behöver lite hjälp...
behöver lite hjälp...
Hej!
Har börjat kura min 6 månaderskille. Det började enligt skolboken och natt 4 sov han hela natten 12 timmar. Natt 5 vaknade han en gång i vargtimmen (25 min, en ramsa, en tillrättaläggning). Natt 6 sov han hela natten 12 timmar. Sedan har det inte gått så bra. Det blir värre och värre för varje dag och natt och min största farhåga är att vi snart är tillbaks där vi började, dvs 1-4 uppvak i timmen hela natten igenom.
Det jag funderar över är:
De senaste tre nätterna har han haft några 1-3 vakenperioder mitt i natten, 15 min-60 min. Han ligger och stökar och bökar, gnölar och pratar. Jag har slängt in en påminnelse när jag tycker att jag hört tillräckligt och den tar men sen kan det börja efter några minuter igen. Han är inte ledsen men gnölig. Hur ska jag hantera dessa uppvak? Ska jag låta han vara? Ska jag ramsa direkt eller ska jag avvakta och ramsa när jag fått nog? Dessa vakenperioder gör ju honom trött på dagen. Kommer de försvinna av sig självt när han upptäcker att det inte händert nåt kul?
Vid nattslurken är det fullständigt omöjligt att hålla honom vaken. Han somnar direkt och sover sig igenom nattslurken som han ju behöver så vi kan ju inte skippa den. När vi sedan ska lägga honom så är han superpigg (tror han själv) och istället för att sova ligger han och gnölar för att efter en halvtimme börja gråta. Hur ska jag göra?
På dagarna är han jättegnällig och gnäller och gråter sig igenom stor del av vakentiden. Speciellt den mellan 9.45-12. Borde jag ändra i schemat eller vad kan det vara?
Schemat ser ut såhär:
7.00 morgon
7.30-8.00 frukost gröt och amma
8.45-9.45 sova
10.30-11 lunch pure och amma
12-13.30 sova
14 mellanmål frukt och amma
16-16.45 sova
17-17.30 gröt
18.40 nattslurk
19 sova natt
Har börjat kura min 6 månaderskille. Det började enligt skolboken och natt 4 sov han hela natten 12 timmar. Natt 5 vaknade han en gång i vargtimmen (25 min, en ramsa, en tillrättaläggning). Natt 6 sov han hela natten 12 timmar. Sedan har det inte gått så bra. Det blir värre och värre för varje dag och natt och min största farhåga är att vi snart är tillbaks där vi började, dvs 1-4 uppvak i timmen hela natten igenom.
Det jag funderar över är:
De senaste tre nätterna har han haft några 1-3 vakenperioder mitt i natten, 15 min-60 min. Han ligger och stökar och bökar, gnölar och pratar. Jag har slängt in en påminnelse när jag tycker att jag hört tillräckligt och den tar men sen kan det börja efter några minuter igen. Han är inte ledsen men gnölig. Hur ska jag hantera dessa uppvak? Ska jag låta han vara? Ska jag ramsa direkt eller ska jag avvakta och ramsa när jag fått nog? Dessa vakenperioder gör ju honom trött på dagen. Kommer de försvinna av sig självt när han upptäcker att det inte händert nåt kul?
Vid nattslurken är det fullständigt omöjligt att hålla honom vaken. Han somnar direkt och sover sig igenom nattslurken som han ju behöver så vi kan ju inte skippa den. När vi sedan ska lägga honom så är han superpigg (tror han själv) och istället för att sova ligger han och gnölar för att efter en halvtimme börja gråta. Hur ska jag göra?
På dagarna är han jättegnällig och gnäller och gråter sig igenom stor del av vakentiden. Speciellt den mellan 9.45-12. Borde jag ändra i schemat eller vad kan det vara?
Schemat ser ut såhär:
7.00 morgon
7.30-8.00 frukost gröt och amma
8.45-9.45 sova
10.30-11 lunch pure och amma
12-13.30 sova
14 mellanmål frukt och amma
16-16.45 sova
17-17.30 gröt
18.40 nattslurk
19 sova natt
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit.
Först och främst vill jag gratulera till ett bra beslut och en bra början på kuren.
hälsningar
Ida
Först och främst vill jag gratulera till ett bra beslut och en bra början på kuren.
Ett icke ledset barn åtgärdas inte. Du avvaktar helt enkelt tills han verkligen ber om hjälp, för på natten händer ju ingenting.Hur ska jag hantera dessa uppvak? Ska jag låta han vara? Ska jag ramsa direkt eller ska jag avvakta och ramsa när jag fått nog? Dessa vakenperioder gör ju honom trött på dagen. Kommer de försvinna av sig självt när han upptäcker att det inte händert nåt kul?
Här skulle jag hålla honom vaken på alla tänkbara sätt. Det är klart om man ligger och sover en kvart så är det svårt att somna direkt efter.Vid nattslurken är det fullständigt omöjligt att hålla honom vaken. Han somnar direkt och sover sig igenom nattslurken som han ju behöver så vi kan ju inte skippa den.
Jag tycker schemat ser bra ut. Jag tror att det kommer lösa sig när han börjar sova mer sammanhängade på natten och det kommer han snart göra. Det ända jag tänker på är att 1 timme inte är ett naturligt sömnpass. Bättre att välja 45 minuterslur på förmiddagen, så att han inte väcks mitt i djupsömnen.På dagarna är han jättegnällig och gnäller och gråter sig igenom stor del av vakentiden. Speciellt den mellan 9.45-12. Borde jag ändra i schemat eller vad kan det vara?
hälsningar
Ida
-
ilindstrom
-
ilindstrom
Vilken härlig läsning. \:D/
{|=
Om det är flaska kan du göra samma sak plus att vända honom utåt lite så att han ser saker runtomkring tex. systern. Hoppas det var några tips som funkar.
hälsningar
Ida
Det står inte i ditt schema om kvällsslurken är amning eller flaska. Men om den är amning så skulle jag sätta mig där det är ljud och ljus. Pilla på litens händer och fötter, avbryta matandet när han håller på och somna genom att rapa honom för att sedan lägga till bröstet igen.Hur håller man en jättetrött bebis vaken vid nattslurken? Någon med bra tips? Vi har en vild storasyster att tillgå men inte ens hon lyckas...
Om det är flaska kan du göra samma sak plus att vända honom utåt lite så att han ser saker runtomkring tex. systern. Hoppas det var några tips som funkar.
hälsningar
Ida
Nattslurken är först flaska sedan amning. Han håller på att lära sig dricka välling. Efter en bra natt och bra dag så gick det att hålla honom vaken idag. Han blev dock ledsen på riktigt ikväll så jag gick in efter några minuter och lade honom tillrätta och solfjädrade i några sekunder och då blev det tyst. Läggningen tog tio minuter så det är väl ok ändå om man jämför med igår. Hoppas denna natt går lika bra!
-
ilindstrom