Tidig 8-månadersångest?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kantarella

Tidig 8-månadersångest?

Inlägg av Kantarella »

Hej alla hjälpsamma.

Min Ian har nu hunnit bli snart 7 månader (början av oktober).

Sista dagarna har det varit jättetårar och gnäll så fort jag lämnar hans sida. Man bryter ihop fullständigt och jag börjar misstänka 8-månadersångest. Men är det inte lite väl tidigt?

Storasyrran var lite drygt 7 månader när den gjorde sitt intåg men Ian är mindre än så. Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand!

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Nja, det var nog ingen ångest i alla fall. Lillfisen har haft det besvärligt med förstoppningar på sistone och vi har ännu inte riktigt hittat bästa lösningen på det problemet. Men igår bajsade han rejält och sedan blev tillvaron som förbytt.

/Åsa
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Kantarella!

Har ni försökt med katrinplommon? Det är kanon bra. Max var ocksa rejält stoppad och nagra dagar med katrinplommon puré till varje maltid funkade fint. Sedan at han plommon puré ett par veckor sa drog jag ner pa det. I dag har han inga problem. Vi använder olja i all grönsaksmat och han äter frukt minst tva ganger om dagen.

Lycka till.
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Päron/Kivi pure på burk är också grejer det hälsar Tor.

Om du ger välling kanske det kan funka att gå upp till 8 mån vällingen, eller någon fullkornsvälling som de flesta inte kan dricka för de blir för lösa i magen. Kan det vara en tanke?

Har du listan på lösande och stoppande mat? Du kan få den av mig annars, säg bara till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns ju Lactulos också, men det har du säkert koll på, Åsa! :D
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

En del barn blir hårda i magen av fullkornsvälling! Då är ett tips att blanda i två teskedar messmör - det sätter lite lagom fart på saker och ting!

Lycka till!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack alla för svar. :heart:

Jaa, katrinplommonpuré kör vi med. Likaså päron. Igår gav jag även Laktulos och dunkade i med 5ml. RIngde sen BVC som rekommenderade 1 ml :roll: :oops:
Jaja, det värsta som kunde hända är att han får magknip stackarn, men det är ovanligt det med. Så imorse var det dags. Och herre :twisted:
Ut kom en enorm lös avföring med flera jättehårda klumpar i. Efter det mår han som en prins.

Har tagit bort vällingen på morgonen och ger istället ersättning. Å så får vi se vart det bär.

/Åsa
Elle

Inlägg av Elle »

Vad skönt att lillprinsen mår bra igen! Krånglande magar är inte skoj :evil:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Kantarella :-)
Vill bara säga att jag har gett både Rasmus och Emma 5ml/dag sen födseln då båda haft krångliga magar. Barnläkaren här och Nancys läkare på neo har alla sagt att det inte är någon fara alls. Det som kan hända är att det blir för löst och då minskar du bara mängden helt enkelt.
Så om jag vore du eftersom han verkligen visar tendenser på hård mage är att ge lactulos varje dag.

// Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag tänkte att jag ger honom 5 ml då vår förra BVC-sköterksa som ELla hade som liten rekommenderade denna dos. Å då till Ella som var mindre än Ian är idag.
Laktulos tas ju inte upp av kroppen utan följer med hela vägen ut och det som tydligen KAN hända om de får för mycket är magknip. Och det kan man ju tänka sig - sockerlösninge sätter ju fart på tarmmotoriken. :shock:

I vilket fall har vi inte behövt ge mer Laktulos utan nu funkar en burk katrinplommon utspritt under dagen bra tillsammans med att vi tog bort vällingen på morgonen och ger ersättning istället. Men så småningom vill jag ju ge välling även på morgonen men magen kanske behöver lite tid att vänja sig nu först. Och få "vila" från ytterligare förstoppningar.

Glad kille har vi i alla fall igen och det är värt allt.

/Åsa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Glad kille har vi i alla fall igen och det är värt allt.
Hej Åsa, visst är detta värt ALLT! :heart: :heart: NJUUUUT! :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vännen! :D

Tänkte bara hoppa in och berätta att Mejabus varken äter välling eller gröt. Mat och bröstmjölk är hennes grej...

Så det går det med!

(och när mamman mitt i 8mån.ångest sviktar i attityden och tror att bm inte räcker till så hivar jag smör på både hennes mat och min 8) )

Kram! :heart:
/Fjällmor
Rebeka

Hej.

Inlägg av Rebeka »

Tänker inte säga nåt om mat, bara vad kul att se en till med en liten Ian!
Det finns det inte många av i det här landet :D
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Rebeka

Och

Inlägg av Rebeka »

bara två dagar äldre än min Ian! Såg det nu.
Ha det gott.
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Rebeka

Å en Ian till - lika gammal dessutom. :heart: Grannens pojke heter faktiskt också Ian. Han är 8-9 år så där och vi hade inte en aning om detta när vi valde namnet till lillpojken. De är bara sommargäster så vi ser dem inte så ofta.

Vad härligt med fem barn :!: Men du har bara begåvats med pojkar ser jag :D (det har du väl aldrig hört förrut :roll: ).

Kackelvarning här.... :oops:

Må gott!

/Åsa

Ps Mejabus vet hur man väljer grejorna. :wink: Det gör hon alldeles rätt i :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"