7 månader, 100 frågor från mamma och pappa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Krakel

7 månader, 100 frågor från mamma och pappa

Inlägg av Krakel »

Hejsan!

Hoppas på att få hjälp från er. Det har dykt upp så många frågor kring kurandet. Vi är klara med kur och uppföljningsvecka. Så här gick det:

Första 4 dygnen gick väldigt bra (inte första natten....). Han sov och åt som han "skulle". Vägrade att sova dag i sin säng (och gör fortfarande, hur löser man det?). Fick sov i vagn. Dock har vi inte möjlighet att söva honom i vagn hela dagarna då vi bor i en lägenhet som man inte kan få upp vagnen till pga liten hiss.

Under uppföljningsveckan hände följande:
Helt plötsligt ville han inte sova dag i vagnen heller. Enda sättet är genom att vagna. Jag har fortsatt med det och då sover han fint. Är det ok eller borde man sluta och i sådant fall hur löser man det?

Han somnar 19.00 utan problem men 2 gånger den sista veckan har han vaknat efter drygt en timme och nästan varit tröstlös (legat och skakat av gråt i sängen). En gång lyckades vi få honom att lugna sig men sist så gick det inte förrän jag tog upp honom. Då somnade han om ganska omgående och sov hela natten. Vet att det är fel enligt denna kur men får man inte vara "mänsklig"?

Tanken är att han ska sova 19.00 till 7.00 men vi har, hittills, aldrig fått honom att sova längre än till 6.30. Vi har ramsat och spelat klassisk musik (vilket ledde till att han blev ännu argare). Hur får man ett barn som har sovit 11-11,5 timmar att somna om? Måste han somna om? Ska man få honom att ligga och leka i sängen? Hur? Han är jättehungrig och har oftast bajsat när vi hämtar honom vid 6.30. Det känns så konstigt att man ska låta honom ligga och gråta i sängen runt en halvtimme en timme innan han "får" komma upp. Ska det vara så?

Innebär kuren att man alltid = varje kväll och dag i "resten av livet" skall lägga honom tillrätta och ramsa eller kommer det komma en dag då han faktiskt vet om att det är säkert i sängen och att han vågar somna själv?

Hur ställer man sig till att han somnar för tidigt i t.ex vagnen (som rullar) eller i bilen? Ibland är det svårt att hålla en liten pojke på 7 månader vaken så länge som vi vill.

Jag tycker inte att han har lärt sig sitt schema ännu. Hur lång tid brukar det ta? Vi har följt det till stor del. Dock har vi blivit tvungna att fuska lite vid t.ex babysim och om han valt själv att somna eller att vakna.

På dagen skall han sova i 1½ timme. Han sover oftast 45 minuter. Hur får jag honom att förstå att han skall sova längre? Efter sin tupplur så är han jättepigg.

Vi hade egentligen inget problem med en som aldrig sov utan vi hade problem med en som blev jätteledsen när han lades i sängen. Enda sättet att söva honom var genom att ge honom bröstet som han somnade till och sedan ner i sängen. Ett annat problem var att han åt på nätterna och det ville vi få slut på. Jag tycker att kuren har varit jättebra i det stora hela. Nätterna är så bra men sen tycker jag att det finns en hel del frågetecken som ni ser ovan. Hoppas att ni kan ge oss bra svar på våra frågor. Vi vill ju det här men ibland kan jag tycka att han sov fler timmar innan vi började kuren. Nu sover han, 7 månader, mellan 13 och 14 timmar vilket är för lite enligt boken men hur gör man. Han verkar nöjd så.

Med vänliga hälsningar

Krakel
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Välkommen till forumet :D Grattis till en väl genomförd kur.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Den här tråden har du säkert läst, men den är såååå bra och kan svara på många av dina frågor.

Jag tycker att du ska vända på ditt tankesätt, säg wow han sover 11,5 timme isf han vaknar 30-45 minuter tidigare.

Är ett kort vagnande vid middagsluren ett problem för dig?? om inte fortsätt då

Ang upptagandet, en gång är ingen gång....MEN använd de fantastiska verktygen du fått med dig.

Min minste 21 månader lägger sig själv tillrätta och får med sig en SKÖN ramsa, jag säger det per automatik och tänker inte så mycket på det.
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Krakel

Inlägg av Krakel »

Tack för ditt svar. På något sätt så gav det mig nytt självförtroende. Det var skönt att höra att man kan göra det här på sitt sätt för det är så jag själv känner att man borde få göra. Apropå vagningen så har jag absolut inga problem med det mer än att det står i boken att man inte ska använda det speciellt lång tid för då är man fast i det. Däremot är jag fortfarande så nyfiken på hur jag ska få honom att sova i sin säng även på dagen. Kanske är det självklarheten som saknas där. Jag har försökt att peppa mig själv att hitta just den känslan när jag lägger honom i spjälsängen men det har tyvärr alltid slutat i att jag får ta vagnen i stället. Nu har vi lånat en vagn som vi kan ha inne men den har vi bara i ett par veckor sedan måste vi köpa en eller se till att sängen fungerar. Föredrar sängen. Ska kämpa vidare!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen!

Grattis till både sonen och den fina nattsömnen. :D
Däremot är jag fortfarande så nyfiken på hur jag ska få honom att sova i sin säng även på dagen.
Vad är det som händer när du försöker lägga honom i sängen? Vad är det som går fel och vad gör du då?
Ska väl gå att reda ut det här oxå :wink:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Krakel

Inlägg av Krakel »

Hejsan igen!

Tack för dina svar. Du hjälper oss på vägen och det behövs :-) .

Det som händer är att han absolut inte kommer till ro och att han blir jätteledsen. Han svarar varken på solfjädern eller ramsan. Buffar gör vi inte då vi inte "får" det enligt boken. Det stämmer, eller hur? Han ställer sig upp i sängen och gråter, gråter och gråter. Varför förstår jag inte då han verkar tycka om sin säng på kvällen.

En annan obesvarad fråga är om det, trots allt, är ok att plocka upp honom även om klockan inte är 7 på morgonen? I morse vaknade han vid 5.45 och låg och lekte och pratade fram till 6.15 då han började gråta. Då tog vi upp honom och det visade sig att han var såååååååååååå hungrig. Igår somnade han vid 18.45 (dvs en kvart tidigare än vanligt) och då vaknade han också en kvart tidigare. För mig känns det inte som om att det blir tidigare och tidigare som han vaknar även om vi tar upp honom före 7.00 utan snarare att han sover 11 timmar och då är han utsövd och pigg.

Ha det gott!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D
Buffar gör vi inte då vi inte "får" det enligt boken. Det stämmer, eller hur?
Man får alltid buffa om man tycker att det verkligen behövs. Det beror ju alltid på situationen. Men det kräver oxå att man lyssnar av barnet noga. Kanske har han extra många frågor om dagssömnen i sängen, eller så har ni extra många tvivel där och förmedlar detta. Exakt varför är ju svårt att veta. Och eftersom du skriver att du föredrar sängen så tycker jag du ska satsa på att ha den som sovplats oxå på dagen. Varför inte köra en liten "sova-i-sängen-på-dagtid-kur"? Första luren (eller dagen, beroende på hur snabba framsteg det blir), så buffa honom lugn. Ramsa ut och lyssna av vad som händer, skriker han upp sig något alldeles så en buff till eller två :wink: Alltså, följ SHN - bokens instruktioner med beskedet, påminnelsen och avlyssningen. Och backa sakta men säkert så att sonen kan göra framsteg.

Det går absolut att ha 11 tim natt om man tycker det är bättre. Men plusa då på den sista timman på dagssömnen, för han behöver sin sömn. Hur har ni det med matintaget under dagen? Får han en nattslurk innan han ska sova natt?

Mvh Cecilia
Världens Bästa Barn
Krakel

Inlägg av Krakel »

God Morgon!

Tack. Då ska jag faktiskt köra en minikur på honom i sängen. Kanske känner han något tvivel. Det har nog infunnit sig sedan han blivit så ledsen ett par gånger innan. Ska skärpa till mig/oss!

En nattslurk hinner han inte med (och orkar inte heller, har provat) innan han somnar. Han äter 1 portion välling och 1-1½ portion gröt innan han går och lägger sig. Överhuvudtaget så känner jag inte att det är några problem med maten. Han äter som en häst :o)!

Vi vill ju att han ska sova i 12 timmar på natten men har inte fått honom att somna om efter 11. Ledsen om jag låter negativ men att få honom att sova ytterligare en timme på dagen kommer att bli omöjligt. Jag har redan problem att få honom att sova de han ska. Samtidigt har jag en fantastiskt glad och alert och supermysig son så det känns inte som om det råder någon sömnbrist trots att han bara sover mellan 13 och 14 timmar.

Jag tycker att kuren är super och har rekommenderat den till många andra även om vi inte lyckats ta den hela vägen, ännu.

Ha en bra dag!
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!
Ville bara flika in lite snabbt angaende de tidiga morgnarna :D
Vi har kurat Isak nu sedan 6 veckor tillbaka och för honom tog det lite mer än 5 veckor att sova hela natten ut sa att vi kan väcka pa morgonen. Det var jobbigt men det gick tillslut! Vad jag vill säga är att det är definitivt värt att kämpa pa med morgnarna för det kommer att lösa sig. Isaks storebror sov hel 12 timmarsnatt tredje natten av kuren... all barn är olika men tillslut lär de sig lita pa att mamma och pappa har koll pa morgonen och sover da lugnt tills de blir väckta!

Ett tips är att använda väckarklocka, oslagbart! :D

Fortsatt lycka till!
Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Hur har det gått idag?
En nattslurk hinner han inte med (och orkar inte heller, har provat) innan han somnar.
Jag undrar ändå lite om han inte behöver mer än 13 tim sömn per dygn ändå. Med tanke på det citerade så låter det som han är lite för trött. Tänkte oxå på något du skrev tidigare i tråden:
Hur ställer man sig till att han somnar för tidigt i t.ex vagnen (som rullar) eller i bilen? Ibland är det svårt att hålla en liten pojke på 7 månader vaken så länge som vi vill.

Det är ju lite så med dom här SHN-barnen, att dom blir aldrig trötta :wink: :D
Ibland undrar jag hur min dotter somnar, eftersom hon alltid är pigg som en lärka när jag lyfter henne i sängen. Så mycket gäspande, gnugg i ögonen och för trött för nattslurk tycker jag tyder på lite för lite sömn. Men det kan ju självklart bara du bedömma. Bara en tanke.

Vill du ha 12 tim natt så ska du ju ha det. Morgonen kan strula ett tag, men med lite tålamod löser det sig. Jag har inte själv jättestor erfarenhet av tidiga morgonar, men som Jonatans mamma skrev så brukar det lösa sig.
Däremot hade jag problem med skrikiga läggningar i 2 mån efter jag hade kurat, jag slet mitt hår och trodde det skulle vara föreeevigt. Men det löste sig med lite (mycket) tålmod, och nu har vi knappt haft något problem på mer än ett år. Så jobbet du investerar lönar sig verkligen i längden.
Ni har ju bara några små bitar kvar att kämpa med, det kommer gå fint alltihop. :D
Världens Bästa Barn
Krakel

Inlägg av Krakel »

God Kväll alla gulliga ni! Tack för all pepp!
Hur det har gått idag...?
Han somnade 18.45 igårkväll. I natt vaknade han 5.00. Det har inte hänt sedan natt nummer 2, under kuren, att han har vaknat så tidigt. Vi fick honom att somna om efter ett tag. Kan ha varit att han faktiskt tyckte att klassisk musik var mysigt att lyssna på i morse.....(???). Han vaknade vid 6.30. 2 av dagslurarna fungerade precis som de skulle men den långa på 1,5 timme blev bara i 45 minuter. Han somnade 18.50 på kvällen efter 1 portion välling och 1 portion gröt. Total sömn blev ungefär 11,25+0,75*3=13,5 timmar.

Hm, SHN-barn är aldrig trötta alltså..... Då har han en liten bit kvar. Jag tycker att han absolut visar när det är dax att sova. Mestadels är det när det också är dax enligt schemat men det har hänt att han har somnat tidigare men då i en rullande vagn eller en bil. Vem skulle inte bli sömnig då :D ?

Vi har en hel del arbete kvar och tänker inte ge upp! Är så fantastiskt nöjda med nätterna och det är ju en bra bit på vägen.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Nyfiken cissii vill bara undra om sonen sov i sängen idag på dagslurarna eller blev det vagnen? :oops:
Världens Bästa Barn
Krakel

Inlägg av Krakel »

Nyfiken i en strut :D . Det blev vagnen. Sängfrågan ska vi ta tag i nästa vecka då vi är ute på landet och har all tid i världen!!!

Trevlig afton!
Krakel

Inlägg av Krakel »

Hej Malin!
Väckarklockan.... Berätta för mig. Har jag missat något? Vi har en klocka som är ställd på 6.55 men den är hos oss och för att vi ska vakna då det är dax för vår lilla pojke att få ett härligt Godmorgon.

Tackar!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Krakel!

Jag svara istället för malin. Med väckarklockan menas att man har en klocka som ringer varje morgon inne eller utanför barnets rum. Då gör man glad morgon vare sig barnet är argt, sover eller ligger och pratar. Det är en yttre kraft som bestämmer när det är morgon och det lär sig barnet fort. Hos oss var det en aha-upplevesle, helt klart värt att pröva. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"