Hjälp.... (norsk)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Wenche Skjevik

Hjälp.... (norsk)

Inlägg av Wenche Skjevik »

hei,
håper de forstår min norsk.
Har startet SHN kuren, har gått bra i 6 døgn, men nå er alt kaos.
Natt 6 ble sånn:
0407 våken - puff + regle
0427 stille
0430 skrik, puff men våken til 0530
0607 skrik, tok opp fikk brystmelk, dagen tok till
0700 grøt
0835 legging, skrik - puff stille efter 5 min - 1005 våken
1030 mat
1220 sove,1300 våken
1400 mat
1520 sove,1600 våken
1730 mat
1900 legging, puff 3 ganger sovnet ca 1930

tror det blir noe feil i løpet av dagen?
natten ble slik
22:20 våken, sovnet igjen av regle, våken og sov fra og til helt til 23:30
03:50 våken, regle
04:10 våken våken våken våken våken til 06:00
fikk brystmelk.
06:30 grøt.
Sitter nå og føler vi er tilbake til start.....
NOEN RÅD?
Markus født 2 Februar 2008
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Wenche och välkommen till forumet :!: :D

Jag hoppas att jag förstått vad du skriver och att du förstår mig!
puff= buffa i stjärten :?:
regle=godnattramsa :?:

Först lite frågor till dig:
hur gammalt är barnet du kurar?
hur ser ert schema ut?
vad äter barnet på dagarna?

Återkom med svar på detta så ska vi hjälpas åt att reda ut detta!

/Åsa
Wenche Skjevik

Hei
Ja, puff er buffa
og regle er ramsa.

Han er straks 8 mnd.
skjema er:
0700 frukost (amming + grøt)
0845 sova
1030 lunch (brød med smør + amming)
1215 sova
1400 middag
16 sova hvis det trengs
1730 grøt + yoghuert ved behov
1900 sove natt + amming (nattaslurk)
Har tatt utgangspunkt i ett skjema i boken som passer veldig bra. Vi har derimot justert litt hvis han er våken halve natten. Kanskje vi ikke skal det..
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen

Det jag ser utifrån ditt första inlägg är alldeles för mycket trafik inne hos sonen. :!: Jobba med ramsan tycker jag.
Då ni kommit en bra bit in i kuren och uppföljningsveckan så ska ramsan ha tagit över helt och hållet. Inget mera buffande om inte totalkris utbryter.

I vargtimmarna (04-06) är det en pangramsa som gäller - inget annat. Läs på i boken om just vargtimmar. Här på forumet finns också mycket tips kring olika handlingsplaner för vargtimmarna. Klistrar in min egen handlingsplan:
:arrow: Pangramsa vid första pip = mota Olle i grind och tala om att morgonen INTE har kommit än. Tänk dig att klockan är 2 på natten så blir det lättare rent psykologiskt. Det är så lätt att själv hamna i fällan att "men vaddå, det är ju snart dags att gå upp". Men DET vet inte pojken och behöver besked om att på natten sover alla som grisar.
:arrow: Avvakta sedan. Å avvakta och avvakta. Skulle han "fastna" i nån sorts evig klagosång som vare sig går upp eller ner så kan du påminna med en ramsa*4. Men där slutar trafiken.
:arrow: Efter detta kan man välja att själv gå och lägga sig igen och somna - vilket är det bästa - och alltså ha det tyst omkring, ELLER sätta igång med husljud ELLER dra på Mozart på hög volym. Det skapar en ridå mellan dig och barnet där du får nogot annat att tänka på och på så vis släppa överkoncentrationen och barnet får något annat att lyssna på än sin egen klagosång.
:arrow: Blir det krisläge = störtledsen pojke - gå in och lägg tillrätta, ramsa sedan ut. Detta bara 1 gång/uppvak.
:arrow: Införskaffa sedan en väckarklocka som ringer varje morgon vid den tiden det är tänkt att sonen ska gå upp. Då lär han sig snart att när klockan ringer kommer mamma och pappa och dagen har börjat. Vaknar man och klockan INTE ringer så är det fortfarande natt.

Sen är det superviktigt att hålla tiderna i schemat. Inte ta upp (och ge mat) tidigare än planerat. Då försvårar du för den lilla att lära sig tiderna och få schemat att sitta. När man sätter ett nytt schema ska man inte tänka kompensation för sovförluster tidigare under dagen eller natten. Tiderna måste hållas prickfritt - med max en marginalkvart åt vardera hållet.

Annars ser schemat jättebra ut. Hur länge sover han på de olika dagpassen?
Äter han nån vanlig mat? Här i Sverige rekommenderar man max 3 gröt- och vällingmål och vid 8 månader kan man gå över och ge två lagade mål mat/dag.
För att de små ska kunna sova hela nätterna krävs rejält med mat på dagen. Så det sprutar ur öronen helst. :wink: Har du funderat på att ge välling till nattslurk, eller något som är stadigare än bröstmjölk?

Hur var natten tilll idag?

Säg till om det är något du inte förstår :!:

Kram
/Åsa
Wenche Skjevik

Hei, (trøtt....)
ja, vi er nok litt for rask til å gå inn til ham. Skal prøve å ikke gjøre det..
1900 natt, gråter fortvilt med en gang, buff i 1 min + ramsa
han ligger å pludrer :lol:
1915 skrik, ramsa....puff 1 min, + ramsa
1925 stille, sover
2330 hyl, ramsa
23:35 sover :D
01:30 hyl, ramsa
01:40 fremdeles skrik, ramsa....buffa + ramsa
01:47 sover
02:00 hyl, igjen....ramsa, hjalper ikke, buff ( :( ) ramsa
02:05 sover
05:45 våken! ramsa ramsa ramsa... hjalper ikke, buffa, ramsa ramsa ramsa ramsa
06:30 vi ger upp, pappa tar han upp og han får grøt.
07:30 amming
08:45 sove, ramsa
08:51 skrik! ...... ja du vet... buffa + ramsa
sover
09:45 går inn og sier hei hei, nå skal du opp :)

Jeg prøver alltid ramsa først, både 10-15 ganger og han skriker bare mer og mer. jeg går bort fra døren, og ramsar høgt og bestemt, rolig og bestemt.
Skriket tiltar og jeg går inn, da tror han at han skal få upp...
Vi har også nattalatter, men så fort vi legger han i sengen så gråter han, vet tydligen hva som skal skje, men har ikke lyst til å sove. Det samme skjedde i dag kl. 08:45, gråter når han blir lagt, veldig besviken. Men vi ramsar og vi ramsar. Den svåraste tiden er nok vargtimmen..
De 7 dagene har vært sånn:
1,10-0,35-0,35
0,30-1,00-0,30
1,00-0,30-0,30
0,40-0,40-0,45
0,30-0,40-0,35
1,30-0,40-0,35
1,20-0,45-0,25
Ramsa etter dagluren har ikke gått noe særlig bra. Så han får upp når han vaknar.
Alternativet til siste måltidet er grøt og brød, og så en nattslurk.
takk å takk å takk for at du leser dette.
:) :lol:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Njae :wink:
Du blir nog så illa tvungen att framhärda med ramsan om ni ska komma nån vart.
02:00 hyl, igjen....ramsa, hjalper ikke, buff ( ) ramsa
02:05 sover
(Vet inte vad hyl betyder.) Alltså ett uppvak på 5 minuter. Här borde han få lite mer tid på sig att reagera. Ramsar tar inte pang bom, den måste arbetas in. Tystnar han inte direkt du ramsar*4 så avvaktar du. INTE gå in och buffa. Då ger du aldrig ramsan en chans att sätta sig. Följden blir att han kommer att ropa på buffning så fort han vaknar och det kommer han att göra oftare och oftare. Vakna alltså. Och så är ni snart tillbaks på ryta ett. Har du SHN-boken?

Redan andra natten ska buffandet ur bilden. Man ramsar direkt barnet vaknar. Avaktar sedan. Blir pojken ledsen ramsar man igen. Utbryter kaos=ledsen pojke som inte går ner i sitt skrik eller om det bara eskalerar och eskalerar. DÅ buffar man. Annars uthärdar man med ramsan, ser till att man skapar en dialog med pojken där han nöjer sig med dina svar på hans frågor.

Jag tror att ni måste backa bandet till natt två. Och då följa instruktionerna i boken till punkt och pricka. Detta också med sovandet på dagen. Hur ska han kunna lita på att DU tar ledningen och är hans vägvisare här i världen om HAN måste ta ansvar för när man ska sova och vara vaken, äta och vila magen?

Jag ber dig att läsa på mer och verkligen ta till dig budskapet med kuren. Odla en attityd av självklarhet, VETA i ryggmärgen att du gör något gott för sonen, för att han ska kunna lita på dig som en överlevnadsgarant. :D Jag vet inte hur ni hade det innan, men i nuläget lämnar du alla sonens frågor obesvarade. Han får inte de svar han behöver, den ledning och guidning han kräver. :cry:
Jeg prøver alltid ramsa først, både 10-15 ganger og han skriker bare mer og mer.
Lyssna av, vad frågar han, tolka hans skrik. Är han ledsen? missnöjd? arg? självömkande? Ramsa därefter, men inte någon gång i tröstande ton. Det ÄR inte farligt i hans säng. DU vet ju det, men inte han. :wink: Det måste du övertyga honom om.
Vem säger att pojken vill upp? Han själv?
Han vill ha betryggande svar på sina frågor. Är allt som det ska? Håller du vakt? Ska man verkligen sova nu? osv, osv. (arga barn ramsar man inte alls - på det biter inga ramsor i världen). Lär dig lyssna av, känna in och tolka honom. :idea:
Vi har også nattalatter, men så fort vi legger han i sengen så gråter han, vet tydligen hva som skal skje, men har ikke lyst til å sove. Det samme skjedde i dag kl. 08:45, gråter når han blir lagt, veldig besviken.
Sängen, rummet, hela stället kryllar av vargar. Skjut dem :!: och sonen kommer att somna tryggt. Återigen. VEM säger att pojken är besviken? Han själv? Eller är det en känsla DU överför på honom? :roll: Barn gör som vi lär dem :!:
Ramsa etter dagluren har ikke gått noe særlig bra. Så han får upp når han vaknar.
Vart tog ledaren, vägvisaren och guiden vägen? Den som ska förmedla till sonen hur saker och ting går till här i världen?

Jag ber dig läsa på, läsa på igen och läsa på lite till. Bestäm er sedan för om detta verkligen är något för er och är det det, så prova inte. GENOMFÖR :!: :D I en attityd av absolut självklarhet. Och enligt konstens alla regler. Det finns inga genvägar, bara senvägar...

Jag stöttar er gärna men mer påläst bör du vara om kuren ska lyckas.

Kram
/Åsa
Wenche Skjevik

hei
hyl = vrål

okei, vi får vel backa til natt 2.
ja, vi har boken. Når han er ledsen høres det på skrikandet og att han vil upp merkes på at han griper om mine hender.
Jeg har vel ikke forstått kuren helt, som du sikkert skjønner.
Vi får prøve igjen, for det er bedre enn det var førut. Da våknet han hver halvtime hele natten....
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Ni kommer att fixa det här :!: Sätter sig bara ramsan så är resten bara en transportsträcka. :D

Och han ska inte ha möjlighet att få tag om dina händer. Sover han på mage?

Läs främst kapitlen och lugnet och säkerheten (tror jag det heter) Min bok ligger i gossens rum och han håller precis på att somna för natten, så jag kan inte dubbelkolla.

Lycka till. Och hör av dig om du undrar över något.

/Åsa
Wenche Skjevik

hei,
ja han ligger på magen, men snur seg over på ryggen og siden hvis han ikke sovner med en gang. Han sover nå, men det var vrål i 15 minutter før han ga seg over. Var inne en gang og la til rette ettersom skrikandet ble hysterisk.
Ramsade utanfor døren og litt lengre undan.
Gikk inn ettersom det står i boken at han ikke skal skrike seg i søvn...
Vi forsøker i 2 netter til , om det ikke går bra da så gir vi opp dette prosjektet.

Tusen takk for dine svar

:D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"