Hej!
Jag e en tvillingmamma som börjar bli desperat. Mina älsklingar blir ett år den 3/10 och har fram till idag aldrig sovit en hel natt. De går upp olika många gånger men allt från två gånger var upp till en gång i timman. Pojken tar napp och är för det mesta lätt att lägga och lägga om men vaknar alltid skrikande och väcker sin syster. Ella har alltid varit krångligast att lägga, hon klarar inte av att somna på egen hand. Hon har sovit på magen sen hon var månader och har aldrig tagit napp. Hon vaknar inte lika ofta som Noah gör längre men när hon vaknar kan hon bli pigg mitt i natten och det kan ta upp till en timma att lägga om henne.
Jag e desperar och trött, jag funderar på att prova kuren men BVC tycker inte att jag ska flytta ut dem till eget rum nu när de genomgår en intensiv utveckling (lära sig gå m.m.). Kan man prova metoden ändå? Min man jobbar mycket kvällar så min mamma eller syster brukar hjälpa mig att lägga dem, är det dumt att ha olika personer under kuren och måste man följa den till punkt och prickar. Jag märker att Ella gärna somnar in bra om hon ser mig i rummet men blir hysterisk när jag går ut och gråter tills hon kräks. Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig...
Hälsningar Izabelle
Tvillingar på snart 1 år
Tvillingar på snart 1 år
Tvillingmamma
Hej Izabell och varmt välkommen till forumet
Här kommer du få hjälp och stöttning.
Några frågor.
Har du Internationella Sova Hela Natten boken?
Har du BarnaBoken?
Om inte så beställ dem eller låna på biblioteket, det är en förutsättning för att klara kuren, att vara ordentligt påläst så man verkligen in i märgen vet vad man gör och varför.
Läs också under fliken "sova hela natten" här ovan.
Schema, har du ett schema som du följer?
Så det var allt jag kom på just nu, du får mer hjälp i morgon.
Kram Kristina
Några frågor.
Har du Internationella Sova Hela Natten boken?
Har du BarnaBoken?
Om inte så beställ dem eller låna på biblioteket, det är en förutsättning för att klara kuren, att vara ordentligt påläst så man verkligen in i märgen vet vad man gör och varför.
Läs också under fliken "sova hela natten" här ovan.
Schema, har du ett schema som du följer?
Så det var allt jag kom på just nu, du får mer hjälp i morgon.
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Hej Izabelle!
Jag tycker definitivt att du inte bara ska prova kuren utan definitivt köra den! Det viktiga är precis som kiki skriver, att du är påläst och känner att det här är en metod som passar er!
Som jag ser det är det inga problem att flytta ut dem till eget rum, och inte heller några problem att ha olika personer under kuren. Däremot bör ni följa den till punkt och pricka så långt det är möjligt - allt för att få ett bra resultat.
Det är därför det är viktigt att du/ni läser in er på Sova Hela Natten boken innan så att ni känner er säkra på processen och verktygen.
Sedan finns det coachning att få här på forumet förståss!
Gå gärna in och läs twins tråd. Där kan du få inspiration från en annan tvillingmamma
.
Hälsningar
Kristiina
Jag tycker definitivt att du inte bara ska prova kuren utan definitivt köra den! Det viktiga är precis som kiki skriver, att du är påläst och känner att det här är en metod som passar er!
Som jag ser det är det inga problem att flytta ut dem till eget rum, och inte heller några problem att ha olika personer under kuren. Däremot bör ni följa den till punkt och pricka så långt det är möjligt - allt för att få ett bra resultat.
Sedan finns det coachning att få här på forumet förståss!
Gå gärna in och läs twins tråd. Där kan du få inspiration från en annan tvillingmamma
Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
Hej Izabelle
, twins här.
Känner igen mig i ordet desperat, för det var jag oxå innan jag tillslut hittade hjälp genom SHN och detta forum. När vi började kuren var mina tjejer ca 5 månader och jag var helt slutkörd. De vaknade ca en gång i timmen var och inte samtidigt då såklart. Helt sönderhackad sömn för mig och tjejerna, och på dagarna ville de inte sova heller. Jag förstår att du är desperat, och dina är ju snart året oxå, så länge hade jag aldrig orkat.
Jag önskar absolut att du/ni tar och läser in er på kuren och kör den rakt av. Om din mamma och syster kan hjälpa till så är det jättebra. Ni får kraftsamla och hjälpas åt så ska du se att ni klarar av det. Och här på forumet finns det många som stöttar och kommer med råd. Sömn är lika viktigt för dina älsklingar som för dig/din man.
Det finns tyvärr inga genvägar eller halvt sätt att kura. Det bästa är om ni följer till just punkt och pricka. Som jag såg det när jag tillslut bestämde mig för att kura:
Inget att förlora , men allt att vinna
Sänder stärkande kramar till er
Känner igen mig i ordet desperat, för det var jag oxå innan jag tillslut hittade hjälp genom SHN och detta forum. När vi började kuren var mina tjejer ca 5 månader och jag var helt slutkörd. De vaknade ca en gång i timmen var och inte samtidigt då såklart. Helt sönderhackad sömn för mig och tjejerna, och på dagarna ville de inte sova heller. Jag förstår att du är desperat, och dina är ju snart året oxå, så länge hade jag aldrig orkat.
Jag önskar absolut att du/ni tar och läser in er på kuren och kör den rakt av. Om din mamma och syster kan hjälpa till så är det jättebra. Ni får kraftsamla och hjälpas åt så ska du se att ni klarar av det. Och här på forumet finns det många som stöttar och kommer med råd. Sömn är lika viktigt för dina älsklingar som för dig/din man.
Det finns tyvärr inga genvägar eller halvt sätt att kura. Det bästa är om ni följer till just punkt och pricka. Som jag såg det när jag tillslut bestämde mig för att kura:
Inget att förlora , men allt att vinna
Sänder stärkande kramar till er
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Tack för era svar!
Jag har inte böckerna men jag läste på på Annas hemsida i tre timmar igår efter att jag hade lagt dem. Det känns rätt tufft att följa allt till punkt och prickar, jag vill t ex inte ta bort Noahs napp, jag tycker att det är skönt att kunna trösta honom med den. Jag känner mig inte riktigt redo att flytta ut dem heller, hur knäppt det än låter...
Vad gäller schema så har vi mer eller mindre alltid haft ett, det följs inte på minuten men nästan.
Igår natt när jag började var Ella helt hysterisk, det tog ungefär en halvtimma och till slut var hon så trött att jag vet inte ens om jag hann ut ur rummet innan hon somnade men hon sov hela natten! Noah somnade själv igår, utan någon hjälp alls men vaknade till tre gånger.
Ikväll tog det 20 min att lägga dem men även idag somnade Noah på egen hand och det känns som att han inte sover lika djupt som henne.
Jag kanske även bör tillägga att ja i samband med detta har tagit bort ett sovpass på dagen och lägger dem bara en gång nu och har även tagit bort ett vällingpass på dagen som ersatts med en måltid.
Tack än en gång för era svar!
Jag har inte böckerna men jag läste på på Annas hemsida i tre timmar igår efter att jag hade lagt dem. Det känns rätt tufft att följa allt till punkt och prickar, jag vill t ex inte ta bort Noahs napp, jag tycker att det är skönt att kunna trösta honom med den. Jag känner mig inte riktigt redo att flytta ut dem heller, hur knäppt det än låter...
Vad gäller schema så har vi mer eller mindre alltid haft ett, det följs inte på minuten men nästan.
Igår natt när jag började var Ella helt hysterisk, det tog ungefär en halvtimma och till slut var hon så trött att jag vet inte ens om jag hann ut ur rummet innan hon somnade men hon sov hela natten! Noah somnade själv igår, utan någon hjälp alls men vaknade till tre gånger.
Ikväll tog det 20 min att lägga dem men även idag somnade Noah på egen hand och det känns som att han inte sover lika djupt som henne.
Jag kanske även bör tillägga att ja i samband med detta har tagit bort ett sovpass på dagen och lägger dem bara en gång nu och har även tagit bort ett vällingpass på dagen som ersatts med en måltid.
Tack än en gång för era svar!
Tvillingmamma
Hejsan
Kiki skrev tidigare:
. Det räcker inte riktigt att bara läsa det som finns här på hemsidan.
I boken får du förutom kuren i sin helhet dessutom svar på många frågor och också grundfilosofin exvis när det gäller napp, eget rum etc.
God natt!
/Kristiina
Kiki skrev tidigare:
Och jag måste också starkt rekommendera att du läser Internationella Sova-Hela-Natten boken innan du kör igångHar du Internationella Sova Hela Natten boken?
Har du BarnaBoken?
I boken får du förutom kuren i sin helhet dessutom svar på många frågor och också grundfilosofin exvis när det gäller napp, eget rum etc.
God natt!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06