Idol 2008

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Idol 2008

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol:

Ja-a go' vänner då har det hänt. :shock:

Päivi startar en tråd om idol 2008. 8-[

Men jag kan inte hålla mig längre för ikväll är det Göteborgggg som bjuder på sitt bästa :lol: och min guuuud det här är underhållning på hög nivå! :lol:

KOM IGEN ALLA GLADA! :lol:

Fler guldbiljetter till Göteborgarna! =D>

Tjaaa-laa-la-la-la-la-lah... jag blir full på min coca cola... :-({|=
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Och jag blir både liksom lite illamående och fnissig samtidigt när jag tittar --- och måste ABSOLUT läsa på forumet på min bärbara under tiden, för om jag tittar med full uppmärksamhet så överväldigas jag av sekundärskam och måste stänga av... :oops: :shock: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nemita: Håller med 8) 8-[ :oops:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: "sekundärskam" :lol:

Åhh, men vi hade iallafall kocken med rösten att bjuda på.

De där två killarna från nödinge som ville rappa sig igenom - alltså, okej, de hade inte rätt stil, de har inget musikaliskt att komma med, och de är dryga barnrumpor, men då tycker jag också att Laila är helt fel ute som sänker sig ner på deras nivå med sin egen dryghet om "Los Angered" :x och allt vad hon hade nu att komma med. Var lite professionell istället och skicka ut ungen med orden "tyvärr, du är inte vad vi söker."

Lämna "Angered" utanför säger jag :!:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hehe, ja, det är sällan sekundärskammen (ett av våra två hemsnickrade ord i det här hushållet, det andra är "provtycka", mycket användbart i allvarliga diskussioner --- man måste alltid få provtycka först!) är så intensivt närvarande i vårt hem som när vi båda hukar bakom våra bärbara datorer till Idol. :lol:

Och när det gäller juryns kommentarer så är det väl som alltid: det sämsta med det här programmet. Jag tittar helst på de som är riktigt duktiga på att sjunga, och med skräckblandad förtjusning på de som är dåliga, helst inte alls på juryn när de är taskiga och typ inte alls på Peter Jidhe. Nä nu får jag ta tillbaka det jag skrev nyss. Juryn är inte det värsta. Jidhe kan få det priset. Haha. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag som ALDRIG tittat på Idol förut, mer än sett någon enstaka avhyvling av föregående års jury måste ändå ta årets jury en smula i försvar. Såg inte Göteborg-visiten, men på jobbet i helgen såg jag dito besök i Norrland någonstans. Luleå? Ja, hur som helst så kom där in en kille som var så OOOOOOTROLIGT nervös att han inte ens kunde få fram ett hej, typ. Jag trodde han skulle tyna bort i en liten blöt fläck, men då reste sig juryn som en stark man/kvinna, frågade vad han hade tänkt sjunga och börja ackompanjera och köra muntrumma för att han ska komma igång. DET tyckte jag var både professionellt, generöst och oerhört sympatiskt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Helt riktigt, Ewa! :D och just efter sådana insatser tycker man att det blirså fel när de trycker ner en liten tuppkyckling på 16 år :( som kommer in och säger "jag skall sjunga en kurdisk låt" och han får inte ens ta en ton av låten som han hade repeterat in. :( Varför inte låta honom sjunga sin kurdiska låt, och sen, ifall rösten eller talangen - om där finns någon - är minsta lilla intressant säga: "Bra, nu vill vi att du skall komplettera med en engelsk låt eftersom vi inte kommer att ge ut någon platta på kurdiska." :)

eller också säga:

"tack, du är inte den vi söker".

Att blanda in en massa om hans stadsdel :shock: och "Los Angered" :shock: var både oproffsigt och direkt elakt. inte undra på att killen reagerade som han gjorde. :roll:

Som man ropar i skogen lär den svara... :roll:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Päivi skrev:Ja-a go' vänner då har det hänt.

Päivi startar en tråd om idol 2008.

Men jag kan inte hålla mig längre för ikväll är det Göteborgggg som bjuder på sitt bästa och min guuuud det här är underhållning på hög nivå!

KOM IGEN ALLA GLADA!

Fler guldbiljetter till Göteborgarna!

Tjaaa-laa-la-la-la-la-lah... jag blir full på min coca cola...
:lol: :lol: :lol: Jag ska försöka hålla mig härifrån men det kommer nog att gå rätt dåligt, haha! :lol: Lite oväntad trådstart av dig Päivi. Kul! Var är Gablex? Hojta hit henne, ni är ju tom släkt.

Så här i uttagningarna är jag sällan klistrad. Det är väldigt tillrättalagt TV-mässigt och det tycker jag känns mer i början än sen när de är utplockade. Jag har varit snudd på fanatisk de senaste åren. (Och RÄTT nöjd med att jag prickade förra årets vinnare i förväg... 8) )

Jag brukar ju bidra med en hel del Jag mötte Lassie i de här IDOL-trådarna så jag drar igång diiirekt:

Min lånehund Elvis matte är jobbkollega med en mamma till en av årets yngre deltagare - Alice Svensson. Som dessutom går hos röstcoachning hos Jajas gudfar Johan.

Blä! Nu fiser Elvis. Jag måste sluta...

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad tror ni om den där nervösa killen, från Luleå,
som inte ens kunde prata, men sjöng otroligt, får han behålla sin biljett :?:

Och får han någon hjälp, med nervositeteten :?:

Så starkt att se, att han gjorde det, trots att han var nära att bryta samman.
Jag ska erkänna att jag trodde att han sjöng dåligt :shock:

Och Jihde, jag gillar honom. Han blev liksom förvandlad till hjälte, när han tog biljetten från juryn :lol:

Lite som Robin Hood, mannen på de svagas sida 8)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Heja Päivi!
En trådstart i min smak!!! =D>

Jag har inte börjat koncentrera mig på Idol på riktigt än - och igår ringde mamma mitt i! :twisted: Men jag kommer igen - jag lovar! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

sonica skrev:Och Jihde, jag gillar honom. Han blev liksom förvandlad till hjälte, när han tog biljetten från juryn :lol:
Hm. Nåja. Även en blind höna, och så vidare... :)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag gillar också Jihde.
Den rollen han har nu passar honom och Idol bättre än fjant-tjejerna förra året.

Jag gillar också uttrycket sekundärskam. Jag sitter gärna i hörnet vid datorn, där jag kan se halva tvn, men jag hör rätt bra.

Nu ska jag sova, för imorgon ska jag till Ullared - hur jag nu ska orka det. :roll: Men det gör jag nog. Vi får se hur det går på fredag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege

Inlägg av Hege »

Här kommer jag och är surkarta...

Det här är vad jag skrev til TV4s Tittarombudsman i går:

Kära Tittarombudsman

Jag kollade på Idol i går, och så juryn skicka vidare en handikappad man.

Och juryn konstaterade samtidigt att han inte sjöng jättebra, men han var ju "så härlig".

Jag konstaterar att det sannerligen är skilnad på handicap och handicap i Idol.

Under hösten har jag sett en del deltagare i Idol som jag stärkt mistänker hör in under det man kallar Autism/Asberger-spekteret. Dessa deltagare rör sig klumpigt, pratar monotont, har svårt med ögonkontakt, har lite eller ingen ansiktsmimikk och har inte mycket av den charmen som den blinde deltagaren gick vidare på. Dessa människor (OM de hör till Autism-spekteret) har ett socialt handikap, men klarar sig ofta bra ändå. De kan till ex. studera på Universitet utan problem. Men; (och det här är viktigt, och sorgligt) De fleste som befinner sig inom Autism/Asbergerspekteret har ingen självinsikt. De VET INTE att de inte kan sjunga. Fattande självinsikt är en del av handicappet. Dessa människor har ofta heller inte det som behövs för att fatta till ex. ironi. De kan inte heller överblicka, se konsekvens och förutse att TV4 kan komma att förlöjliga dem. Eller hur det kan komma att påverka deras liv efteråt. De har inte den insikten som behövs.

Dessa deltagare blir inte skyddad mot sig själv. De blir HÅNAT på rikstäckande TV.

Och det är sorgligt att se.

Kan tittarombudsmannen göra något åt detta innan nästa Idol dras igång? Har man inte nog pajaser man kan framvisa, kan man inte låta bli att förlöjliga dem som helt tydligt inte har med sig lika mycket (social)bagasje som de fleste av oss andra?

Med vänlig hälsning

Hade det inte varit för den här biten, så hade jag tyckt mycket om Idol. Men de inledande programmen sätter sig som en otäck smak i munnen som inte går bort. Tyvärr.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och här kommer Anna Book, som också är på min linje: :D

http://nyhetskanalen.se/1.633680/2008/0 ... oraldrarna

Det är spännande Hege, :shock: för jag har umgåtts med PRECIS samma tankar :roll: men inte vågat lyfta dem eller säga något högt, i och med att jag tror att jag börjar se "autism" lite överallt, numera... :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, jaha...

Nu vill jag gärna höra era åsikter om ett par fenomen som jag funderar över:

När kocken - vad han nu heter - gick vidare till slutaudition så hette ett av juryns råd: "banta." :?

och jag sitter nu här och undrar:

Varför det :?:

Om de menar att en idol skall se ut på ett visst sätt, varför får då inte ALLA personer som är överviktiga och gått vidare till slutaudition det rådet :?: Kocken är knappast ensam om att gå med en rund kropp.

vad menas :?:

Juryn anser att kocken har en reel chans, och därför får HAN rådet banta :?:

Man kan ge rådet "banta" till en kille men inte till en tjej :?:

Man kan ge rådet bara när personen har en viss typ av övervikt, när övervikten blir för uppenbar får man inte längre ta sådana råd i munnen :?:

Om nu utseendet är så viktigt vilka chanser har då andra runda medtävlande :?: På riktigt :?: Folk har redan åkt ut ur tävlingen fast de haft sångröst med motiveringen "du ser inte UT som en idol". :?

Numero två:

Jag tycker det är lite trist när juryn så tydligt har en klar favorit som de försöker - med hjälp av TV4 - sälja på svenska folket. :? Visst är lilla Anna duktig, men nu börjar det smaka surt i min mun. Det är ju inte hennes fel, men det blir lite tröttsamt när hon skall kramas om efter i princip varje sin möte med juryn, och därefter skall man igen och igen få höra juryn diskutera hur stor hon är. :roll: Så att svenska folket RIKTIGT fattar hur de skall lägga sina röster, eller :?: droppen gick för min del när dagens episod av "Idol" tonades ut till tonerna av "Have a heart" - en av de låtar som Anna framfört. Visserligen inte hennes version av låten, men ge er nu. Det skall ju vara en tävling. :? Vad är vitsen när juryn har redan bestämt sig för sin etta :?: Kan det bli någon annan när en person housas upp som "den mest musikaliska de träffat någonsin" och allt vad det är :?:

Jag tycker lilla Anna är söt och duktig. För min del får hon gärna vinna hela klabbet, var så god. Men nu får det vara bra. Vi HAR fattat. :?

och fler röster.. :?:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"