teddytyg eller något också? Berätta!!!

Jag är iofs inte säker på att jag skall göra en huva på min, eftersom man ju ändå har mössa på skruttet, men jag är definitivt beredd att omvärdera. :D

Vi har bestämt oss för att skjuta på lägenhetsvärderingen en tid, för jag håller ju på att gå i däck fullständigt. Bara tanken på att behöva storsanera klädkammaren igår försatte mig nästan i coma. Det GÅR bara inte. Och en sådan enkel sak som att vi inte har något vettigt sängöverkast kan ju bli ett superprojekt. Så jag skall ringa och boka om, tills om ett par veckor, så att vi kan ta en sak nu och en sak då, utan att jag skall bete mig som om världen går under för minsta lilla. :roll:
Då kan jag också fixa mina sovrumsgardiner som behöver läggas upp! Inte kul, men ack, så tacksamt!

Men jag fattar fortfarande inte hur jag skall få till min babyfilt... Tänkte börja med att stryka trikåtyget, så att det är så slätt som möjligt. I värsta fall får jag väl sätta på någon slags vliselin eller något, men jag vill inte tappa mjukheten. Den stora nödlösningen är väl att fålla ihop det hela med en matchande snedremsa i bomull. Hm. :?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Stilla och ÅsaB! :D

ÅsaB Jag vet inte om du ser mer än vad det är. Huvan är en del av filten. Bara sytt en kanal och dragit resår i. Det som är ovanför är ett huvudstöd som tillhör babyskyddet.
Jag tänker mig hela detta paket - filt med huva - för att slippa klä på något alls. Och det är ju nu under hösten den ska användas. Som t.ex om jag inte bytt från pyjamas när jag ska lämna Vera. Det är ju en mycket kort sträcka ute och än är det ju inte så kallt.
När det blir kallt får man väl ändå ha overall eller åkpåse i tjockare version (vilket jag har en fådd - som man säger i Göteborg).

Och du! Ta det lugnt! Babyn kommer att klara sig utan babyfilt i flera dagar om det nu skulle bli så! Försök att VILA ibland, gör INGENTING! Klarar du det?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

/LO - jag jobbar på det! :wink: Har precis skjutit fram det där mäklarbesöket två veckor. Känns otroligt skönt! Jag kan gärna ha mycket att göra, bara det inte är bråttom! Men jag behöver också bara göra INGENTING, precis som du säger. Ikväll skall jag ladda min iPod med vacker lugnande klassisk körmusik, som jag vill ha för att bara koppla av lite nu och då och andas andas andas... Kanske något att ha med i samband med förlossningen?

Annars är det en härligt tid som kommer nu. Jag är en höstsjäl och älskar mörkret och gärna smattrande regn mot rutan. Att då få tända levande ljus, ligga med en bok och bara njuta, med vacker musik i bakgrunden... Åh! Balsam för själen.

Jobbet är väl lite frustrerande bara. Noll motivation och jag kan ju inte bara sitta av tiden! Men det är lite det jag gör ändå! :shock: Men idag smiter jag tidigt, för att åka och fixa håret. Kort som f-n, och lika blont! Nu jäklar! Skall bli riktigt härligt! Det gör ju inget om man kan få känna sig lite fin också, då blir man liksom piggare bara av farten! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Nu vet jag inte hur jag skall få till det. Jag vill inte ha fler barn.
:lol: Hahaaaaa! Man blir så saklig vid symaskinen. Och som gravid! :roll: :lol: Men ärligt talat, hur svårt kan det va med dendäringa filten???? Jag fattar nog inte problemet... :roll: :D
fjällmor skrev:Någon som sett till ett bra basmönster (som tillåter lite modifiering, har en idé som inte vill gå ur...) på sparkbyxor? Gärna utsvängda
Vad menas egentligen med sparkbyxor? Med fot? Hela byxor med knäppning i axlarna? Det senare finns det ett mönster på i boken "Baby Cool, sy nytt av gammalt", av Nina någonting....

Kanske har jag också något på lur om vi menar samma sak... Ska botanisera!
Har lite slakt på gång när jag är färdig med det där andra ni vet...

eller... kanske samtidigt (jag börjar låta som Tinis )
:lol: Yes! Det är den här trådens fel! 8) :lol:

/LO: Så fiiiint. Fin vagn, fina sysaker, fin son! Service på maskinen är verkligen att rekommendera!
Stilla skrev:Jaja, det kunde varit värre, världen är full av symaskiner och en dag ska en av dem bli min. Eller vad tror ni?
Japp! Du kan ju göra en Jannika och testa lite "Lagen om attraktion." Ska vara effektivt har jag hört... :wink: :D

Nu måste jag bara sy!!! Har precis avverkat en SHN-föreläsning. Har jobbat massor inför den och varit väldigt nervös. Så nu ska jag unna mig lite syande (fusksyandet med sprundtröja för namnlappens skull och overallen som bara blev räknas inte va???)

Fast först sova förstås... :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Rapport om föreläsningen Tinis! BUMS!!! VarVarVAAAR? :lol:

Jo, knäppning på axeln. Utan fot.

Sen ska jag fixa lite.. hoppas jag.

Om jag kan :?

Kram på er alla syjäntor och en bamsekram till Ottilia! :heart:

/Fjällmor (det SNÖAR här idag! :D )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jamen då är mönstret från "Babycool" säkert perfekt, Fjällmor. Ska jag rita av och skicka? Eller finns det bibliotek där uppe i? :wink: :D

Och nu har jag skvallrat lite om föreläsningen i min kackeltråd! :wink: :D

:heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Läst, beundrat och hurrat - go tjejjen! =D> :heart:

Själv börjar jag bli lite ringrostig här mellan fjälltopparna, kryllar inte direkt av familjer att kura... men jag ska nog få tag i fler fjärrisar vad det lider (hänvisar igen till tråden "vilken blogg" :wink:

Jo! Du får gärna rita av. Om man får göra sånt..?
Int så många bibliotek här, nej...

Tacksam kram :heart:
/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Sugen sugen sugen... Men också ganska nöjd. Har tagit det lite lugnt ett par dagar - skönt! Har idéer och tankar, men det får ta sin lilla tid. :wink:

Undrar om jag lägger ner projektet Babyfilt i just den designen. Problemet ligger alltså i att trikån töjer sig när jag syr i den, i allafall på ena ledden. Detta händer inte med fleecet, som jag syr ihop det med och plötsligt har jag en massa mer trikå än fleece, som böljar åt alla håll. Jag har lurat och klurat och funderat och önskar att jag vore professor Baltazar och bara kunde fundera och fundera och så...! Gå till symaskinen, vrida på en knapp och så funkar allt. Men trikån är för tunn och följsam och en Overlock hade nog underlättat, misstänker jag. Men kanske inte. :?
Det är förresten lite den här designen jag tänker mig:
http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/ ... l/Babyfilt
Titta längst ner på sidan, på filten med kaniner på ena sidan och velour på andra. Jag har alltså trikå på ena och fleece på andra. Då fattar ni kanske frustrationen när trikån töjer sig och man får hur mycket extra som helst, som man inte kan trolla med, för man har sytt nästan hela varvet runt! :evil:

Jag skall stryka trikå-jäkeln och se om den ligger stadigare då, annars syr jag en dubbelsidig tjock jäkla fleecefilt istället. Huvudsaken är att knyttet ligger gott och bra. Trikån kan jag väl i så fall sy en body av eller något. För tyget är snyggt som bara den! Kanske använda det som en passpoal mellan fleece-lagren, bara för att få något utöver det vanliga? Å andra sidan blir en fleecefilt jäääkligt tjock och kanske bättre att ligga PÅ än UNDER.

Tankarna är många.

Annars är det lite lugnare. Att klippa av sig håret och få permanentade ögonbryn gav mig en liten injektion av pigghet. Imorgon är jag LEDIG! Då skall jag GÅ PÅ STAN! Med min MAMMA! Och mäta magen en extra gång hos BM.

Kramar!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej på er alla!

Har ögnat igenom och kan som vanligt konstatera att det är full rulle här inne! Jag kom hem från sjukhuset igår och känner mig rätt stel, så syprojekten och stickningarna får vila ytterligare ett par dagar. För er som undrar, så gick operationen bra och jag är numera en komplett planka :shock: ! No boobs at all! 8) Faktum är att det känns bättre att vara helt platt än att bara ha ett bröst. Nåväl, nu är det gjort och det känns skönt.

Kan inte låta bli att fundra på din babyfilt ÅsaB... Har du provat att sy ett hörn i taget? För att sen sy "raksträckorna" emellan? Du kanske redan hade testat, har inte lusläst tråden, men det kan annars vara värt ett försök.

Fjällmor: Sparkbyxan från BabyCool är jätterolig och lätt att sy! Lycka till!

Kramar från en rätt sliten Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lunchsurf från jobbsmitaren :oops: :D

Aha, ÅsaB, då förstår jag.... inga bra tips här heller.... kanske klippa trikån mindre än fleecen och dra den till rätt storlek???

Fjällmor: Javisst får man det! Det är ju själva meningen med en bok från bibblan - att man ska rita av mönstret. Jag skickar!!! Och nu blev jag också sugen på sparkisar...

Ottilia: Åh vad skönt att höra ifrån dig! Nu är det över! Underbart!

Ikväll blir det sy av! Är lite trött på trikå som ju ändå är rättså jobbigt att båda klippa och sy i. Så idag blir det nog jeanstyget som åker på en liten behandling :wink:

Kram på er!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

ÅsaB - jag tänker fållband som stryks på innan du syr. Kan det va nå't?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Men hallå - är den här tråden bäst, eller vad??? Fållband - hur genialt var inte det??? Tjoflöjt, livet leker - och som om det vore ödet börjar solen tok-skina utanför fönstret och min vikarie är och fikar, så jag kan surfa runt lite utan att ha någon hängande över axeln!

Tinis - JEANS JEANS JEANS!!! Jag vet inte om du fattat det, men det är så kul att sy i jeans! Har jag sagt det? Att det är kul? Jeans alltså? Typ? Att sy i? Byxor? Med jeans?
(Abstinens och plötsligt anfall av pigghet - sorry!!! :roll: )

Ottilia - skönt att det är gjort! :D Jag har tänkt på dig jättemycket! Ta det lugnt ett tag, vi vill bara att du skall må bra. Kramar!
Och dessutom - från en bystig madam: det är så vansinnigt överskattat det där med bröst - särskilt stora. Jösses. För att inte tala om när man är gravid. Först kommer brösten i flera minuter, sedan kommer magen och sist jag! :shock:

Nu kom vikarien! Bye bye!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"