Jag behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LeosMamma

Jag behöver hjälp!

Inlägg av LeosMamma »

Hej Anna! Min son är 6 månader, han är väldigt bestämd. Det börjar bli svårt med sömnen han vill inte sova skriker och blir jätte arg, ibland kräks han så arg som han blir. Han är en pigg och glad pojke som vill vara med hela tiden nyfiken som bara den. På dagen sover han nästan inget, ibland jätte korta stunder. Maten krånglar också, vi har börjat med smakportioner men det tycker han inte alls om, han stänger igen munnen, ibland tar han jätte lite och tycker det smakar hemskt, vi har försökt i 3 månader. Han dricker mjölkersättning. Hoppas du kan hjälpa oss tack på förhand!mvh Leos Mamma
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! Hoppas du får hjälp från Anna själv eller ngn annan som kan betydligt mer än vad jag kan...

Men så mycket kan jag säga att börja med att köpa eller låna Sova-hela-natten-boken på biblioteket. Det ena hjälper det andra. När han sover bättre kan nog aptiten komma igen. Läs, läs, läs. Efter kuren kommer lyckan att få sova. Barnet blir gladast av alla. :)

Lycka till!
Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

Anna har inte alltid tid att svara personligen, så vi är många andra som hjälper till härinne med. Tex jag. :D

Mat och sömn hänger ju ihop. Sover man dåligt så har man ju ingen direkt matlust heller kanske. Hur har ni det med tider och rutiner? Försöker ni följa något schema i dagsläget. Har ni Barnaboken?
Läs isf om Standardmodellen som står beskriven i Barnaboken, och här på Forumet oxå. Läs om den som en grund. Och titta kanske lite på Sova Hela Natten-kuren. Se om du tycker om "tänket" och teorin bakom. Sen kan vi ju börja bolla scheman, matning och ev kurning av sonen.
Och bestämda och nyfikna är dom allihop :lol: men dom behöver ändå äta och sova som folk.

Här hittar du info om Standarsmodellen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=40

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen. :D

Jag åller med föregående talare, köp eller låna shn-boken, där står allt du behöver veta för att styra upp en liten sömntrasslare.

Men i stora drag behöver en liten gosse på 6 mån sova 11-12 h nattetid och 3 lurar under dagen varav en är minst 1,5 h.

Du upplever gossen bestämd, jag skulle vilja påstå att han är frågvis, han vill veta att hankan sova säkert och om han är trygg och i dags lägen får han inga betryggande svar. Men allt sånt står i shn-boken.

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
LeosMamma

Inlägg av LeosMamma »

Tack såå jättemkt , jag ska börja med att läsa boken. Skulle ni kunna göra ett schema som jag kan följa upp skulle vara toppen för ja skulle vilja ha rutiner i vardagen det skulle förenkla mycket, hur länge han ska sova dessa tre tillfällen på dagen o när han ska äta osv. Tack på förhand mvh en trött mamma.
Mamma till världens finaste pojke 080229
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Här är en länk med olika schemaförslag http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
LeosMamma

Hej hej

Inlägg av LeosMamma »

Tack för dessa goda tips. Jag brukar slå på rumpan eller liksom klappa så hela kroppen skakar tills han somnar. Har ni några tisps hur jag ska sluta med detta, så att han somnar med bara ramsan? hur går man tillväga dÅ?
vad menas med vagning o solfjäder? för han hatar att ligga på magen. Tycker detta är krångligt. Har iallfall börjat med schemat idag första dagen som Anna hade skrivit i ett inlägg schema för 7 månader eftersom han är 7 snart.

Schemat ser ut så här:
Natt: 20.30-8.30
Äta 8.30
Sova 10.30-11.15 (45 min)
Äta 12.00
sova 13.30-15.00 (1.5)
Äta 17.15-17.35(20min)
Äta19.00
Bad, skoj, nattslurk 19.30-20.30
Sova för natten 20.30 Han blir jätte grining när ja väcker honom vill sova mer, känner mej jättetaskig. Vill verkligen få detta att funka. Har ni några tips om hur jag ska få honom att ligga på mage, han vill upp direkt , ja försöker med allt.

kram kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Leosmamma!

Bra att ni försöker få in lite rutiner. Alla dina frågor står i boken så börja med att läs den som du har fått som tidigare råd. 8) Du ska se att allt krångligt klarnar när du läst och läst och läst. Titta gärna runt på forumet också så lär du dig ännu mer. När du väl läst så du tycker du har bra koll så genomför du kuren. Då finns vi här för att stötta och hjälpa att svara på ytterligare frågor som kan dyka upp. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LeosMamma

Tack Bea.

Inlägg av LeosMamma »

Jag tycker det här är jätte krångligt ja blir så osäker o llt blir fel? Kan du hjälpa mig med allt, kan du skriva hur ja exakt ska göra, ja blir evigt tacksam. Vi har iallafall börjat med rutiner på dagen funkar ganska bra men han e såå trött när ja väcker honom blir jätte grinig. Ska han alltid sova i vagnen på dagen hur gör jag då? Hur gör ja när ja lägger honom på natten, ja läser o läser men det blir ändå fel eftersom det inte hjlälper, han vill jämt ligga på sidan. snällaaa du hjälp mig.. tack på förhand kram Moa
LeosMamma

Tack Bea.

Inlägg av LeosMamma »

Jag tycker det här är jätte krångligt ja blir så osäker o llt blir fel? Kan du hjälpa mig med allt, kan du skriva hur ja exakt ska göra, ja blir evigt tacksam. Vi har iallafall börjat med rutiner på dagen funkar ganska bra men han e såå trött när ja väcker honom blir jätte grinig. Ska han alltid sova i vagnen på dagen hur gör jag då? Hur gör ja när ja lägger honom på natten, ja läser o läser men det blir ändå fel eftersom det inte hjlälper, han vill jämt ligga på sidan. snällaaa du hjälp mig.. tack på förhand kram Moa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D Hej Leons mamma och välkommen :lol:

Nej tyvärr kan vi inte säga EXAKT hur du skall göra för instruktionerna står i boken, den måste du läsa FÖRST, sen kommer du med frågor, MASSOR av frågor på det du läser i boken. Utöver boken kan du läsa under fliken "sova hela natten" där finns en lathund, alla verktygen beskrivna samt en film på buffning om du är intresserad.

Så rådet är läs, läs läs så ögonen blöder, kom sen med frågor så du inte har några kvar till sonen. Det är ju sen sonen frågor du skall besvara om man säger. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Lathunden
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Vi ser fram emot att få följa dig på din resa! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LeosMamma

hej hej

Inlägg av LeosMamma »

Ok tack för svaret nu har jag beställt böckerna ska läsa som bara den tills jag kan boken hela tiden vill bara att min son ska må bra o slippa vara trött o grining. Men e det bra att jag har börjat me dagrutiner o schema för mat o sömn nu innan jag har läst boken. Sen får jag läsa i den ang nattningen. det lär ju komma massor med frågor sen också men det kanske klarnar lite när jag har läst boken för nu verkar det jätte krångligt. kram kram MOA
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt MOA och grattis till ett BRA val! Du kommer se att det hela blir MYCKET tydligare med boken!

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Visst kan du göra rutiner och schema redan nu tycker jag det kommer ni inte att ha ångrat sen. Men då gäller det att sitta ner med papper och penna, skissa på ett förslag, kom gärna och skriv det här så får du fin feedback. Vid 5+6 mån skall de ha sömn 15 tim/dygn och 7+8 mån 14,5 så sitt ner skissa efter era rutiner, barnets rutiner. Gärna en kortare fm lur, lång middags lur och en ännu kortare em lur brukar vara poppis. 3 Lurar tycker jag hur som helst att du skall planera in om det är för en 6 mån.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LeosMamma

TACK TORSMAMMA!

Inlägg av LeosMamma »

Jag vill verkligen få detta att funka, har börjat läsa i boken o läst massor.
Jag har gjort ett schema du får säga vad du tycker om detta:

6.30 God morgon( vaknar vill bara dricka välling sen vill han sova igen oftast vaknar han tidigare 5.30 lr 6, ja försöker hålla honom vaken till 8.30.
8.30-10.00 Sova 1.5 h får väcka honom, känner mig jättetaskig:(
11.00 Äta
12.00-14.00 Sova 2 h (vaknar oftast tidigare, vill inte somna om. Vad gör man när de vaknar tidigare)
15.00 Äta
16.00-16.30 Sova (får ALLTID väcka honom här, stackars min älskling tycker mamma e jätte dum)
17.30 Äta
18.00 BAD (älskar att bada), LEKA (skratta), Välling (nattslurken)
18.30 Go natt

Det som är mest jobbigt är att han är van att dricka välling på natten, så vi försöker ta bort det, han vaknar hela tiden, är orolig att han är hungrig,ja vill hämta flaskan men låter bli, han kämpat med detta i 3 dagar nu, det e likadant. Så han får inte sova så mkt, han suger på nappen hela tiden vill ta bort den också men det går nog aldrig.

Va tycker du om schemat har du några tips?
Hur tycker du vi ska göra med vällingen på natten?
Sen när vi ska lägga honom vill han inte va ensam, vi måste vara där för att han ska somna.

Tack på förhand ja vill verkligen få detta att funka. Men det e svårt att veta om man gör rätt eller inte.

många kramar från MOA
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej MOA, jag får ihop 16 timmar på ditt schema och din älskling blir ju aldeles strax 7 mån om bara några dagar.

Sömnbehovet om du läst i boken för 7+8 mån är 14,5. Så här såg Tors schema ut vid 7 mån, som inspiration. Sitt ner med papper och penna, tänk på de "naturliga sömnpassen" 5min, 20min, 45min, 1,5tim och 2 tim.

Tor 7 mån

07.00 Morgon
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost
08.45-9.30 Sova 45 min
11.00 Mat
11.45-13.15 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute
15.45-16.05 Sova 20 min
17.00 Mat
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"