Vill kura Gurra!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ett litet bakslag, detta fixar du! :wink:
Han är så ledsen
Han blev jätteglad när jag kom in och ville börja leka.
Hmm är han verkligen så ledsen? 8)

Hur är det när du ramsar? Ramsar du bara lite då och då eller lyssnar du verkligen av när du har gett en ramsa? Med öronen (inte hjärtat)? Hur låter han när han får sin ramsa, går han igång mer (arg)? Vänta då in och när han är påväg ner från ilskans topp så ramsar du igen. Eller låter han bara ledsen ledsen ledsen utan någon dialog alls? Då är det solfjäder som gäller för att bryta.

Bra att du gör andra saker också så att du inte bara koncentrerar dig på honom. :wink:

Ex: Ordentlig ramsa följt av höga husljud (du har fullt upp med ditt), lyssna av (jag brukade sätta på dammsugaren eller vattenkranen och sedan ha den på medan jag lyssnade av lite). Ramsa igen, upprepa. Lyssna av, är det bara ledset så behöver han hjälp, går han igång av ramsan så är han förmodligen mer arg, ramsa då när han lugnar ner sig mer.

Dagslurarna kan krångla ett tag, de kan tro att de är mer utsövda för att de fått mer sömn på natten. Tålamod, kör på med en självklar attityd så är ni snart i mål! :wink: :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej C, citerar ett inlägg från NINA i "Kura 10-månaders" ang dagslurar:
Jag hade jätteproblem med att få tösen att sova långpass och tyvärr så gör hon inte det ens idag .
Jag har försökt länge med det, flera månader faktiskt och insåg sen att jag fick se till hennes behov.
Tösen somnade aldrig om och det blev jättejobbigt att försöka hålla henne vid gott mod till kvällen i så många veckor så till sist fick vi ta till 3*45 min för det var det sovpass som passade henne bäst Hon älskar att sova just 45 min .

Jag framhåller givetvis att ett långpass alltid är att föredra men efter tips från en kurare så kom vi fram till att ha skrik varje dag i ett flertal veckor gör varken tösen eller mig på bättre humör, utan ger snarare gråare hår... . Tösen är alltid pigg och glad numer, fastän vi har 3 korta pass .

Nu ska du inte genomföra mitt förslag än (eller aldrig), för precis som TinasDag säger så har ni inte kurat så länge än och det tar faktiskt flera veckor innan allt sitter och hon har lärt sig
Jag ville egentligen bara säga att det finns andra vägar att gå om det, om några veckor, fortfarande inte skulle fungera
Nu menar jag inte att DU skall anamma detta men jag ville visa att det strular med dagslurar även för andra :roll: Å kämpar på men eftersom hon inte fått ordning på torpet på 3 veckor så kan man fundera på alternativ. Kom bara ihåg att vi kämpade i FYRA veckor innan dom ledsna läggningarna försvann :D Men som sagt, det finns alternativ OM den dagen kommer.
(Bör också nämnas att NINAs tös är yngre än våra grabbar och behövde tre lurar istället för två :) )

Pepp Pepp \:D/
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Catten78

Inlägg av Catten78 »

TACK SÅ MYCKET! :heart: :heart:

Ni är så bra Tina och Bea! :D Nu känner jag mig peppad igen! :wink:

Anders kunde lägga lille G på 6 min ikväll, men han var ju också riktigt trött. Kanske jag ska aktivera honom mer?! :-k

Definitivt ha mer ljud på dagarna. Det hade vi ikväll! :)
Tack igen och god natt!

Kram C :heart:
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej! :)

Det har varit fullt upp i helgen, så därför har jag inte skrivit. Nattsömnen fungerar bra. Vaknar ibland och gråter med vi kör en ramsa och lille G somnar om. Vi har faktiskt gått över till 12timmarsnatt och 1,5 tim på eftermiddagen eftersom den strular så. I lördags när Tina var på besök, så fick det lilla livet tag en en lampsladd och rev ner en lampa som gick sönder. Han var frustrerad... [-(
Igår vaknade han efter 40 min, vilket är vanligt, och började dunka huvudet i sängen. Jag har nu hängt upp ett täcke som kanske får vara kvar... :wink: Är det en lösning? :?
I eftermiddags var första gången som han tog ramsan på dagen och somnade om. Jag låg i sängen och hade precis somnat och ville fortsätta med det. Vet inte om det var för att han inte hörde mig prata eller slammra som gjorde att han somnade om? :?:

TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Grattis!!!
Han är lite f ö r smart din grabb :wink: :roll: Vi vadderar sängen på onsdag :wink:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det går ju som en dans! :D

"Vet inte om det var för att han inte hörde mig prata eller slammra som gjorde att han somnade om?"

Nej det är svårt att veta, kan lika gärna vara att du ville fortsätta sova som gjorde att han förstod att du var upptagen med annat. :wink: Man brukar hitta sitt eget sätt som barnet svarar bra på.

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Själv så diskar jag lite slamrigt vid insomning och vid ev för tidigt uppvak kör jag en pangramsa följt av högt slammer med påsklämmorna i lådan. Då blir hon tyst. 8)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hur går det med Gurra? :D
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Bea! :heart:

Jo det går rätt bra. :) Jag har börjat slappna av och tar det inte så allvarligt längre. Innan när han vaknade för tidigt eller började gnällda i sömnen så blev jag riktigt stressad. Nu börjar det bli mer av en vana. Han gör så ibland, men det känns som vi kan hantera det. Jag märker att det är viktigt att aktivera Gurra för att han ska sova bättre. Vi är ute minst en gång per dag, ofta två. Han sov borta i helgen och det gick jättebra! :D Ska göra det igen nu den här helgen med.

Jag funderar lite på ensamlek. :-k Vet inte riktigt vilken tid som skulle vara bra. Vad tror du? :?:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vad skönt att det går bra och att du inte blir stressad längre (känner så igen mig med stressen, men man lär sig, man kan ju inte sova åt dem). 8)

Ensamlek kan du ha den tid som passar er bäst. Här har vi den efter hennes frukost på morgonen, hon är på allra bäst humör då. :D
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Vad är det som händer? :(

Sen i onsdags så är det mycket som har strulat. Gurra vaknar flera gånger på natten. Det flesta gångerna somnar han om själv eller så ramsar vi och han somnar om. Det värsta är att han vaknar mellan fem och sex igen och är riktigt ledsen. Vi får ramsa flera gånger. Ibland somnar han om efter några ramsor eller så ligger han och pratar tills vi tar upp honom vid sju.

Han vaknar även tidigare både på första och andra dagssömnen. :( Vi ramsar, men han somnar inte om. Han blir arg.

Jag som tidigare varit lugn börjar nu att bli orolig. ](*,)

Vi tror att han kan ha en tand pågång och i natt blev han förkyld. Ska man räkna med att det blir så här då, eller behöver vi ändra på något? :?: :?: :?:

Idag är jag deppig. :cry:

Kram C
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Kanske är det dags att bygga om schemat?
Min Frida började sova en lur vid 11 månader.
Tidiga morgnar och struliga dagslurar kan tyda på det :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Jag har faktiskt funderat lite på det. :-k

Schemat idag ser ut så här:

19.00-07.00 Sova
07.00 Frukost
09.15-10.00 Sova
10.00 Mellanmål
12.45 Lunch
12.30-15.00 Sova
15.00 Mellanmål
17.30 Middag
18.45 Kvällsgröt

Hur kan det se ut med en lur istället? :?:

Stor kram C :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag tror problemet ligger i att du har för mycket sömn på schemat, jag får det till drygt femton timmars sömn och han behöver fjorton nu, för att snart minska ner till 13½...

Så endera behåller du två lurar men kortar den första till 20 minuter och har 1½ timme istf 2½ timme mitt på dagen, alternativt har kvar 45 minuter på morgonen och har 1½-2 timmar mitt på dagen eller så kör du en lur på två timmar efter lunch, vid 11-11.30-12.
Eller så har du en lång lur på morgonen på 1½ timme och har en tjugominutare på eftermiddan...

Oj, det blev många olika tider det här, men det bästa är att du grunnar själv på det som passar er bäst!

Vad tror du :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"