Gör vi rätt!!??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hampus i Lit

Gör vi rätt!!??

Inlägg av Hampus i Lit »

Har tidigare frågat om en ryggvändarfråga och fått svar så jag vill egentligen bara veta om vi gör rätt och ska fortsätta i samma linje?
Killen kan nu vända sig till rygg i sängen och gör det ibland och har då svårt att komma till ro- vi har då ramsat och sedan låtit honom vara tills han till slut hittar ro, kan ta mellan 15-60 min. Därefter har vi väntat 10 min och sedan vänt honom till rätta, så långt allt bra men när han upprepar det flera gånger per natt ska jag vända varje gång eller kan han ligga på ryggen?
För att vända sig tillbaka så brukar han dagtid dra upp benen rakt upp och sedan tippa åt sidan och på så vis ta sig runt, tror ej att han får till det på natten pga platsbrist?
Någon med erfarenhet :?:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

När vår son hade "hamna-på-rygg"-perioden och inte kunde vända tillbaka själv, så lät vi det faktiskt vara. Han hojtade en stund för att sedan somna om själv, på rygg. Sporten gick snabbt över! De tränar inte bara dagtid utan även nattetid... Han kunde snabbt lära sig vända tillbaka till mage. Vår insats var obefintlig, tränade dock vändningar på dagen, för på natten händer ingenting. :wink:

Hur länge har det pågått?
Tränar ni vändningar på dagen? Kul lek!

Lycka till!

Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Tack för svar!
Vi pratade om det i kväll att bara låta honom vara så det var ju bra att få det bekräftat. Vändningarna har pågått nu till och från en vecka(i sängen alltså). Tycker du att jag ska dra ramsan ändå eller bara vänta ut och lita på att han somnar?
På dagen vänder han sig hela tiden så fort man lägger honom på täcket på golvet, kan inte ligga still många sekunder. :D
Har ni eller någon annan också haft mer frågor under vissa perioder/utvecklingsfaser?
Har varit lite stökigare nu i samband med vändningarna men jag undrar om tänderna också börjar vilja komma fram :?:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Har ni ramsat i en vecka nu kan ni gott backa.
Vi har inte kurat (Barnaboksbarn från start), inga perioder av frågor och inga
utvecklingsfaser som stört sömnen.
Vi har bara jobbat efter mottot "på natten händer ingenting" och gett sonen största möjliga förtroende.

Han måste lära sig att vända själv i sängen, inte lära sig att han behöver hjälp.
Färre och färre ingripanden över lag. FRÅGOR ska dock ha svar!
Kan han vända på dagen så kan han vända på natten, om inte annat så lär han sig det över en natt eller tre.
Mitt tips är större förtroende! Försöka låta honom klara det själv.

Vår ryggvändarperiod gick över på en vecka. Vi gjorde ingenting.

Lycka till!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"