kur i full gång!!aktiviteter på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej brudar 8)
Vilken jättebra fråga Vanesa :thumbsup: Går i samma funderingar nämligen :D
lilleman ligger och gör "billjud" spelar på läppen eller bara pratar. Gulligt men man undrar ju över sömnen. Man väcker dom ju i en onaturlig sömncykel? Är liiiiiite skeptisk till att ändra 45 till 20, vill helst ta bort den i ett svep och DET är det ju inte riktigt läge för än...men det kanske är bättre att ha en 20 min ändå? Ja, måste nog klura ett par dar till :roll: :D
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag tyckte det inte var något problem alls att lägga en 20 min på fm där 45 har varit. 20 min är kort tid och hon hinner ju knappt somna innan hon ska upp tycker jag :roll: men hon behöver den för att kunna orka till middagsluren. :thumbsup: Sen (vid 1 år) tar jag bort 20 min och har en middagslur kvar. Ibland får man nog kapa lurarna lite lätt för att de bara behöver liite mindre sömn. Jag hade en 45 på em när jag hade tre lurar och den kapade jag till 20 och senare tog jag bort den, men oj vad trött hon var när jag inte hade någon em-lur trots att hon visat att hon behövde mindre sömn då. Jag har alltid gjort så att jag lagt en halvtimme tidigare på kvällen vid lurkortning ifall jag ser att hon är trött. :wink: Klura vidare och gör vad som passar er och barnet.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Lurkortning på kvällen! vilken bra ide :D :idea:
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Tack för tipset Bea!
Provade redan idag att ändra den långa siestan till em och den korta till förmiddagen. Lät honom dock sova 45 på fm. Kanske dumt med för många förändringar samtidigt och så hade han varit vaken från 06.15 imorse så han var jättesvårväckt :sleep: efter 20 minuter (provade nämligen). Imorgon provar jag att korta ner den till 20 minuter om han sover till 07.00 som han ska på morgonen.

Får se hur det går. 8-[ Önska mig lycka till!! :)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

När det gäller lurkortningar och schemaändringar så får man räkna med att det kan vara lite smågnissel innan allt sitter. Strunta i om han vaknar tidigare på morgonen och ge honom inte extra sömn för det, bättre att hålla schemat bara så sover han snart som han ska igen. Ge det ca en vecka så har han lärt sig de nya rutinerna, är mina tips :wink:

Elsa skulle gärna sova längre på fm-luren men då sover hon ju inte hela middagsluren så det är bara att väcka och vara glad. :roll: 8)

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo om tidiga mornar...här vaknar hon ganska ofta lite tidigare. Småpratar lite eller bajsar ibland :roll: , men aldrig ledsen. Ibland låter det som att hon somnar om för hon ser lite yrvaken ut när jag väcker. Ibland vaknar hon ca en halvtimme innan och ligger och filosoferar en stund. Det viktiga är ju att de får förutsättningarna för att sova så mycket de ska, om de sen sover precis på varje minut eller inte är inte hela världen. Ibland vaknar man (rätt ofta här) ju själv före väckarklockan 8)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Bluna, hur blev du så här smart :idea: :?: ? Dina svar träffar alltid mitt i prick :D Du låter som den värsta diplomerade kuraren! Visst åker väl du till Gastsjön nästa år om Anna ordnar en kurs till? SHN behöver dig =D> Jag är redan föranmäld :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack du svarar också mycket bra 8) Läsa läsa läsa hur alla andra gör och vilka råd de får och så egen erfarenhet förstås :wink: Rekommenderas Vanesa!

Nog ska jag ta mig till Gastsjön om det blir fler kurser :D
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Håller med Tina! Kloka svar får man alltid från dig! :-)

Ska prova 20 minuters siesta idag och se hur det går. Måste medge att jag var lite mesig igår som tyckte synd om honom för att han verkade sova så himla djupt efter 20 minuter. Men imorse sov han när vi kom in till honom kl 7 så nu har han inget val :wink:

Det med schema kan jag bli lite förvirrad över, alla scheman ser verkligen inte likadana ut... Men jag antar att det är så att egentligen så bestämmer jag ett schema och han följer det, inte att han har ett inbyggt schema som jag måste hitta och rätta mig efter...

Sen måste jag tillägga att jag är så himla glad att jag kurade Elias. Tänker på hur lätt jag har det när jag läser på FL eller pratar med andra som har barn med "sömnproblem". Synd att inte alla har fattat hur bra det är...
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej alla scheman är ju lite olika men det är ju för att familjer och barn är olika så man tar det som passar bäst för den familjen och barnet. Själv tycker jag att vi hittat ett jättebra schema som vi kan behålla länge. :) Lite kan du rätta dig efter honom, om han är morgonpigg eller kvällstrött tex och så kan man fila på schemat på det viset så att det passar både familj och barn.

Det är svårt att förklara för andra som är emot kuren, de har ju inte läst allt och hör man bara lite om den så kan det lätt låta krångligt och lite konstigt. Men det är synd att inte fler använder sig av den tycker jag också.

Det går säkert jättebra med schemaändringen, rätt attityd bara så litar han på dig att allt är som det ska :wink:

Nu måste jag väcka Elsa :D
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag hakar på diskussionen igen 8) !
Har undrat lite över Dags alla måltider i vårt schema och hur man skall göra framöver...Skulle vara kul att veta hur era ser ut. Dag ammar på´morgonen när han vaknar 07, gröt vid 8.30, lunch 11.45, mellis 15.00, middag 17.30 och nattslurk 18.30. När man slutar amma skall jag ersätta det målet med gröt och göra grötmålet till ett litet mellis tro? Känns som många mål för honom.
Hur ofta äter era små?
Kram, kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

07.20 Frukost - gröt
10.45 Lunch - mat
14.10 Mellis - gröt
17.00 Middag - mat
18.20 Nattslurk - youghurt

Har fungerat perfekt. :D Jag tänkte som Anna skriver, fyra ordentliga mål med ca 3-4 timmars mellanrum och en nattslurk som är undantaget och kan ligga så tidigt som en timme efter ett mål. En och annan skorpa eller brödbit eller så kan man ju ge som lite tugg mellan målen, jag brukar själv ta något runt 15.30 så då brukar hon få något att knapra på. Men det ska man tydligen vara sparsam med när barnet är över året då aptiten minskar drastiskt :shock: 8) (de växer inte lika fort).

Tänkte på schema Vanesa. :wink: Du kan tänka såhär: (maten har du ju redan fått förklarad) han behöver sova ca 14 tim. Du fördelar 11-12 på natten och resten på tex två lurar dagtid med en långlur. Lurarna ska ha naturliga sömnpass tex 20 min,45 min,1,5 tim,2 tim osv. Hur du lägger lurarna bestämmer du. Såhär sover Elsa:

09.30 - 20 min
12.30 - 1,5 tim
19.00 - 12 tim

När hon visar att hon vill ha mindre sömn så tar jag bort 20 min som jag skrev, och då kan man ju lägga på så hon sover 2 tim middagslur om man ser att hon blir trött av att bara ha en lur mitt på dagen. Eller så lägger man 30 min tidigare på kvällen den första tiden tills hon vant sig. Svårare än så är det inte :wink:
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej! Har testat att korta ner fm-luren och det fungerade bra, han var lite trött när jag skulle väcka honom men ändå...

Tyvärr så har vi slarvat lite med rutinerna nu när vi var borta...framför allt i fredags blev det konstigt när han var tvungen att förflyttas från bil till barnvagn (var hemma hos några kompisar och åt på kvällen) och senare till bil igen och till barnvagn igen och slutligen till säng. Han blev inte alls glad och vi hade en liten epison då han hade väldigt svårt att komma till ro och somna om i vagnen. Senare, väl nere i sängen gick det bra... Skäms lite för att jag sabbade så mycket :oops: , trodde det skulle gå lättare att förflytta honom. Men, men, han sov perfekt igår natt så jag tror inte vi har sabbat nåt [-o< .

Så här ser vårt sova + matschema ut nu... Tror att de funkar bra... Tina, då kan du även se våra mattider och se hur det också kan se ut...

7.00 Vakna
7.15 Frukost - Gröt + smörgås
9.30 Sova 20 min
10.45 Lunch - Mat + frukt
13.45 Mellis - Yogurt med frukt
14.00 Sova 1,5 h
17.00 Middag - Mat + frukt
18.45 Nattslurk - Välling
19.00 Sova 12 h
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej! Har testat att korta ner fm-luren och det fungerade bra, han var lite trött när jag skulle väcka honom men ändå...

Tyvärr så har vi slarvat lite med rutinerna nu när vi var borta...framför allt i fredags blev det konstigt när han var tvungen att förflyttas från bil till barnvagn (var hemma hos några kompisar och åt på kvällen) och senare till bil igen och till barnvagn igen och slutligen till säng. Han blev inte alls glad och vi hade en liten epison då han hade väldigt svårt att komma till ro och somna om i vagnen. Senare, väl nere i sängen gick det bra... Skäms lite för att jag sabbade så mycket :oops: , trodde det skulle gå lättare att förflytta honom. Men, men, han sov perfekt igår natt så jag tror inte vi har sabbat nåt [-o< .

Så här ser vårt sova + matschema ut nu... Tror att de funkar bra... Tina, då kan du även se våra mattider och se hur det också kan se ut...

7.00 Vakna
7.15 Frukost - Gröt + smörgås
9.30 Sova 20 min
10.45 Lunch - Mat + frukt
13.45 Mellis - Yogurt med frukt
14.00 Sova 1,5 h
17.00 Middag - Mat + frukt
18.45 Nattslurk - Välling
19.00 Sova 12 h
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

oj, det blev dubbelt upp där... :?