Hur bemöter jag lillebrors utfall mot storasyster?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
sovdags

Hur bemöter jag lillebrors utfall mot storasyster?

Inlägg av sovdags »

Hejsan,

Vår 16 månaders son har de sista veckorna funnit det väldigt kul att slå sin storasyster (3år). Det har nu gått så långt att hon verkligen ser rädd ut när han kommer framfarande med någon leksak i handen redo att slå.
Initialt så försökte jag med att "man skall klappa storasyster" och visade med handen hur. Det sista nu så har jag tagit bort honom där ifrån och låtit honom stå på andra sidan dörren ett tag, men aldrig "övergett honom där". (hoppas jag tolkat barnaboken rätt).
Jag vet att detta kommer att gå över men jag tycker inte det känns bra att hans storasyster inte skall kunna sitta på golvet att leka utan att bli påpucklad.

Har någon något bra tips :?:

Hälsningar Carolina
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej och varmt välkommen hit :D

Här är en liknande tråd i ämnet. Läs och kom gärna tillbaka med dina funderingar och frågor. :idea:

Gällande förvisning så är han för liten och förstår inte alls konsekvensen av det. Det du kan göra om det hela urartar är att i så fall sätta honom i sängen en stund "sängdumpning" så du och han får en liten paus.

Ska leta efter en tråd till i ämnet "förtrots" och återkommer med den. Trådarna är långa men innehåller värdefulla diskussioner om olika hantering och, framför allt, om förhållningssätt.

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"