kurning av 5,5 mån pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Jag svarade dig nog samtidigt som du skerv ditt inlägg angående din andra tråd. Jag tycker att du fattade rätt beslut som buffade honom till sömns för att bryta. Rätt att låta honom sova 5 minuter för att sedan väcka glatt. Men det var bara ett undantag när det blir just såhär. :wink:

Hur tcker du att ramsan tar annars? Sitter den? Annars tycker jag att du behöver backa bandet lite så att den får en schans att sätta sig.

Det du kan göra om eftermiddagsluren alltid strular är att ta den under prommenad, men då får du räkna med att prommenera den varje dag till att börja med innan allt sitter.
Hoppas jag inte låter för kritisk till metoden. Jag hoppas såklart att den kan hjälpa oss att få sova mer om natten.
Precis som du skriver så ska inte ett barn somna ledset, så jag tycker du fattat helt rätt. Du måste bara hitta hur ni får till det. Det jag funderar över är att du skriver att du hoppas. Här ska inte hoppas utan genomföras. Du måste tro på det här till 110% för att du ska lyckas. :wink:

Hur gick kvällens läggning?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mormalin

Inlägg av mormalin »

Åh, tack för dina snabba svar Ida!
Skönt att höra att det inte var fel att buffa honom till söms. Hoppas ramsan sitter nu. Det skär i hjärtat att höra sitt barn gråta förtvivlat utan att ta upp och trösta honom.

Jo, vi skrev visst samtidigt. :) Läggningen gick lätt. Han somnar lätt vid flaskan men jag tror inte att han sov när jag la ner honom för jag fick honom att rapa sittande i mitt knä innan läggningen. Ramsade mig ut. Men som sagt, han kanske redan sov... han var iaf tung i hela kroppen. Jag sa ramsan extra högt så kanske den gick in i vilket fall. :)

Ska bli spännande at se hur natten blir. Tiden kring 1 brukar vara den tuffaste... Ser fram emot flera-timmars-sömn....

Hälsningar
malin
en hoppfull mor
mormalin

Inlägg av mormalin »

Glömde svara på frågan om ramsan sitter. Svaret är nej, jag upplever inte att han lugnas av ramsan överhuvud taget. Hur långt tycker du att jag ska backa? Vill ju inte bli fast i buffning och vagn-träsket... :) Samtidigt så vill jag inte att han ska gråta sig till söms var o varannan gång han ska sova.
en hoppfull mor
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om ramsan inte sitter så måste du backa bandet till slutet av natt1 eller början av natt2 i lathunden
Han somnar lätt vid flaskan men jag tror inte att han sov när jag la ner honom för jag fick honom att rapa sittande i mitt knä innan läggningen. Ramsade mig ut. Men som sagt, han kanske redan sov... han var iaf tung i hela kroppen. Jag sa ramsan extra högt så kanske den gick in i vilket fall.
Här får jag nog ta fram pekpinnen lite. :wink: Var är skrattet till godnattet? Är superviktigt och här ska inte somnas vid någon flaska. Skämt o sido det är verkligen viktigt att han läggs glad och fullt vaken i sin säng. Annars så kan ni inte bygga upp någon kommunikation. Jag tycker du imorgon kväll backar bandet och börjar om så att du sätter ramsan.

Ida

www.sovgott.net
mormalin

Inlägg av mormalin »

Ok, backar bandet imorgon. Bara en fråga till. Han gilla när jag buffar. Kanske lika bra att lägga honom i sin säng i morgon då jag ändå inte behöver vagna honom? Vad tycker du? Han är ju precis på gränsen att få plats i vagnen...

Sova så gott o tack för dina svar!! (Här skulle jag infoga ett hjärta om jag visste hur man gjode).
en hoppfull mor
mormalin

råkade buffa honom när han låg på rygg!!!

Inlägg av mormalin »

Natten gick relativt bra. Hanvaknade till vid 24 tiden men somnade om efter att jag solfjädrat ett par sekunder. Vaknade igen 1.50, vände honom till mage o buffade några gånger, solfjädrade kort och sa ramsan. Han sov igen kl 2.00. Vaknade 3.30, jag upp o buffade MEN såg/kände inte att han låg på rygg (!!!). Uptäckte det inte innan efter ett tag då han inte slutade gråta o jag skulle känna så han inte var blöt av kiss. Upptäckte att han var blöt OCH att han låg på rygg. Blev jätterädd, tog upp honom, bytte blöja o ammade honom. La tillbaka honom i vagnen (fast en del av mig ville ha kvar honom i min säng då jag var rädd att jag gjort honom illa. Usch, hemska tanke!! Kan inte vara skönt att bli buffad på pungen och få tryck över lungorna! När han sedan vaknade 6.30 vågade jag inte buffa utan vagnade honom lugn innan jag tog upp honom kvart i sju.
Känner mig lite rädd för att buffa igen när det är svart o jag är trött....

Ikväll ska jag bort så det blir pappa som lägger. Hoppas det går bra. Han har varit lite mammig de senaste 3 veckorna...

Hälsn.
malin
en hoppfull mor
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mormalin!

Just nu tycker jag att du måste bestämma dig för om du vill kura eller inte. Läs igenom boken en gång till. Fundera verkligen om det här är något för er. Just nu tror jag att du är för dåligt påläst eller för trött. Eftersom du gör saker som inte hör till kuren på nätterna. Just nu tror jag att du varken får hackat eller malet om jag säger så. :roll: :heart:

Skickar dig ett PM också. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"