Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Välkomna till Nancyfamiljen

Inlägg av Nancy »

:wink: Först tänkte jag kalla tråden "The Girls of the Nancy Mansion" som en ironisk blinkning till den mkt fåniga men roliga tv-serie jag följde i vintras. Även där ett gäng tjejer som bor med en ensam man. Fast där slutar likheterna...

Hos oss är det nog jag som är patriarken. Sorry darling men jag tror att du håller med. Fast vi älskar dig mest i världen ändå :wink: :heart:

Även om Leia kanske anser att "beiga huset" är världens näst bästa hus (om hon fick välja skulle hon faktiskt hellre bo i ett Tubbiehus) så kvaliciferar det nog inte in som "Mansion" direkt.

:idea: Med denna tråd vill jag blanda dagboksskriverier med funderingar kring Lani och att bedriva SM tredje gången gillt samtidigt som storasyskonen fortfarande är ganska små de med. En och annan fråga dyker säkert upp också. Annars hittar jag på några så jag inte blir utslängd härifrån :roll: :wink:

Ganska förmätet trodde jag nämligen inför Lanis ankomst att jag satt inne med nyckeln till SM. Fast det trodde jag innan Lussi föddes också :roll: 8) :lol: Lite mer ödmjuk idag alltså. Och lite coolare vill jag gärna tro 8)

Aktörerna i (familje)dramat är:
"Maken" (född -76)
"Nancy" (född -72)
Leia 22/6-05
Lucine 24/7-07
Lani 26/8-08

:heart: Just nu nöjer jag mig med att hälsa välkomna och bjuda på en kopp kaffe. Lani sover gott ute på altanen så jag låtsas för stunden att jag ensam sitter inne med alla tänkbara svar :wink:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ooo :o Spännande :D

Ännu en anledning att anse sig som forum-nörd 8)

Tack för kaffet :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Nancy för kaffet :wink: och för att vi får följa er härliga familj :heart: Vi finns här och bollar gärna tankar och funderingar vad det än handlar om.

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Saara

Inlägg av Saara »

Va kul! Och Lani, vilket fint namn! Och grattis förresten, jag misstänker att jag inte grattat dig i den rätta tråden pga min sporadiska närvaro på forum nuförtiden...

Kram,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du VET väl att både Mammut - och elefantflockar är MATRIarkat. 8)

hannarna har en alldeles egen flock :roll: som kallas "ungkarlsflocken" lite ologiskt, för där finns alla hjordens (vuxna) herrar. Maken din kan kanske bilda en egen flock i flocken...? O:)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Spännande! Jag ska vara som ett läskpapper på alla SM-tips du kan komma med, har ju allt det roliga framför mig.... Grattis förresten, det var en ruggigt spännande följetong du bjöd på.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

*lutar mig tillbaka och smuttar på kaffet* 8)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Välkommen till oss på Späda och Små, älsklings Nancy! :heart:

Smuttar på kaffet och kommer läsa allt du har att säga, svara på några frågor och skratta åt skämten. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oh yeah..

*lägger en smörklick och lite torrkött i kaffet*

Go brudar.. :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bjuder man på kaffe, ja då har man lindat mig runt sitt lillfinger :wink:

Följer gärna med här :lol: :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:lol: :heart: :lol: :heart: :lol:

Ni är underbara :wink: :lol:

Om Lani:

:heart: Lani blir en månad på fredag 26/9.

De första två veckorna sov hon så långa pass att hon var tokhungrig när hon väl vaknade. Hon åt så så hon fullkomligen knockade sig själv och sov sen en 3-5 tim igen... :sleep: Ont i magen och tendens till nattvak blev följden.

Vi införde fasta tider för mat: 02-06-10-14-18-22.

Vi matar på följande sätt: mat (Nan 2), rap, mat, skötning, umgänge, påfyllning inom 1,5 tim (den sista påfyllningen uteblir ibland eftersom Lani somnar…)

Ett dygns mat/vakenpass ser ut ungefär såhär:
06.00-07.15
10.00-11.30 (ibland bara 10-11)
14.00-15.30 (ibland bara 14-15)
18.00-21.00 (mat, bad, kvällstrassel, mer mat, sugbehov, oro, mer mat…)
22.00-22.30
02.00-02.30

Natten är för övrigt den tid då hon INTE sover till synes obegränsat utan vaknar gärna lite innan matdags. Inga tendenser till att förlänga natten ännu.

Frågor:
1. Hur mycket är "normalt" att ett månadsgammalt barn äter per mål :?:
2. Kan man göra något för att minska "överskottskräkningar" :?: (Det kommer nästan alltid upp en del efter matningarna och det är en ny erfarenhet, varken Leia eller Lussi har kräkts mer än nån enstaka gång vardera.)
3. Hur mycket vakentid behövs för att nätterna skall förlängas :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nancy!

Det är så roligt att ha er här hos oss på SoS :D

Runt 2 månader behöver juvelerna få i sig runt litern per dygn. Så jag kan tänka mig att Lani "bör" få i sig 750ml-1 lit. Sedan hur mycket det går ner vid varje mål varierar ju men under de stora målen dagtid så gjorde jag alltid iordning samma mängd och sedan gick det ner lite olika. Kräkningarna ger med sig efter ett tag.

Sträva mot ca 7,5 tim vakentid.

:heart: Elle
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack Elle :heart: 7,5 tim... :roll: Ganska ofta landar Lani runt 6 tim...(på BB sov hon ca 21-22 tim/dygn). Har sagt det förr och säger det igen: jag trodde att de som beskrev sina tröttisar här på forumet överdrev en smula. Jag gör ödmjukt avbön och placerar mig i en virtuell skamvrå 8) :lol: Har för mig att Tessan skrivit på forumet om sin lilla "tröttmössa" Rasmus. Får leta.

"Århundradets fight"

I söndags var jag så nervös så jag nästan kräktes. Jag tyckte ju att jag redan gått världens fight denna säsong i och med körkortstagning som höggravid. Men ack nej. Det gick upp för mig att jag dagen därpå skulle vara ensam primär vårdare för våra tre barn då Maken efter fyra veckors pappaledighet skulle återvända till arbetet.

Jag som inte ens tycker särskilt mycket om barn skulle alltså ta hand om tre stycken... :!: Vadå "inte tycker om" :?: Arbetar inte du som lärare annars :?: Jo, det stämmer. Men jag gillar liksom inte barn bara för att de är BARN. När jag lär känna dem däremot tycker jag om de allra flesta och är riktigt bra på att hitta vackra saker hos människor, stora som små :heart:

Fast egna barn hade jag inte tänkt ha. Inte förrän min då blivande man på tredje daten sa att han tyckte vi skulle ha två stycken. Två söner. Precis som i hans egen familj. Eller som i Dallas där det kryllade av söner. Förutom Lucy då men eftersom hon var dotter till knepige Gary räknades hon liksom inte i den machofixerade Ewing-familjen... :roll:

På hemmaplan:
Nancy med döttrar

Bortaplan:
Värk, ovana, oro, blodsockerstrul, nattmatning, trasig tv, urbota dum biologisk begränsning i form av enbart två armar...

:idea: Mitt i min ångest och mitt dåliga samvete för att jag kände som jag gjorde gick det upp för mig att fighten inte var jag MOT barnen utan istället jag OCH barnen mot en massa hinder att överkomma.

När halva måndagen passerat kändes det ändå som om jag genomfört ett halvt maratonlopp. Känslan av "koll" varierade en smula...

1. Vällingmys i soffan med tre ljuvliga töser, frid, gos = "queen of the world", världsmästare på detta med barn eller, va, va :?: Cool som fan är jag ju... och snygg 8) :P :lol:

2. Tre bajsblöjor på raken strax före lunchvilan samtidigt som alla skulle utfordas samtidigt som Lussi antingen lade sig på Lani i babysittern eller använde handfatet som gymparedskap samtidigt som Leia målade hela bordet med vattenfärg samtidigt som disken måste fixas så att det fanns utrustning till mjölkersättningstillverkning samtidigt som tvätten måste hängas upp för att inte bli skrynklig och behöva tvättas om samtidigt som tonarterna antog en smula gnälliga former... = Ridå.

Det var inte lika lätt att vara världsmästare i scenario nr 2 men sen när alla barnen väl sov tyckte jag åtminstone att jag förtjänade en liten distriktsmästartitel O:) .

Reflektion:
Barn nr 1: "Oj oj, min bebis har ett ludd mellan tårna, hon vaknade 2 min före utsatt tid och nu när jag råkade buffa en halv buff i otakt måste jag nog rusa till forumet och fråga ifall jag förstört "alltihop" :roll: :twisted: "

Barn nr 3: "Vänta lite...har vi inte en till nånstans :roll: :?: Var sjutton har jag lagt henne :-k :wink: :?: "

:wink: :heart: Kram från Nancy
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Åh, tack för dagens gapflabb :!: :D :heart:

Du fixar ju detta. Go girl.

Känner igen den nervösa känslan - å jag har BARA två...

/Åsa
Elle

Inlägg av Elle »

Du underbara kvinna :heart:! TACK för alla dina härliga berättelser :lol: :lol:

Jasså, har ni en liten tröttmössa där hemma :wink: Ja, jag vet att Rasmus knappt öppnade ögonen de första veckorna utan bara åt och :sleep: I sinom tid kommer Lani att orka mer vakentid.

:heart: Elle
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"