frågor innan jag börjar kura
frågor innan jag börjar kura
jag ska snart börja kura min dotter men har lite frågor innan
måste man vagna bort nattmålet eller kan man använda sig av buffning istället?
vad innebär egentligen "bekräftelseramsan"? har läst o boken men förstår inte riktigt, vad ska man säga liksom? har en godnattramsa men ska bekräftelseramsan vara likadan??
och om hon nu vaknar till igen antingen senare eller när hon precis ärpåväg att somna in ska jag då vagna/buffa igen och köra ramsan eller???
vad ska jag göra om hon ligger och jollrar och inte vill somna om?
och ska man göra samma sak vid dagslurarna som inför natten?
min dotter har en tendens att vakna alldeles för tidigt på sina dagslurar speciellt om vi inte är hemma... och på nätterna har hon börjat vända sig tillmage vilket hon vaknar av hela tiden (hon vill inte sova påmage utan påsidan) många frågor jag vet, har läst boken men är så trött att jag knappt kan läsa vad det står... kanske nån kan ge mig en lättförtåelig sammanfattning?
måste man vagna bort nattmålet eller kan man använda sig av buffning istället?
vad innebär egentligen "bekräftelseramsan"? har läst o boken men förstår inte riktigt, vad ska man säga liksom? har en godnattramsa men ska bekräftelseramsan vara likadan??
och om hon nu vaknar till igen antingen senare eller när hon precis ärpåväg att somna in ska jag då vagna/buffa igen och köra ramsan eller???
vad ska jag göra om hon ligger och jollrar och inte vill somna om?
och ska man göra samma sak vid dagslurarna som inför natten?
min dotter har en tendens att vakna alldeles för tidigt på sina dagslurar speciellt om vi inte är hemma... och på nätterna har hon börjat vända sig tillmage vilket hon vaknar av hela tiden (hon vill inte sova påmage utan påsidan) många frågor jag vet, har läst boken men är så trött att jag knappt kan läsa vad det står... kanske nån kan ge mig en lättförtåelig sammanfattning?
Hej! Jag ska försöka klargöra några av dina frågor. Du verkar trött, har du undersökt möjligheten att få hjälp av en Dipl. kurare i närheten där du bor? Här är listan http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921
Du kan absolut buffa istället, känn själv vilken teknik som känns bäst. Du kan ju flytta över henne till spjälsäng och buffa så har du det gjort så att säga. Bra att ta alla förändringar på en gång.
Bekräftelseramsan är samma ramsa men mjukt och skönt som att man säger "precis så menar jag, nu ska du sova så gott". Men ändå inte för tyst, det är viktigt att bekräftelseramsan får sista ordet.
Om kuren ska lyckas så måste du veta precis vad du gör. Annars kommer det ta extra tid. Förstår om du är väldigt trött och det känns motigt, men det blir inte bra om man inte läst och tagit till sig allt och lite till. Finns det någon som kan avlasta dig?
Därför är det svårt att svara exakt på dina frågor, det är olika beroende på vilket dygn på kuren du är inne på. Första natten buffar/vagnar du generöst, sedan backar du mer och mer och låter ramsan sätta sig.
Kram Emma
Du kan absolut buffa istället, känn själv vilken teknik som känns bäst. Du kan ju flytta över henne till spjälsäng och buffa så har du det gjort så att säga. Bra att ta alla förändringar på en gång.
Bekräftelseramsan är samma ramsa men mjukt och skönt som att man säger "precis så menar jag, nu ska du sova så gott". Men ändå inte för tyst, det är viktigt att bekräftelseramsan får sista ordet.
Om kuren ska lyckas så måste du veta precis vad du gör. Annars kommer det ta extra tid. Förstår om du är väldigt trött och det känns motigt, men det blir inte bra om man inte läst och tagit till sig allt och lite till. Finns det någon som kan avlasta dig?
Därför är det svårt att svara exakt på dina frågor, det är olika beroende på vilket dygn på kuren du är inne på. Första natten buffar/vagnar du generöst, sedan backar du mer och mer och låter ramsan sätta sig.
Kram Emma
svar
ja jag är tyvärr hemskt trött... har förskt kura någar ggr men blir bara fel.. o jag vet att jag inte gör riktigt rätt det är drf det inte fungerar, men snart vet jag varken ut eller in... är ensamstående och har ingen som kan avlasta mig speciellt mycket
ska se om där finns nån dipl.kurare därjag bor...
ska se om där finns nån dipl.kurare därjag bor...
inget där jag bor
höllviken var det närmaste... bor själv i malmö
Re: inget där jag bor
Maila då henne, en fråga kan man alltid ställa. Kan hon hjälpa så kan hon, kan hon inte så säger hon det.nina86 skrev:höllviken var det närmaste... bor själv i malmö
Lycka till
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
Och så finns ju jag utanför Ängelholm, det tar bara en timme att köra till Malmö och så är det ju nedförsbacke, inga problem.
Hör av dig om du behöver min hjälp.
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
nina86, vilket erbjudande från en av de mest kärlekfulla och kloka personer jag känner, maila nu, seså, har du fått iväg mailet ännu
Varma kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
Social delaktighet
hjälp
tar mer än gärna emot hjälp SusanD! 
en stor anledning till att min dotter vaknar ofta nu är desutom att hon rullar till mage på natten (hon vill onte sova påmage) o väcker mig varje gång så jag får vända tillbaka henne. Ofta då är hon så "arg" så att det knappt går att lugna henne utom genom att amma henne..*suck* hon kan vända till rygg men gör det inte på natten
en stor anledning till att min dotter vaknar ofta nu är desutom att hon rullar till mage på natten (hon vill onte sova påmage) o väcker mig varje gång så jag får vända tillbaka henne. Ofta då är hon så "arg" så att det knappt går att lugna henne utom genom att amma henne..*suck* hon kan vända till rygg men gör det inte på natten