blir inte bättre

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marakatti

blir inte bättre

Inlägg av marakatti »

hej

nu har vi kört kuren och uppföljningsveckan. Vi började kura för att dottern (nu 7 mån) var vaken 1-2 h/natt. oftast vaken och pratglad, för att mot slutet bli trött och gnällig.

Så är det än. Två eller tre av kurens nätter har hon kunnat ramsas till ro eftertyp 5 min, men oftast har vi vår timme (nån gång mellan 3 och 5) då hon vaknar och håller låda i en timme. I natt vaknade hon 23.30. Vände henne (hon hålls inte på mage om man lägger henne så), solfjädrade, ramsade ut. Hon somnade. Kl 2 var det dags igen. Samma sak. 3.50 vaknade hoch igen och började prata - hela ordförrådet. Många gånger. Olika röstlägen, de höga brösttonderna kom allt oftare. Jag var förstås genast inne med svängning, solfjäder och ramsa. Sedan påminnelseramsor.
Men det tog till 5.10 innan hon somnade. Jag blir så trött. Och hon ligger i rummet med datorn, så där kan jag inte heller gå in och göra något livsviktigt (någon skrev om att redigera filmer o.dyl.) Husljuden försökte jag smått med, men är inte så motiverad att plocka med diskmaskinen kl 4 på morgonen. Dessutom är jag rädd att väcka storasyster.

Har tänkt flytta dem i samma rum bara lillan börjar sova. Men som det nu ser ut, så får vi väl ha henne i arbetsrummet tills hon blir konfirmerad. :( Hon sover f.ö. i vagnen där, men när hon börjar kunna sätta sig upp är det slut på det nöjet. Tidiga morgnar har hon också.

Tips, uppnuntrande ord på vägen?

m
annica72

Inlägg av annica72 »

Ett barn som inte är ledset ska inte verktygas. I den åldern brukade vi gå in till Klara när hon hojtade till missnöjt, då behövde hon vändas tillbaka till magläge. Jag skulle låte henne öva sitt ordförråd tills hon tröttnade och somnade om.

Som de kloka på forumet brukar säga "man kan ge dem förutsättningarna att sova, men man kan inte sova åt dem." :lol:

Hoppas att de andra mer kloka kan fylla på med råd. 8)
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Nyfiken på hur det går för er, Marakatti. :)
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
marakatti

Inlägg av marakatti »

Hej Annica!!!

Underbart!!! Det har faktiskt börjat funka. Thelma sover från 20 - 7. Eller okej, hon kan vakna till nån gång, men för det mesta klarar hon det själv. Och det kan bli morgon vid 6 också, men det är en vecka sedan vi hade en timmes skrik/prat! :D
nån gång kan det behövas att man plockar ur diskmaskinen vid 5.30-6 men, jo. I morse vaknade hon 6.08 men gnällde bara lite och så somnade hon om och vaknade 7.

Lite värre har det blivit med dagssömnen. Då kan hon protestera i 10 minuter och dessutom vakna till mitt i. Men det kan jag leva med om jag får sova på natten.
Kvällarna har blivit lite värre också. Hon som alltid har somnat snällt, kan protestera i 20 min.
Det kan vi också leva med.
Nu funderar vi bara på att flytta in henne till storasyster. Och i sängen. Men gubben tycker att hon ska sova i vagnen i arbetsrummet ännu den här veckan (vågar inte tro att det är sant) :lol:

förslag, feedback?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra att nätterna flyter för er! :lol:

Hur ser lill damens schema ut då? Kan ju se om det är någotsom kan justeras till hennes fördel :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
shan

Inlägg av shan »

Hej Marakatti,

Hoppar in lite snabbt i den här tråden bara för att fråga hur du gjorde för att få bukt med hennes långa uppvak på natten???
Jag är i samma situation, en månad sedan jag körde kuren nu men det är fortfarande likadant. Min pojke vaknar flera gånger per natt och kan vara vaken i en till två timmar varje gång!
Jag är så trött och vore jätte tacksam om du kunde berätta hur ni gjorde och kanske komma med lite tips / råd på vägen?

Mvh/ Shantal
Mamma till två älsklingar
Storebror Moses 061005, kurad 070205
och lillebror Keeni 080418
marakatti

Inlägg av marakatti »

hej shan!

måste erkänna att vi lite fuskade :oops: i början och istället för att sova på soffan så smög vi in i rummet där hon sov och sov i sköna gästsängen. Men jag började längta efter egen säng och att sova bredvid min man :D , så jag gick upp och sov hela natten och vaknade för att konstatera att det här var det bästa för alla.

Det gäller att släppa taget... (har ni hört den förut?)

nu har vi kommit fram till att hon ska få eget rum på vinden bredvid storasyster och vi flyttar ner och blir utan arbetsrum...

Vi tänkte göra det i samband med vintertidomställningen och så blir lillan 8 månader, så vi tänkte skippa den sista 20 min-luren.
Nuvarande schema:
7.00 morgon
7.15 frukost
9.30 vila 1,5 h
11.00 vakna
11.30 lunch
13.30 vila 1.5 h
15.15 mellis (litet
16.30 middag
17.30 vila 20 min
19.30 kvällsgröt
20.00 sova natt